Søvn og indtryk

2. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn og indtryk

Kaere Helen,

Tak for dine raad til Oskar og mig. Oskar har fortsat problemer med at falde til ro og sove, men vi arbejder stille og roligt med det. Naar han skal sove, graeder han ofte et stykke tid, foer jeg faar ham vugget til ro i mine arme. Vi har forsoeft at laegge ham tidligere for at se om det maaske er fordi han er overtraet, men det goer ikke nogen forskel.

Mens vi arbejder paa det, har jeg et mere generelt spoergsmaal om hans natte rutine. Vi forsoeger at laegge ham, saa han sover omkring kl 19 - nogen gange bliver det lidt tidligere og andre gange lidt senere, da han ikke endnu foelger nogen fast rutine i sin dag. Han sover saa, kun afbrudt af mad (stadig cirka hver anden time), indtil omkring kl 7-7.30 naeste morgen. Lyder det fornuftigt eller er det for langt et straek uden at han har vaagen-tid? Jeg har forsoegt at finde raadgivning paa nettet, men der er mange forskellige anbefalinger.

Et andet spoergsmaal er omkring hans feeding-intervaller om natten. Jeg forstod fra din sidste mail, at vi langsomt skal vaenne ham til at sove laengere straek, men min boernelaege her, mener at babyer fra de er omkring 3 mdr burde kunne sove igennem hele natten uden at spise. For mig lyder det ikke helt ...

Annonce

... realistisk. Hvad mener du?

Hvis du har yderligere raad til, hvordan vi kan oege hans soevn intervaller om natten, vil det vaere velkomment. Jeg forsoeger, naar han vaagner to timer efter sidst at have spist, at vugge ham til ro, give ham sutten, men hvor lang tid skal jeg give ham foer jeg accepterer at han rent faktisk er sulten og skal have mad? Skal han have lov til at graede? Han skal jo helst ikke vaagne helt op, saa han faar svaert ved at falde i soevn igen. Han tager fortsat rigtig fint paa i vaegt, saa det burde ikke vaere fordi han mangler mad.

Endelig har jeg et spoergsmaal omkring hans personlighed, og hvordan det virker til at paavirke hans ro og soevn. Han er utrolig nysgerrig og kigger og kigger paa alt. Det er som om han ikke selv kan finde ud af at slukke for hans nysgerrighed og alle indtrykkene faar ham til at blive overgearet og han kan saa ikke falde til ro og falde i soevn. Han udviser heller ingen traethedstegn selv efter 1.5-2 timers vaagentid men bliver ved med at koere i "aktiv". Har du nogen gode raad til, hvordan vi kan hjaelpe ham til langsomt at slukke for "sug indtryk ind-knappen", saa han begynder at geare ned til soevn?

Paa forhaand mange tak og de bedste hilsner

Ditte og Oskar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København