Brev:
Min søns udvikling
6. marts 2018
Alder:
4 mdr.
Min søns udvikling
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig før, men jeg prøver lige igen da jeg er i stand til at være mere specifik i mine spørgsmål denne gang ;-)
Jeg har en dejlig søn på lige godt 4 mdr. Han trives, og er glad og nysgerrig dreng.
Jeg er dog en smule bekymret omkring hans udvikling på disse punkter:
- Han holder ikke sit hoved 100% i alle stillinger. Han holder det fint når han sidder fremadlænet på skødet, ligger på maven og sådan set i de fleste situationer, og trækker også sig selv op fra rygliggende til siddende, når jeg holder ham i hænderne. De tidspunkter, jeg dog kan være en smule bekymret omkring det, er at når man løfter ham op fra sengen fx fra vandret til lodret, skal man lige have en hånd under hans hoved for det følger ikke spontant med. Og når man holder ham på armen med ansigtet fremad, læner han sig gerne ind mod én for at støtte, i stedet for at holde hovedet selv. Han taber det dog ikke hvis man læner ham fremad. Og når man holder ham opret under armene er det som om at hovedet også bare “falder ned” på skuldrene.
- Han har ikke opdaget sine hænder endnu, forstået på den måde at han ikke kigger på dem. Han propper dem i munden og er også begyndt at gribe fat i ting og tage det i munden, dog mere eller mindre ukoordineret. Men han kigger som sagt ikke på dem.
- Han griber ikke rigtig ud efter legetøj når han ligger på maven eller sidder op på skødet, kun når det bliver holdt op foran ham i rygliggende.
- Han har ikke opdaget sine fødder endnu.
- Han er “slatten” i benene, dvs. han står ikke på sine ben, når man hopper ham op og ned eller rejser ham op, de slasker bare sammen under ham.
Han har været ved kiropraktor da han var 2,5 mdr fordi han var meget ked af at ligge på maven, og var meget spændt i den ene side. Herefter har vi lavet øvelser på bold og det har hjulpet meget, det skifter dog stadig hvor meget han gider ligger på maven. Nogle dage ligger han gladeligt 10 min ad gangen, andre dage ikke engang 2 min ad gangen.
Jeg har haft besøg af sundhedsplejersken, som ikke havde nogen alarmklokker, der ringede, men dog alligevel mente det ville være relevant med et besøg mere hos kiropraktoren. Så jeg skriver egentlig til dig for også lige at få dit besyv med. Så mine spørgsmål går egentlig på:
- skal jeg være bekymret over, at han ikke holder sit hoved 100% i alle positioner endnu?
- Skal jeg være bekymret over at han ikke “glor” på hænder og fødder, og kun rækker ud efter ting når han ligger på ryggen?
- Skal jeg være bekymret over at han endnu ikke står på benene?
Med venlig hilsen
den (lidt) bekymrede mor