Svar: Nattesøvn - 8 mdr

9. december 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter, - og hendes rytme og måltider. Det er rigtig dejligt, at I har fået indarbejdet sådan en god rytme. Det er guld værd:)

Når jeg ser på hendes dagsplan, så tænker jeg faktisk, at hun godt kunne have behov for lidt mere mad. Det ser ikke ud som om, at der er nogen mellemmåltider i løbet af dagen, og det kunne også være en idé med en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual om aftenen.

Du skal være opmærksom på, at jeres datter måske ikke spiser helt nok, fordi hun har en alder nu, hvor hun meget gerne vil spise selv og spise mad med mere bid. Det må hun gerne, det er faktisk rigtig godt, at hun tilbydes mere og mere familiemad, men det kræver rigtig stor koncentration at spise, og der er en risiko for, at hun bliver for træt, før hun egentlig har fået nok. Derfor må du gerne supplere med grød og mos og som sagt også forsøge med lidt mellemmåltider.

Det er også vigtigt, at hun drikker nok, og her tænker jeg på vand hele dagen igennem. Det vil være rigtig godt, hvis du kan give hende vand til alle måltider og også tilbyde hende vand som tørstslukker imellem måltiderne. Er hun begyndt at kravle omkring, så vil det være en god idé, at der står en drikkedunk, sugerørskop eller lignende, som hun kan se og "nærmest støder ind i", fordi det vil hjælpe hende til at huske, at hun skal drikke lidt ekstra. Samtidig vil det, at hun motorisk er mere aktiv, naturligt også kunne gøre hende ekstra tørstig.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem:)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:

Morgen 07:00: Havregrød med frugtmos, vand af kop.

Formiddag 8.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til første lur i barnevogn og sover fra ca. 9-10.30

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos, 1/2 frikadelle og lignende som nu. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 14 som nu...

Eftermiddag 16: 1/2 bolle ...

Annonce

... med smør, ost, frisk frugt. Kan fra 9 måneders alderen også tilbydes 50 ml sødmælksyoghurt eller A38 med lidt frugtmos som topping, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet familiemaden - kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, vand af kop.

Kommer evt. i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Godnatgrød eller måske blot en moset banan tilbydes kl. 18.30 - får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca. kl 19

Sen aften 23.30: Drømmeflaske. Og sover så herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Hvis hun efter at have fulgt ovenstående dagsplan stadig vågner kl. 03, så må I give hende flaske her, men det er vigtigt, at I skruer mængden af mælk ned. I takt med at hendes indtag af både mad og vand sættes op i løbet af dagen, så kan I roligt skrue ned for mælken og på den måde gradvist vænne hende til, at flasken midt nat ikke længere er nødvendig. Det vil sige, at hvis hun plejer at få 150 ml, så skruer I ned til 140, 120, 100, 80 ml... indtil hun helt kan undvære... I indfører i stedet stillingeskift, beroligende hænder, putteklud osv., så hun stadig kan mærke jer og hjælpes til at finde ro på denne måde, men uden at få flasken i munden.

De fleste børn har i 8-9 måneders alderen brug for 3 flasker, og de ligger ofte godt før middagslur, aften og sen aften. I 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med to flasker, og for mange børn fungerer det rigtig godt, at disse to flasker ligger aften og sen aften - der er dog også nogle børn, som trives bedst med flasken før middagsluren og så flaske om aftenen ved putning, så de faktisk ikke behøver drømmeflasken til den tid. Her må I prøve at vurdere, hvad jeres datter trives med og hvad der fungerer bedst hos jer. Men ja, lige nu vil det være super at trappe ud af natflasken kl. 03 - de tre andre flasker, har hun dog stadig brug for lidt endnu :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder