Nattesøvn - 8 mdr

9. december 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Nattesøvn - 8 mdr

Kære Helen,

Vi har en datter på 8 mdr (snart 9) og jeg er i tvivl om hvorvidt og hvordan jeg skal vænne hende af med flasken om natten :-)

Hun har fået en rigtig god rytme om dagen med mad og lur som ser ud på følgende måde.

7:00 - Morgenmad, havregrød med lidt frugtmos + vand af kop
8:45-10:30 - første lur i barnevogn
11:00 - frokost, kartoffel/Gulerød/broccoli mos + fx halv frikadelle eller lign. og vand af kop
14:00-15:30 - anden lur i barnevogn hvor hun tilbydes 120 ml mme
og her er det sjældent hun drikker det hele
17:30 - aftensmad, samme som os i små bidder
18:30 - tilbydes 150 ml mme og gøres klar til nat
18:45 - puttes til nat (desværre i armene pt) og sover i sidebed oo til vores seng.
19:00-23:30 - sover først ...

Annonce

... stræk, vågner og får 120 ml mme og sover videre med det samme.
23:30-03:00 sover andet stræk og vågner (på slaget!) kl 3 og vil ikke sove videre uden mælk . Har prøvet et par gange hvor hun bare ligger og triller rundt, men efter lidt tid begynder hun at græde og stopper så igen med det samme hun får mælk og sover videre.

I og med hun vågner samme tid værd nat tænker jeg det er en vane og ikke fordi hun er sulten? Eller? Hun vender sig rundt og sover med det samme flasken er tom..
og så står vi allerede op er sted mellem 5:15-6:00.

Har du forslag til hvordan vi vænner hende af med flasken om natten? Den første flaske hun får omkring 23 ret vel drømmeflaske og i og for sig okay? Det er mest kl 3 flasken jeg tænker er unødvendig ?

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder