Svar: Spise og søvn rutiner

1. marts 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pernille

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeres dreng lyder til at trives i sin vuggestue, og det lyder som om, at de der er meget fleksible omkring, hvorvidt han puttes til en eller to lure - og det er i princippet rigtig godt. Men det lyder som om, at han ofte bliver rigtigt træt sidst på dagen og på grund af træthed faktisk næsten ikke kan overskue eftermiddagen, og slet ikke kan overskue det at spise...

Da han lyder til at spise rigtig godt i løbet af dagen, så kan det godt være okay, at han i en periode ikke spiser særlig meget derhjemme. Men fremadrettet vil det naturligvis være rigtig godt, hvis han kan begynde at holde sig lidt mere vågen og også spise lidt mere, når I kommer hjem fra vuggestuen. Der sker dog udviklingsmæssigt rigtig meget med ham i denne periode, og det er helt naturligt for hans alder, at han er rigtig træt sidst på dagen, og derfor skal I heller ikke holde ham vågen mod hans vilje.. MEN det ville jo være rigtig dejligt, hvis han ikke faldt om af træthed kl 18 og så vågner kl 03, fordi han der allerede har sovet 9 timers søvn - og måske er lidt sulten...

Jeg vil foreslå jer, at I taler med vuggestuen om så vidt muligt at tilbyde ham to lure dagligt, så han stadig får både en formiddagslur og en middagslur. Når han sover to lure dagligt, så vil han naturligt kunne blive puttet lidt senere til sin middagslur, hvilket gør, at han også står lidt senere op fra luren. Dermed bliver eftermiddagen ikke så lang for ham og han vil dermed bedre kunne overskue at få lidt mad. Det betyder, at han vil kunne gå lidt senere og lidt mere mæt i seng - og vil forhåbentlig så kunne sove en lidt mere sammenhængende nattesøvn.

Jeg er ...

Annonce

... helt med på, at han netop med den alder han har, begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt nogle dage - og det er også helt okay. Men det lyder for mig som om, at det vil være rigtig godt for ham og også få hans døgn til at hænge bedre sammen både i forhold til mad- og søvnrutiner, hvis han de fleste dage om ugen stadig sover to lure dagligt. Både i weekenden og i hverdagen. Og det vil være rigtig godt, hvis dagene ikke skifter alt for meget. Jo mere ens rytme han har, jo mere stabilt vil hans indre ur naturligt køre, og det er vigtigt, at hans indre ur nu ikke vænner sig til at skulle være vågen i længere tid midt nat.

Det er rigtig fint med de ca 3 timers dagssøvn, men altså meget gerne fordelt på to lure. Samlet set har han brug for ca 13-13.5 times søvn i døgnet, og det betyder, at hvis han sover ca 3 timer i løbet af dagen, så vil han have behov for 10-10.5 times nattesøvn. Falder han i søvn allerede kl 18-18.30, så vil han altså ikke kunne sove til mere end kl 04... Det er ikke et spørsmål om at han skal sove mindre om dagen, men derimod et spørgsmål om at hjælpe ham til en rytme, hvor hans dagssøvn giver ham mulighed for at blive puttet senere til natten, så han stadig får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket, men på tidspunkter som fungerer for både ham og jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil derfor være rigtig godt, hvis han kan hjælpes til en rytme med to lure dagligt - f.eks. sover en formiddagslur mellem 9-10 og sover middagslur mellem 13.30-15.30... så vil han være mere frisk om eftermiddagen, kan spise mere og samtidig komme senere i seng, og det hele vil fungere bedre for alle...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København