Svar: Søvnplan

6. marts 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Milos mor

Tak for dit brev, alle dine tanker og spørgsmål - jeg skal forsøge at komme lidt rundt omkring det hele :)

Det er rigtig fint, at du nu bevidst arbejder på at Milo efter amning skal kunne sove videre i sin egen seng, så han ikke er afhængig af at ligge i din favn eller ovenpå din brystkasse for at sove. Det lyder dog ikke helt realistisk med to lure dagligt, og du kan desværre heller ikke forvente, at han kan sove 5 timer sammenhængende uden mælk.

Det er naturligt, at han lige nu søger brystet ekstra meget. Han viser på den måde, at han nu er blevet fysisk større og har brug for mere mad og ved at melde sig hyppigere og f.eks. die hver anden time, så får han øget din mælkemængde. Det er dog sandsynligvis også sådan, at dette ikke længere er tilstrækkeligt for ham, han begynder at have brug for mere mad, og det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde med lidt skemad og gerne tilbyde ham dette to gange dagligt. Han skal i princippet ammes lige som han plejer - skemaden kan ikke erstatte amningerne på nuværende tidspunkt, men kommer ud over hans vanlige mælkeindtag. Men stille og roligt vil han naturligt kunne begynde at spise mere mad og drikke vand af kop om dagen, samtidig med at han stadig bliver ammet som en fast del af sit putteritual og dermed ammes måske 6-7 gange i døgnet - og det er en forudsætning for at han på sigt kan begynde at sove 5-6 timer uden mælk.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre - evt. i mors seng.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang hans formiddagslur er

Eftermiddag 16-17: Ammes

Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, - dette skemåltid introduceres, når det fungerer med grød til frokost. Vand af kop.

Ammes og suppleres evt. med flaske som nu, og puttes så til natten ca kl 20 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvornår han sover dagens 3. lur

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, det der også kaldes et drømmemåltid... og puttes tilbage i egen seng, hvor han sover videre.

Midt nat 03: Ammes og sover videre i egen seng. Denne amning kan man ofte arbejde på at trappe ud i 6 måneders alderen, i takt med at hans spiser flere måltider skemad i løbet af dagen og drikker vand af kop - og stadig ammes jf. ovenstående dagsplan.

Du skal regne med, at han nok har brug for ca. 14.5-15 timers søvn i døgnet. Og det betyder, at hvis han f.eks. sover 11 timer fra kl 20 til 07, så vil han skulle sove ca 3.5-max 4 timer i løbet af dagen. Det betyder, at han f.eks. kan sove 1.5 time om formiddag, 1.5-2 timer til middag og så en powernap på 30 minutter sidst på dagen.

Du må gå ud fra, at når han vågner og virker udhvilet og frisk, så er det fordi han der har fået den mængde søvn, som han har behov for. Derfor skal du her tage ham op og ikke kæmpe med ham om at få ham til at sove længere lure. Når du så putter ham til næste lur, så vil han måske sove lidt længere der, og det skal han naturligvis have lov til at flekse.

Det er også meget vigtigt, at du ikke putter ham før han er parat til at sove - og nej, han skal ikke græde i 45 minutter, før han så endelig kan overgive sig til søvnen. Det lærer ham ikke at søvn er forbundet med noget trygt, dejligt og rart og det hjælper ham derfor ikke til at sove bedre på sigt. Hvis han generelt først sover 45 minutter efter, at du har puttet ham, så skal du vente med at putte ham til 45 minutter senere.

Det er vigtigt, at du aktiverer ham rigtig godt i løbet af dagen, så han bruger sig selv både motorisk og mentalt - og så han netop bliver naturligt træt og føler behov for at få en lur, for at få et afbræk fra alle oplevelserne.

Som du kan se af dagsplanen, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du begynder at tilbyde ham skemad to gange dagligt, som en fast dagsplan. Det er vigtigt, at du forsøger at holde nogenlunde fast i rytmen, så han får skemad, når han vågner, drikker vand af kop og så stadig tilbydes brystet, som en fast del af sit putteritual. Der må gerne gå 1.5 time imellem at han tilbydes skemad og bryst - og det er vigtigt, at du ammer ham lige før han skal sove - eller tilbyder ham en flaske, som han så kan falde i søvn med. Hvis du gerne vil bibeholde din amning så længe som muligt, så vil det være en god idé, at du lægger ham til brystet først og så supplerer op med en flaske og ikke gør modsat, for så vil din mælkeproduktion kunne nedsættes betydeligt.

Hvis du gerne vil vænne ham mere til flaske, så far også kan tage mere og mere over og Milo kan passes af andre, så vil det være helt fint, at du giver ham flasken som en fast rutine - og I kan her så også overveje, om han skal tilbydes flaske som drømmemåltid sen aften. Det kan give mulighed for, at du kan gå tidligere i seng, og far kan give flasken og hjælpe Milo her og samtidig oplever nogen at modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk. I skal dog være opmærksomme på, at mæthed skal skabes hele dagen igennem, og hvis han proppes om aftenen med både skemad, amning og flaske, så kan det ...

Annonce

... nogle gange have den modsatte effekt - simpelthen fordi hans mave og tarmsystem så vil arbejde på højtryk for at nedbryde al den føde, og så sover han ekstra uroligt.

Ad 1) Mit forslag er altså at du tilbyder Milo grøntsagsmos kl ca 18-18.30 og vand af kop og derfor ikke ammer ham her. Herefter er han vågen, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt og hygger med mor og far. Kl ca 19.30, så ammer du ham, gør ham klar til natten og til at putte. Og hvis du vil supplere med en flaske, så kan du gøre det her.

Du kan også vælge at amme ham og inden han sover helt, flytte ham fra dig over i hans seng, som er koblet til din seng og så med dine hænder og kærtegn lulle ham til ro og ind i søvnen. Han skal ikke flyttes vågen, men der hvor han næsten sover og kæmper for at holde øjnene åbne.

Og så kan du også gøre det, at du putter ham i sengen og tilbyder ham flaske, imens han ligger der, så han ikke oplever et skift fra din favn og ned hvor han skal sove, men får lov til at få mælken, hvor han ligger og dermed oplever, at det er okay at falde i søvn i sin seng. Du bør her eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen, så selve madrassen løftes lidt op.

Når du ammer ham sen aften, så vil det være rigtig godt, at du efter amning atter putter ham tilbage i egen seng, så han kan sove videre der. Giver du ham flaske sen aften, så kan du enten tilbyde ham flasken i favn eller han kan tilbydes flasken, hvor han ligger og derefter sove videre.

Midt nat - kl 03-04 vil han naturligt stadig ofte have behov for mælk ,fordi han ikke er ældre, og her vil det være rigtig godt, hvis du kan amme ham og derefter atter forsøge at få ham tilbage i egen seng igen. Det er super godt, at du har koblet hans seng til din seng. Prøv om du kan lægge dig tæt ved ham, så han kan mærke dig og fornemme, at du er hos ham og helt tæt på - men hvor han stadig ligger i egen seng. Og går det ikke, så må du naturligvis give ham den ekstra nærhed, som han lige nu viser behov for, han er jo stadig et meget lille barn og det er helt okay og helt naturligt, at han har brug for ekstra tryghed og fysisk kontakt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ad 2) Det kan som sagt godt være et behov for mere mad, som gør at Milo lige nu melder sig hver anden time - og det er derfor vigtigt, at du øger hans indtag ved at starte med skemad som en fast rutine i løbet af dagen, ligesom han skal drikke vand af kop og som sagt stadig ammes som han plejer. Det er en forudsætning for at kunne sove flere sammenhængende timer om natten, at han er mættet godt igennem hele dagen - så lige nu arbejder tiden for jer her.

Når det så er sagt, så kan han dog også have et suttebehov, så måske du nogle gange med held kunne få ham til at tage imod en sut, når og hvis han vågner kl 22 og har fået mælk sidste gang kl 20... Du kan evt. koble en sut til en stofble eller lignende, som dufter af dig, så han har kluden hos sig imens han sutter på sutten. Det kan give ham lidt fornemmelse for, at du stadig er der og dermed give ham den ro han har behov for, for at kunne sove videre.

Det kan dog også godt være, at han har brug for at få mælk både kl 20 og 22 og at han så derefter vil kunne sove et længere søvnstræk til måske kl 02 og derfra så sove videre til 06... Det kan sagtens være sådan i en periode, netop fordi han er fysisk større nu og hans behov derfor skal sættes lidt op... Der kan være mange forklaringer og mange måder det kan skrues sammen på - men det er synd for ham, hvis han virker søgende og ender med at græde i ½ time eller mere, fordi han ikke tilbydes brystet, som han tydeligvis har behov for. Så tænker jeg, at det vil være bedre, at du giver ham brystet kl 22, ammer ham godt der og ser om han så ikke kan sove et længere søvnstræk derfra. Det kan også passe rigtig fint med, at du faktisk kan amme ham før du selv går i seng og så måske selv være heldig at få lidt sammenhængende timer :)

Ad 3) Jo mere ens dagsrytme du kan skabe og jo mere du gør amning (eller flaske) til en fast del af hans putteritual, jo lettere vil det være for dig at finde det rette puttetidspunkt og hjælpe ham med at overgive sig til søvnen på en tryg og god måde. Det er som udgangspunkt ikke meningen at han skal græde sig i søvn. Søvn skal forbindes med noget trygt, dejligt og rart og ikke med gråd og kamp...

Han bør som nævnt ikke græde i 45 minutter, før han falder i søvn, så skal han puttes det senere, så han er parat til at sove - ammes og hjælpes med at finde roen og overgive sig. Og hvis han vågner veludhvilet efter 45 minutter, så er det okay. Mange børn sover f.eks. ikke mere end 45 minutter om formiddagen, men sover så en længere middagslur - og sådan må det gerne være. Nogle børn gør også modsat, og det er naturligvis også helt okay. Det er ikke sådan, at hans lure skal være lige lange eller at det er forkert at sove 45 minutter af gangen. Det afhænger helt af, hvordan hans rytme i øvrigt er og hvor meget han samlet ender med at sove - og af hvordan han trives med 45 minutters søvn - og det lyder det som om, at han faktisk trives med :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at dagsplanen også hjælper jer lidt på vej :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.