14 måneder og svært ved at falde i søvn

2. marts 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

14 måneder og svært ved at falde i søvn

Kære Helen.

Vores dejlige datter på 14 mdr har svært ved at falde i søvn om aften. Vi har siden hun var to måneder haft det samme putteritual, med aftenbad, creme, nattøj, amme/flaske og så sove. Nu da hun har fået den alder hun har, kommer hun i bad, får creme og nattøj på. Får godnatgrød, børstet tænder og læst godnathistorie. Så går vi ind i seng, hun får en flaske i vores arme (hun gider som regel kun 50 ml ca) og så ligger vi hende i tremmesengen i soveværelset. Så synger vi de samme to sange og så siger vi godnat til hende og putter hende godt med hendes højt elskede nusseklud og dynen. Så ligger vi os på sengen ved siden af hendes. Så ligger hun som regel stille 10 min tid og putter og nusser med sin nusse, men derefter er det som om hun giver op.

Hun rejser sig op med 10-20 sek mellemrum. Vi ligger hende ned uden at sige noget. Og sådan fortsætter vi. Når der er gået 45 min tid, kan vi finde på at gå ud af værelset for ligesom at vise hende, at vi mener det og at hun skal sove. Hun rejser sig op med det samme og begynder at græde efter os (ikke ked af det gråd, men lidt brok/sur gråd). Så går vi ind og ligger hende ned igen, uden at sige noget og hun stopper med at græde med det samme. Sådan kan vi længe fortsætte, om vi bliver på værelset eller om vi går ud igen. Det kan snildt tage to timer at putte hende. Hun er træt når vi ligger hende, men ikke overtræt. Hendes dag ser således ud:

Afhængig af hvem der ...

Annonce

... skal aflevere: De dage jeg har dagvagt, er det far der aflevere.
Far vækker hende kl. 5.30, hun får tøj og morgenmad og de kører i dagplejen 6.30.
Hun får formiddagsmad kl. 9.
Kl. 11: Frokost. Spiser gerne 1-1 1/2 skrive rugbrød.
Kl. 11.45: Puttes til middagslur.
Kl. 14-14.30: Vågner og bliver hentet ca. 15.45
De dage jeg har fri eller nattevagt, sover hun til hun vågner ca. 6.30 og kommer i dagpleje kl. 8 og bliver hentet 14.30.
Kl. 15-15.30 får hun eftermiddagsmad.
Kl. 17.30: Aftensmad. Spiser godt.
Kl. 18.30: Kommer i bad, får creme og nattøj. Spiser godnatgrød og læser godnathistorie.
Kl. 19.30: Puttes ti natten.

Er det meget galt at hendes morgener ikke er fuldstændig ens? Vi synes ikke der er sammenhæng mellem om hun er nem/svært at putte. Vi har prøvet at putte hende kl. 19, 19.15, 19.30, 19.45, 20 osv. Ingen forskel. Så sover hun bare senere i den anden ende.

Hun er rigtig nem at putte til middagslur. Der ligger vi hende bare i barnevognen og siger godnat og så sover hun 2 min efter, så vi ved hun kan. Men der er hun også rigtig træt. Hun er lige på vippen til at have brug for formiddagslur, men vi kan aldrig få hende til at sove om formiddagen, fordi hun simpelthen ikke er træt nok.

Vi ville så gerne kunne ligge hende om aften på samme måde som vi gør til middagslur, men vi ønsker bestemt ikke hun skal græde og være ked af det.
Har du nogen gode råd?

Med venlig hilsen
Fam. Thomsen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin