Svar: Vågner tidligt - 1.5 år
12. marts 2023
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, dejligt at høre, at I har fundet en løsning på jeres drengs natteuro:)
Når jeg læser din beskrivelse af hans rytme, så tænker jeg umiddelbart, at tiden er nødt til at arbejde lidt for jer. I kan desværre nok ikke gøre så meget andet, end I rent faktisk gør lige nu...
Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 18 måneder er ca. 13 timers søvn i døgnet. Og jeres dreng sover ca. 10 timer om natten fra 19/19.30 til 05/05.30 og så sover han ca. 2.5-3 timer til middag. Samlet set får han derfor sit søvnbehov rigtig fint dækket, og han sover et eller andet sted, som man må forvente:)
For jer kunne det naturligvis være rigtig rart, hvis han sov en time mere om natten og en time mindre om dagen, men som det er lige nu, så tænker jeg ikke, at I skal ændre på dette. Han har rigtig stor glæde af at sove den længere lur midt på dagen, og får mere ud af at sove en lidt længere lur end to korte lure.
Det lyder rigtig fint, at de i vuggestuen putter ham omkring kl. 11. Her har han været vågen længe og er naturligt træt, men at putte ham tidligere vil, som I selv skriver, ofte medføre, at han så ikke kan sove en anden lur, og at hans vågenperiode derfor bliver for lang sidst på dagen. Det vil igen kunne gøre, at hans puttetidspunkt om aftenen så vil rykke sig frem, så hans rytme generelt kommer til at ligge tidligere, og det er I ikke interesseret i skal ske. Så bibehold endelig puttetiden til middagslur og den længere lur lige nu.
Det er også rigtig godt, at I ikke serverer morgenmad før kl. 06. Det er vigtigt, at I ikke begynder at give ham mad kl. 05-05.30, når han vågner, da det naturligt vil kunne gøre, at han så begynder at vågne tidligt, fordi han reelt er sulten. Det er på samme måde rigtig godt, hvis I kan bibeholde natmåltidet, så I fylder ham lidt ekstra op til natten og dermed sikrer, at han ikke vågner tidligt, fordi han igen er sulten.
Det handler om at påvirke hans indre ur, hans cirkadiske rytme, fordi det netop er dette ur, som fortæller os, hvornår vi skal sove, og hvornår vi skal vågne. Og hos små børn er det rigtig vigtigt med en fast rytme, fordi det hjælper det indre ur med at fungere. Små børn tåler ikke ret godt, hvis vi varierer rytmen for meget. Derfor er det også godt, hvis I kan forsøge at køre nogenlunde samme rytme, uanset om det er hverdag eller weekend.
Dertil kommer, at vores indre rytme varierer. Så nogle mennesker har en tidlig rytme, og andre har en sen rytme. Hos voksne kalder vi det for A- og B-mennesker, hos børn kalder vi det Lærker og Ugler. Og jeres dreng er sandsynligvis en lille Lærke. Det er naturligt for ham at have en tidlig rytme, så I skal nok ikke forvente, at han pludselig begynder at sove meget længe - det kan sagtens ændre sig, når han bliver ældre, men lige nu starter han dagen tidligt:)
Det kan nogle gange være en idé med et mørklægningsgardin på værelset, som holder dagslyset ude om morgenen. Især nu, hvor vi går den lysere tid i møde, så kan det være en overvejelse for jer at mørklægge hans værelse lidt. Det løser ikke hele problemet, men på sigt kan det være med til at gøre, at han kan sove måske bare 20-30 minutter længere, hvilket også kan være rigtig dejligt - især hvis I ikke selv er morgenmennesker:)
Derudover så vil tiden som sagt naturligt arbejde lidt for jer. Han vil naturligt blive ældre og dermed også bedre og bedre til at holde sig vågen, og ofte vil middagsluren stille og roligt afkortes lidt. På sigt er det vigtigt at være opmærksom på, at hvis middagsluren afkortes, så skal det helst være på den måde at puttetidspunktet flyttes til lidt senere og ikke, så han stadig sover allerede kl. 11. For det vil naturligt kunne påvirke hans puttetid om aftenen, så dette også kommer til at ligge tidligere, og I ønsker jo ikke at forlænge hans nattesøvn om aftenen, men ønsker at han f.eks. kan sove en time senere om morgenen.
På sigt vil det derfor være en mulighed, at han sover 2 timer fra 12-14, stadig kommer i seng kl. 19.30, men så begynder at kunne sove til klokken måske er ca. 06, måske endda lidt længere. Det vil sige, at han stadig står tidligt op, men dog lidt senere end nu.. Det tænker jeg tiden skal hjælpe jer med, og som sagt kan I lige nu ikke gøre så meget andet end at bibeholde alle de gode ting, som I allerede gør:)
I weekenden kan I måske skiftes til at stå op med ham, så den ene af jer kan få lov til at sove længe.. det kan godt være en nødvendig fordeling, hvis I begge er B-mennesker, for så er det naturligt hårdt at blive vækket så tidligt om morgenen:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen at vide, at jeres dreng får sit søvnbehov rigtig fint dækket, selvom han starter dagen tidligt:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske