Svar: Spise og søvn rutiner
1. marts 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeres dreng lyder til at trives i sin vuggestue, og det lyder som om, at de der er meget fleksible omkring, hvorvidt han puttes til en eller to lure - og det er i princippet rigtig godt. Men det lyder som om, at han ofte bliver rigtigt træt sidst på dagen og på grund af træthed faktisk næsten ikke kan overskue eftermiddagen, og slet ikke kan overskue det at spise...
Da han lyder til at spise rigtig godt i løbet af dagen, så kan det godt være okay, at han i en periode ikke spiser særlig meget derhjemme. Men fremadrettet vil det naturligvis være rigtig godt, hvis han kan begynde at holde sig lidt mere vågen og også spise lidt mere, når I kommer hjem fra vuggestuen. Der sker dog udviklingsmæssigt rigtig meget med ham i denne periode, og det er helt naturligt for hans alder, at han er rigtig træt sidst på dagen, og derfor skal I heller ikke holde ham vågen mod hans vilje.. MEN det ville jo være rigtig dejligt, hvis han ikke faldt om af træthed kl 18 og så vågner kl 03, fordi han der allerede har sovet 9 timers søvn - og måske er lidt sulten...
Jeg vil foreslå jer, at I taler med vuggestuen om så vidt muligt at tilbyde ham to lure dagligt, så han stadig får både en formiddagslur og en middagslur. Når han sover to lure dagligt, så vil han naturligt kunne blive puttet lidt senere til sin middagslur, hvilket gør, at han også står lidt senere op fra luren. Dermed bliver eftermiddagen ikke så lang for ham og han vil dermed bedre kunne overskue at få lidt mad. Det betyder, at han vil kunne gå lidt senere og lidt mere mæt i seng - og vil forhåbentlig så kunne sove en lidt mere sammenhængende nattesøvn.
Jeg er helt med på, at han netop med den alder han har, begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt nogle dage - og det er også helt okay. Men det lyder for mig som om, at det vil være rigtig godt for ham og også få hans døgn til at hænge bedre sammen både i forhold til mad- og søvnrutiner, hvis han de fleste dage om ugen stadig sover to lure dagligt. Både i weekenden og i hverdagen. Og det vil være rigtig godt, hvis dagene ikke skifter alt for meget. Jo mere ens rytme han har, jo mere stabilt vil hans indre ur naturligt køre, og det er vigtigt, at hans indre ur nu ikke vænner sig til at skulle være vågen i længere tid midt nat.
Det er rigtig fint med de ca 3 timers dagssøvn, men altså meget gerne fordelt på to lure. Samlet set har han brug for ca 13-13.5 times søvn i døgnet, og det betyder, at hvis han sover ca 3 timer i løbet af dagen, så vil han have behov for 10-10.5 times nattesøvn. Falder han i søvn allerede kl 18-18.30, så vil han altså ikke kunne sove til mere end kl 04... Det er ikke et spørsmål om at han skal sove mindre om dagen, men derimod et spørgsmål om at hjælpe ham til en rytme, hvor hans dagssøvn giver ham mulighed for at blive puttet senere til natten, så han stadig får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket, men på tidspunkter som fungerer for både ham og jer.
Det vil derfor være rigtig godt, hvis han kan hjælpes til en rytme med to lure dagligt - f.eks. sover en formiddagslur mellem 9-10 og sover middagslur mellem 13.30-15.30... så vil han være mere frisk om eftermiddagen, kan spise mere og samtidig komme senere i seng, og det hele vil fungere bedre for alle...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske