Svar: Søvn hos 3 mdr. baby

16. februar 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev - tillykke med den lille dreng! Og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg umiddelbart tænker er, at jeres dreng faktisk er det man kan kalde sen-præmatur. Du fortæller, at han er født uge 36+5 og det betyder faktisk, at han godt kan have behov for lidt ekstra hjælp i forhold til f.eks. at skulle spise og også finde roen og sove.

Du fortæller, at jeres dreng fik sonde i starten, og at det tog lidt tid at få etableret amningen. Det fungerer dog rigtig godt nu, og det lyder super godt, at han har fordoblet sin fødselsvægt :) Det er dog også helt normalt, at han har behov for lidt ekstra hjælp til at finde ro og koble fra, at han har brug for at I skærmer ham lidt, når han skal sove osv. Ligesom det lyder som om, at I skal forsøge at hjælpe ham til lidt mere rytme - og faktisk lyder lidt som om, at han er begyndt at vende op og ned på nat og dag...

I skal som udgangspunkt ikke vække ham, når han sover, for han sover, når han er træt og har brug for at sove og vågner naturligt, når han ikke behøver mere søvn. MEN, ligesom han havde brug for at blive holdt lidt til ilden, da han var helt nyfødt og blev vækket for at huske at spise, så kan det godt være nødvendigt, at I om dagen nu også forsøger at holde ham lidt igang. Og i forhold til hans alder, vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes 3 lure dagligt - og jeg vil faktisk anbefale dig, at du forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at skabe en lidt længere vågenperiode, hvor han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, før han så puttes igen.

Det er også helt normalt, hvis han sover sent om aftenen. De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen have en rytme, hvor de går sent i seng. Det er således normalt for alderen, hvis han ikke sover før kl er 22 - og det ændrer sig igen i takt med at han bliver ældre, men lige nu er det normalt. Vi kan dog godt være enige om, at han ikke skal være vågen on-off til kl 02, for det kan ingen af jer holde til, og derfor tænker jeg, at en skitseret dagsrytme kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, og får ...

Annonce

... en ekstra amning, når dagen begynder.

Kommer op, leger, pludrer, tumler osv.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Kommer op, leger, pludrer, hygger og tumler

Frokost: Ammes - og tilbydes derefter et bad. Det er en god idé at amme han først, fordi han så har lidt at forbrænde af, når han bades. Badet stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt og forlænger hans vågenperiode lidt.

Frotteres godt med håndklædet, kommes i natdragt...

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: Vågner, kommer op, leger, pludrer og hygger.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften: Ammes og puttes til dagens 3 lur - den ligger måske omkring kl 18-19

Vågner, hygger og pludrer med jer, tumler, leger osv.

Ammes og puttes til natten - måske kl 22...

Først på natten og midt på natten: Ammes - og sover videre

Jeg har ikke sat tidspunkter på hele dagsplanen, fordi det er vigtigt, at I stadig er meget fleksible i forhold til hans behov. Men I skal gå ud fra, at han har behov for ca. 15 timers søvn i døgnet - og at det vil være rigtig fint og helt almindeligt for alderen, hvis han f.eks. sover 10 timer om natten og sover 5 timer om dagen. Nattesøvnen kan f.eks. ligge fra kl 22 til 08 og de 5 timers dagssøvn vil være fordelt over 3 lure - formiddagslur, middagslur og en lur i løbet af aftenen.

De tre lure kan have nogenlunde samme længde, de kan også have forskellig længde. Nogle børn trives f.eks. med at sove 1.5 time + 2.5 time + 1 time, andre børn sover 2 timer + 2.5 time + ½ time og nogle børn sover deres længste lur om formiddagen f.eks. 2.5 time + 1.5 time + 1 time, og det er også helt okay.. her må I forsøge at finde ud af, hvad jeres dreng trives med og hvordan.

Jeg håber, at ovenstående her kan give jer lidt idé om, hvordan I kan hjælpe ham til en rytme, som sikrer ham den søvn, som han har behov for og samtidig hjælper med at være aktiv om dagen og sove om natten...

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre, og jeg vil anbefale jer rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan I læse meget mere om søvnen hos børn i 3-4 måneders alderen, ligesom der er et kapitel om søvn hos børn, der er født for tidligt :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder