Brev:
14 måneder og svært ved at falde i søvn
2. marts 2018
Alder:
14 mdr.
14 måneder og svært ved at falde i søvn
Kære Helen.
Vores dejlige datter på 14 mdr har svært ved at falde i søvn om aften. Vi har siden hun var to måneder haft det samme putteritual, med aftenbad, creme, nattøj, amme/flaske og så sove. Nu da hun har fået den alder hun har, kommer hun i bad, får creme og nattøj på. Får godnatgrød, børstet tænder og læst godnathistorie. Så går vi ind i seng, hun får en flaske i vores arme (hun gider som regel kun 50 ml ca) og så ligger vi hende i tremmesengen i soveværelset. Så synger vi de samme to sange og så siger vi godnat til hende og putter hende godt med hendes højt elskede nusseklud og dynen. Så ligger vi os på sengen ved siden af hendes. Så ligger hun som regel stille 10 min tid og putter og nusser med sin nusse, men derefter er det som om hun giver op.
Hun rejser sig op med 10-20 sek mellemrum. Vi ligger hende ned uden at sige noget. Og sådan fortsætter vi. Når der er gået 45 min tid, kan vi finde på at gå ud af værelset for ligesom at vise hende, at vi mener det og at hun skal sove. Hun rejser sig op med det samme og begynder at græde efter os (ikke ked af det gråd, men lidt brok/sur gråd). Så går vi ind og ligger hende ned igen, uden at sige noget og hun stopper med at græde med det samme. Sådan kan vi længe fortsætte, om vi bliver på værelset eller om vi går ud igen. Det kan snildt tage to timer at putte hende. Hun er træt når vi ligger hende, men ikke overtræt. Hendes dag ser således ud:
Afhængig af hvem der skal aflevere: De dage jeg har dagvagt, er det far der aflevere.
Far vækker hende kl. 5.30, hun får tøj og morgenmad og de kører i dagplejen 6.30.
Hun får formiddagsmad kl. 9.
Kl. 11: Frokost. Spiser gerne 1-1 1/2 skrive rugbrød.
Kl. 11.45: Puttes til middagslur.
Kl. 14-14.30: Vågner og bliver hentet ca. 15.45
De dage jeg har fri eller nattevagt, sover hun til hun vågner ca. 6.30 og kommer i dagpleje kl. 8 og bliver hentet 14.30.
Kl. 15-15.30 får hun eftermiddagsmad.
Kl. 17.30: Aftensmad. Spiser godt.
Kl. 18.30: Kommer i bad, får creme og nattøj. Spiser godnatgrød og læser godnathistorie.
Kl. 19.30: Puttes ti natten.
Er det meget galt at hendes morgener ikke er fuldstændig ens? Vi synes ikke der er sammenhæng mellem om hun er nem/svært at putte. Vi har prøvet at putte hende kl. 19, 19.15, 19.30, 19.45, 20 osv. Ingen forskel. Så sover hun bare senere i den anden ende.
Hun er rigtig nem at putte til middagslur. Der ligger vi hende bare i barnevognen og siger godnat og så sover hun 2 min efter, så vi ved hun kan. Men der er hun også rigtig træt. Hun er lige på vippen til at have brug for formiddagslur, men vi kan aldrig få hende til at sove om formiddagen, fordi hun simpelthen ikke er træt nok.
Vi ville så gerne kunne ligge hende om aften på samme måde som vi gør til middagslur, men vi ønsker bestemt ikke hun skal græde og være ked af det.
Har du nogen gode råd?
Med venlig hilsen
Fam. Thomsen.