Svar: Svær at få til sove

28. februar 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Diana

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder sover meget uroligt - og det er faktisk også meget normalt, at børn i denne alder sover lidt mindre, end de egentlig behøver. Det er som om, at de ikke vil gå glip af noget, og derfor vægrer de sig mod at sove. Det er også helt normalt, at han lige nu søger ekstra fysisk kontakt og nærhed, og at hans behov for at mærke dig - især når han skal sove - lige nu kan øges. Det handler alt sammen om den udvikling, han går igennem lige nu, og det er især i 8-10 måneders alderen, det man også kalder separationsfasen.

At jeres dreng er i separationsfasen betyder, at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre. Han øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Motorisk begynder han nu at flytte sig væk fra dig. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig, at du stadig er der. Nogle gange har han brug for at mærke dig, brug for lige at få et kram, før han er parat til at kravle lidt ud i verden igen - andre gange er det helt fint, at du bare kikker på ham, gengælder hans blik og siger "hej skat, jeg er lige her", så han ser dig og hører dig, og ved at den sikre base er der, og så er han okay med at være lidt på afstand af dig.

Netop fordi han lige nu øver sin selvstændighed og vender sig mere og mere mod verden på egen hånd, så vil han have ekstra behov for at mærke dig. Han kan derfor godt virke lidt mere glad for sin mor i denne periode. Og det vil naturligt spille ind, når I skal på besøg hos vennerne i næste uge. Det vil være rigtig godt, hvis du kan anerkende hans behov for dig og lade ham få lov til at opleve verden fra din favn, fra dit skød. Det er lidt mere trygt for ham, hvis og når I møder nogen fremmede, hvis han kan sidde hos dig. For børn i separationsfasen er det ofte meget grænseoverskridende, hvis gæster eller fremmede kikker meget på dem eller henvender sig direkte til dem - jeres dreng har brug for at kunne studere på afstand. Det vil hjælpe ham at sidde på dit skød, mærke dig og spejle sig i dig og på den måde finde ud af, at de andre ikke er farlige, men at alt er okay. Han vil studere, hvordan du tager det og tager du det roligt, så vil han også blive mere rolig. Og hen af vejen vil han så bedre kunne håndtere at andre snakker med ham, leger med ham osv.

Den motoriske udvikling er rigtig godt igang og jeres dreng øver sig motorisk både om dagen, når han er vågen, men også om natten, når han sover. Børn i denne alder vil ofte lægge sig op i kravlestilling, hvor de så kan ligge og rokke frem og tilbage - ofte samtidig med at de siger en høj frustreret lyd, fordi de ikke kan finde ud af at blive lagt ned igen. Han vil vende og dreje sig, sparke dynen af osv. Alt sammen fordi der motorisk sker rigtig meget netop nu - og her har han brug for din hjælp. Han har brug for at du hjælper ham med at blive lagt ned igen, få dynen på som han har sparket af osv.

Det at han motorisk bruger sig selv mere og mere, og begynder at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, at han øver sig i at opleve verden osv. gør at han får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt, hvad han oplever i løbet af dagen, skal bearbejdes. Der sker under drømmene om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også ...

Annonce

... opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. Han kan derfor under sin søvn ligge og småklynker, han kan sætte sig grædende op om natten, og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. Han har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Og nogle gange er beroligende ord og kærtegn ikke nok, nogle gange må man tage ham op, vugge ham og putte ham igen. Og andre gange vil det være tilstrækkeligt, at du hjælper ham videre i sengen, hvor han er puttet.

Det er således en periode, det er en udviklingsfase, som I skal igennem, og det varer som regel et par måneder. Det I skal være opmærksomme på er, at I ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det vil f.eks. være en dårlig vane, hvis du begynder at tilbyde ham flaske, hver gang han vågner om natten - han skal ikke have flaske efter midnat. Det er fint med en flaske, før du selv går i seng, men derefter skal han ikke tilbydes flaske. Du skal også være opmærksom på, at han jo bliver mere og mere bevidst og derfor naturligt vil kunne søge dig mere og mere, det er jo dejligt at ligge hos dig - og han skal naturligvis have den nærhed, som han lige nu kan vise behov for. Men hvis I f.eks. vænner ham til at sove hos jer om natten, så kan han godt begynde at vågne tidligere og tidligere for at komme ind til jer, og hvis I gerne vil have ham til at sove i egen seng, som han er vant til, så er det som udgangspunkt godt at holde fast i dette...

Prøv derfor om du kan holde fast i, at han fortsat skal puttes i sin egen seng om aftenen, forbinde den med stedet, hvor han sover, og sikre at han føler sig tryg ved det. Det lyder som om, at i umiddelbart har et godt ritual og som om, at jeres dreng generelt er glad for sin seng, så hold fast i dette. Undgå at introducere barnevognen for meget, så han ikke tror at han skal sove i den om natten - men brug den gerne om dagen :)

Vågner han og er ked af det, så forsøg at berolige og betrygge og få ham til at sove i egen seng igen, forsøg så vidt muligt at få ham videre i søvnen, hvor han er, uden at du behøver tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham, og uden at give ham flaske...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når I tager til Sjælland, så vil det være rigtig godt, at I forsøger at holde fast i hans dagsrytme. Det vil sige fast stå op tidspunkt om morgenen, faste tidspunkter for leg og aktivitet, faste spisetider. Jo mere fast rytme I kan give ham, jo bedre vil det være - og jo lettere er det naturligt også at finde det rette puttetidspunkt om aftenen. Det kan sagtens være, at han ikke vil sove helt så lang en dagssøvn i den periode, netop fordi der udviklingsmæssigt sker meget med ham - og fordi det nok er spændende med tvillingerne I skal besøge osv. men prøv stadig at holde fast i, at han skal sove 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Alt efter hvor gamle tvillingerne er, så har de sandsynligvis også brug for en middagslur og børnene kan måske blive puttet samtidig, måske kan I alle gå en tur med barnevogn midt på dagen og på den måde hjælpe alle børn til at få sovet en god lur :)

Netop dagssøvnen er vigtig, fordi den giver ham et afbræk fra alle oplevelser og hjælper ham med at få bearbejdet lidt af det hele, samtidig med at søvnen giver ham fornyet energi til så at følge med igen, når der atter sker en masse nyt og spændende :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig god weekend og rigtig god tur til det sjællandske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.