Spise og søvn rutiner

1. marts 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Spise og søvn rutiner

Hej Helen

Vores søn på 15mdr startede i vuggestue slut oktober sidste år, på det tidspunkt fik han både almindelig mad samt sutteflaske med MME. Vi trappede gradvist MME væk og skiftede det ud med alm mælk (da han blev 1 år) blandet med vand på sutteflaske. Det har vi for nyligt også trappet helt ud, så nu får han kun væske på kop og det fungerer fint.

Siden han startede i vuggestue er han så også begyndt at have en meget anderledes sove og spiserytme. Han er jo naturligvis meget træt og også tvær når han kommer hjem og kan slet ikke overskue at spise aftensmad, når vi endelig kommer hjem (uanset om det er kl. 16, 16.30, 17 eller senere at vi prøver). Hvis vi er heldige kan man måske lige få presset en banan i ham, men han er også meget selektiv i forhold til hvad han “gider” spise.

Pt kan han derfor som regel ikke holde den kørende til meget længere end kl. 18, herefter falder han så nemt i søvn selvom han ikke rigtig har spist noget særligt, det resulterer i at han vågner og er frisk mellem kl. 03-05 om natten (oftest tættest på kl. 03, hvilket jo selvfølgelig sætter min mand og jeg i en meget hård situation, da vi jo også begge skal op på arbejde).

Vi føler selv at vi har prøvet alt og føler os efterhånden rimelig magtesløse. Vi har både prøvet at trække ham lidt i det omfang vi nu kan om aftenen hvilket ender i samme resultat (bare mindre søvn) og også tilbyde ham diverse mad inden han skal sove uden held, men der er bare intet at stille op. Vi har også prøvet at tage noget mad med ...

Annonce

... til ham til turen hjem fra vuggestuen, men det er han heller ikke interesseret i. Desuden prøver vi meget ihærdigt også at få ham til at falde i søvn igen når han vågner om natten, men det er også helt umuligt og det er heller ikke altid at han gider spise/er sulten når han vågner.

Til info spiser han så også super godt ovre i vuggestuen, han drikker også godt med væske både der og herhjemme. Så vi er ikke bekymret for at han får nok mad, men det er jo stort set så kun i vuggestuen at han får dækket sit behov for mad, hvilket vi jo egentlig også tænker er lidt uholdbart.

Han sover 1-2 lure derovre alt efter hvornår han er vågnet om morgenen, så han får som regel samlet set ca 3 timers lur i vuggestuen fordelt på dagen. Uanset hvordan han sover derovre er han altid træt ved 18 tiden herhjemme.

Vi ved godt at i denne her tid sker der jo selvfølgelig en masse i forhold til hans udvikling, både fordi der er en masse nye indtryk han skal rumme, men også i forhold til skiftet fra flaske til kun alm mad, samt at han også stort hele tiden har tænder på vej.

Det vi så egentlig har brug for råd om er om det er meget normalt at det er sådan nogle børn bare er på det stadie af deres liv og at vi altså bare skal indfinde os med at det bare er sådan vores liv er lige nu?
For han får jo som jeg har læst mig til nogenlunde den mængde søvn et barn på hans alder har brug for.

Eller er der noget vi ellers specifikt kan gøre for at vende den “onde” cirkel?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder