Svar: 14 måneder og svært ved at falde i søvn
2. marts 2018
Alder:
14 mdr.
Kære Familien Thomsen
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om, at jeres datter trives rigtig godt i dagplejen, og det lyder som om, at det fungerer med en lur dagligt nu. Det er rigtig fint - det er ikke fordi hun sover for meget om dagen, at I ikke kan putte hende om aftenen...
Når det så er sagt, så er hun aldersmæssigt der, hvor hun nogle dage måske godt kan have brug for en ekstra lille lur - og da hun ikke sover om formiddagen, så skal I sikre jer, at hun ikke nogle gange tager denne på vej hjem fra dagpleje. Har hun tendens til at falde lidt i søvn i autostolen eller bag på cyklen, når I henter hende? Så er det dette der er forklaringen på, hvorfor hun har så svært ved at sove om aftenen. Det kan i givet fald være bedre at give hende den ekstra lur om formiddagen...
Det er helt okay, at I vækker hende om morgenen, når far skal aflevere, og at hun kan sove lidt længere og får lov til at vågne af sig selv, de dage hvor mor er hjemme om morgenen og kan aflevere hende lidt senere... Hun lyder til at vågne tidligt af sig selv - ofte senest 6.30 og det er fint. Det sikrer, at hele dagen ikke skrider for hende/jer og at det af den grund så kan blive ekstra svært at putte hende.
Hendes samlede søvnbehov vil i denne alder være ca 13-13.5 times søvn i døgnet. Da hun ofte sover 2.5 time til middag, så betyder det, at hun skal have ca. 11 timers nattesøvn. Hvis hun står op kl ca 06, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen altså skulle være omkring kl 19... og det er rigtig fint, at I derfor har forsøgt at putte hende alt mellem kl 19-20 i håb om at ramme det rette tidspunkt.
Jeg tænker dog, at hun lige nu lyder til at have lært, at det at komme i seng og blive puttet består af et ritual, hvor hun skal hoppe op og ned flere gange og hvor I forsøger at gå til og fra, og hvor det hele godt kan trække ud et par timer. Og at det derfor vil være rigtig godt, hvis I kunne forsøge at skabe et ritual som ikke varer mere end ca. 15 minutter, så hun lærer at det er sådan det foregår, når hun skal sove.
Og det betyder, at jeg synes, I skal prøve at putte hende lidt for sent i en periode. Naturligvis ikke så sent, at hun bliver så overtræt, at hun ikke kan falde i søvn, men f.eks. putte hende kl 21.30, hvis det er der, hun plejer at falde i søvn. Samtidig med at I gør dette, så skal hendes rytme om dagen holdes. Det er ikke meningen, at hun så pludselig skal sove til kl 08 om morgenen eller skal begynde at forlænge sin dagslur med en times ekstra søvn - det er nattesøvnen om aftenen, som skal forlænges og det bliver den ved, at I holder fast i dagsrytmen (og aftaler dette med dagplejer) - og at I så gradvist rykker puttetidspunktet frem. Det vil sige, at I putter hende kl 20.30, så 20.15, 20.00, 19.45, 19.30... I kan ikke flytte puttetidspunktet frem aften efter aften, der vil gå flere aftener imellem før I kan flytte på tidspunktet og det kan godt tage 5-6 uger, før hun er vænnet til at sove tidligere og inden for ca. 15 minutter.
Derudover vil jeg anbefale jer, at I bibeholder flasken, som hun stadig får - og udnytter at denne kan gives i tremmesengen. Jeg vil også anbefale jer, at I læser godnathistorie imens hun ligger i sin seng og ikke i stuen eller et andet sted. Det vil være rigtig godt, at hun ikke oplever et skift fra jeres favn og ned i sengen, men får lov til at finde roen i sin seng og flasken kan hjælpe hende med dette. Og så vil det være godt, at størstedelen af ritualet foregår i værelset, hvor hun skal sove.
Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Det er derfor en god idé, at I ikke deler putteritualet op, men netop lader putterutinerne foregår i det værelse, hvor hun forventes at sove. Hvis I kobler fra, læser godnathistorie osv. et sted, og derefter går til værelset, så er der en risiko for, at hun oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Derfor vil mit forslag til en aftenrytme se således ud:
Kl. 17.30: Aftensmad.
Kl. 18.30: Kommer i bad, får creme og nattøj.
Tilbydes en godnatgrød og lidt mme af en kop. Får børstet tænder og derefter går I på værelset.
Hun puttes og tilbydes sin flaske i sengen, så hun lige nu får mælken at falde til ro på og så sidder I og læser lidt højt imens eller synger en godnatsang, imens I holder hænderne på hende, hjælper hende til fysisk ro og lader hende mærke, at I er der.
Nogle gange kan det også være en mulighed, at hun starter med at sidde lidt på skødet hos jer, I sidder og læser, kikker på billeder osv. og når hun har siddet hos jer lidt, så flyttes hun over i sin seng, hvor I så læser lidt videre eller synger en sang og hjælper hende det sidste stykke vej ind i søvnen...
Det er okay at bruge flasken, håndspålæggelse, kærtegn osv. Og også godnatsang eller lignende. Hun er stadig så lille, at det kan være svært for hende helt at finde ro med en godnathistorie, men hvis det fungerer for jer allerede nu så er det rigtig fint :) Har hun en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende? Det vil også være rigtig godt med den alder hun har nu, og den kan fint fungere som substitut for jer på sigt.
Det er også helt okay, at I vælger at gå ud, hvis hun blot hopper rundt, leger og er i hopla. Ikke fordi hun skal blive ked af det, men netop for at vise hende, at det ikke er legetid men sovetid nu... Men det lyder som om, at I er nødt til at putte hende lidt for sent i en periode, for at hun selv begynder at fornemme, at hun faktisk er træt og har brug for at sove - og samtidig holder fast i rytmen hele dagen :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske