Brev:
Søvnplan
6. marts 2018
Alder:
5 mdr.
Søvnplan
Kære Helen,
Jeg skriver endnu engang til dig vedr. min søns søvn. NU skal han simpelthen sove bedre og jeg vil gerne have dine inputs til den tilgang jeg har introduceret til at give ham mere og bedre søvn.
Som tidligere beskrevet vågner han op mange gange om natten, han vil have brystet for at falde til ro igen og bliver meget ked af det, når jeg forsøger at lægge ham tilbage i egen seng. Om dagen har han til tider også mange opvågninger i sin barnevogn og nægter nogle dage helt at sove i den og dermed faktisk at sove om dagen.
Den seneste uge har jeg insisteret på, at han 1) skal sove i sin egen seng om natten, eller i hvert fald det meste af natten, 2) skal kunne sove videre uden brystet og 3) skal have to lure i barnevognen om dagen.
Den seneste uge er jeg begyndt at implementere ovenstående, men med varierende succes og med en del usikkerhed. Jeg vil gerne finde en god balance i mellem, at det er mig der bestemmer og at Milo naturligvis skal sove både nat og dag, men samtidig skal han heller ikke blive utryg og græde unødigt.
Jeg har delt mine tanker og spørgsmål op ud fra de ovenstående tre punkter.
1. kl 18.30 ammes Milo, kl 19 får han 100 ml mme for at gøre ham lidt ekstra mæt (vi er desuden begyndt på smagsprøver af grød om dagen). Herefter får han nattøj på og bliver masseret inden han igen ammes inde i vores seng. Kl 20 lægges han i sin egen seng (tremmeseng i forlængelse af vores seng) og vi synger for ham og holder en hånd på ham indtil han 10 minutter efter sover. I løbet af natten når han skal over i sin seng efter amning forsøger vi det samme, der skal dog noget mere trøst til, men efter 5-30 minutter sover han igen. Når klokken bliver 4 er det svært at få ham over i hans seng, da han ikke er særlig træt længere og det er indtil videre en ret uoverskuelig kamp. Derfor får han lige nu lov til at sove på mit bryst fra kl ca. 4 til vi skal op. Det har jeg det fint med, men jeg vil ikke gøre ham forvirret og på den måde det hele sværere. Jeg tænker det kan være svært for ham at forstå man nogen gange skal over i sin seng og andre gange ikke - men hvad tænker du om det?
2. Når Milo puttes kl 20 vågner han 2-4 timer derefter (det er det stræk om natten, hvor han sover bedst). Når han vågner kl 22, så kan jeg jo godt regne ud han ikke er sulten, men at det handler om tryghed og han rigtig gerne vil lægges til brystet. Jeg har læst man ikke kan regulere et lille barns søvn, men han skal jo gerne kunne sove mere sammenhængende end 2 timer og i perioder er han vågnet hver time. Min tålmodighed er ikke rigtig til, at han bare må sutte lidt og så skal tilbage igen. Umiddelbart forsøger vi at trøste ham i hans seng når han vågner og ikke kan være sulten. Men han bliver meget ked af det og kan skrige i over en halv time. Når han bliver så ulykkelig får det mig naturligvis til at tvivle på om jeg gør det rigtige og nogle gange om han alligvel kan være sulten. Gør jeg det rigtige ved at blive ved at trøste og burde det blive lettere med tiden?
Lige nu giver vores forsøg på mere og bedre søvn jo blot det modsatte. Jeg har læst mig til han i hvert fald skal kunne holde 5 timer uden mad om natten, men kan man virkelig holde konsekvent på det? I denne alder sker der jo meget - motorisk- og psykiskudvikling, appetitspring og tænder, skal han så have lov at blive lagt til brystet oftere i disse perioder? Men hvordan skal jeg navigere i, hvornår det er okay at få brystet? Og når han vågner efter fx 5 timer skal han naturligvis ammes, men er det så forvirrende at nogle gange bliver man ammet når man vågne og nogle gange gør man ikke?
3. Kort spørgsmål, der sikkert ikke er så simpelt, men hvor meget gråd i barnevognen er ‘okay’? Han skal jo sove, så er det fint han græder fx tre kvarter, hvis det ender med han til sidst falder i søvn? Og hvis han vågner efter tre kvarter og ser frisk ud, men jeg ved bedre, må det så godt inkludere at han bliver ulykkelig at forsøge at få ham til at sove videre?
Jeg er virkelig spændt på om du synes vi alt i alt er på rette vej og om du kan komme med nogle justeringer?
Venlig hilsen
Milos mor