Svar: Søvn hos 3 mdr. baby
16. februar 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev - tillykke med den lille dreng! Og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg umiddelbart tænker er, at jeres dreng faktisk er det man kan kalde sen-præmatur. Du fortæller, at han er født uge 36+5 og det betyder faktisk, at han godt kan have behov for lidt ekstra hjælp i forhold til f.eks. at skulle spise og også finde roen og sove.
Du fortæller, at jeres dreng fik sonde i starten, og at det tog lidt tid at få etableret amningen. Det fungerer dog rigtig godt nu, og det lyder super godt, at han har fordoblet sin fødselsvægt :) Det er dog også helt normalt, at han har behov for lidt ekstra hjælp til at finde ro og koble fra, at han har brug for at I skærmer ham lidt, når han skal sove osv. Ligesom det lyder som om, at I skal forsøge at hjælpe ham til lidt mere rytme - og faktisk lyder lidt som om, at han er begyndt at vende op og ned på nat og dag...
I skal som udgangspunkt ikke vække ham, når han sover, for han sover, når han er træt og har brug for at sove og vågner naturligt, når han ikke behøver mere søvn. MEN, ligesom han havde brug for at blive holdt lidt til ilden, da han var helt nyfødt og blev vækket for at huske at spise, så kan det godt være nødvendigt, at I om dagen nu også forsøger at holde ham lidt igang. Og i forhold til hans alder, vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes 3 lure dagligt - og jeg vil faktisk anbefale dig, at du forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at skabe en lidt længere vågenperiode, hvor han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, før han så puttes igen.
Det er også helt normalt, hvis han sover sent om aftenen. De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen have en rytme, hvor de går sent i seng. Det er således normalt for alderen, hvis han ikke sover før kl er 22 - og det ændrer sig igen i takt med at han bliver ældre, men lige nu er det normalt. Vi kan dog godt være enige om, at han ikke skal være vågen on-off til kl 02, for det kan ingen af jer holde til, og derfor tænker jeg, at en skitseret dagsrytme kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, og får en ekstra amning, når dagen begynder.
Kommer op, leger, pludrer, tumler osv.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Kommer op, leger, pludrer, hygger og tumler
Frokost: Ammes - og tilbydes derefter et bad. Det er en god idé at amme han først, fordi han så har lidt at forbrænde af, når han bades. Badet stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt og forlænger hans vågenperiode lidt.
Frotteres godt med håndklædet, kommes i natdragt...
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Vågner, kommer op, leger, pludrer og hygger.
Aften: Ammes og puttes til dagens 3 lur - den ligger måske omkring kl 18-19
Vågner, hygger og pludrer med jer, tumler, leger osv.
Ammes og puttes til natten - måske kl 22...
Først på natten og midt på natten: Ammes - og sover videre
Jeg har ikke sat tidspunkter på hele dagsplanen, fordi det er vigtigt, at I stadig er meget fleksible i forhold til hans behov. Men I skal gå ud fra, at han har behov for ca. 15 timers søvn i døgnet - og at det vil være rigtig fint og helt almindeligt for alderen, hvis han f.eks. sover 10 timer om natten og sover 5 timer om dagen. Nattesøvnen kan f.eks. ligge fra kl 22 til 08 og de 5 timers dagssøvn vil være fordelt over 3 lure - formiddagslur, middagslur og en lur i løbet af aftenen.
De tre lure kan have nogenlunde samme længde, de kan også have forskellig længde. Nogle børn trives f.eks. med at sove 1.5 time + 2.5 time + 1 time, andre børn sover 2 timer + 2.5 time + ½ time og nogle børn sover deres længste lur om formiddagen f.eks. 2.5 time + 1.5 time + 1 time, og det er også helt okay.. her må I forsøge at finde ud af, hvad jeres dreng trives med og hvordan.
Jeg håber, at ovenstående her kan give jer lidt idé om, hvordan I kan hjælpe ham til en rytme, som sikrer ham den søvn, som han har behov for og samtidig hjælper med at være aktiv om dagen og sove om natten...
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre, og jeg vil anbefale jer rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan I læse meget mere om søvnen hos børn i 3-4 måneders alderen, ligesom der er et kapitel om søvn hos børn, der er født for tidligt :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske