Brev:
Søvn hos 3 mdr. baby
16. februar 2018
Alder:
3 mdr.
Søvn hos 3 mdr. baby
Hej Helen.
Min søn på nu 3 måneder sover dårlig om natten. Dette har han til dels gjort hele sit liv.
Det hører med til historien at han er født noget tidligt(36+5) med kejsersnit og vi var indlagt i 16 dage hvor vi arbejdet med at komme igang med amning. Han var fuldernæret med sonde næsten hele denne tiden. Men det lykkedes os at få etableret amning til sidst. Han fuldammes nu og har mer end fordoblet sin vægt. Den lille mand spiser meget og det går aldrig mer end 3 timer mellem måltider.
På sygehuset sov han stort set hele tiden og skulle vækkes til måltiderne. Om natten meldte han sig dog tydeligere og vi fik aldrig sove de 6 timer som de ellers sagde det måtte om natten.
Han er mere vågen nu, men mindre end hvad jeg synes er normalt ved babyer på 2-3 mnd. Gennemsnitlig tror jeg han maks har 2-3 vågne timer 8-20. Han er næsten aldrig vågen udenfor hjemmet.
Specielt om formiddagen sover han utrolig godt. Han melder sig hver 1,5-3.time, men sover lykkelig og mæt videre efter amning og bleskift. Først om eftermiddagen(15-16 tiden) begynder han at vågne mer til. Vi stimulerer ham lidt og har han på maven når han er vågen. Han sover oftest lidt igen efter aftensmadtid. Så begynder udfordringerne.
Hans far har begyndt at tage han 21-23 så jeg får lidt søvn. Her sover han nogle gange, er nogle gange glad pludrede og nogle gange grædende. Han kan roes til søvn ved at faren går med han. Ihvertfald indtil han bliver sulten. Så overtager jeg rundt 23 hvor jeg ammer og skifter. Så synger vi en lille godnatsang, og putter han. Han sover i slyngevuggen som jeg synes var god i starten, men nu de sidste uger hjælper ikke denne heller. Jeg har gået over til at have han i dobbeltsengen i en babynest hvor han virker til bedst at falde til ro(og det er nemt når han hele tiden skal amme), hans far sover nu på gæsteværelset.
I starten af natten ligger han helt vågen og er rolig men småpludrer lidt. Her virker han ikke søvnig. Det hjælper ikke at vugge, stryge. Vi har lidt helt dempet belysning på soveværelset og ca 20 grader. Efter et par timer er han ved at være træt og da falder han i søvn hvis jeg ammer. Der kan jeg lægge han sovende i babynesten, men efter ca 10 min vågner han igen. På dette tidspunkt er han ved at være hvad jeg tolker som overtræt. Han ligger og sparker ud med benovet arme, puster lidt hurtigere og har tydelig uro i kroppen. Igen kan jeg roe han ved at amme, men til sidst græder han når jeg lægger han over. Det eneste som kan roe han her(hvor klokken nok er blevet rundt 02) er at ligge ovenpå mig og blive gynget forsigtig. Hvis han kan sove en times tid på denne måde, er han dybt nok sovende til at jeg kan lægge han for sig selv hvorefter han kun vågner hvis han er sulten.
Vi står op (ammer, vasker, skifter) 7-8 og går tur med hunden hvor jeg har han i vikle, der sover han også godt. Viklen eller en slynge er også god når han har svært for at roe sig. Enkelte gange kan jeg holde han vågen en times tid efterfølgende.
Jeg er ved at være kvæstet over de lange nætter. Det oplæves som han har skiftet dag med nat, er det noget jeg kan gøre for at ændre dette eller handler det om at vente til han bliver ældre og mer interesseret i omgivelserne? Så tænker jeg han naturlig vil blive mer træt om aftenen. Alle siger jo det bare er en fase, jeg synes bare fasen er ved at være lang. Det har været på samme måde on-off siden nytår.
Håber du kan give mig nogle råd mht videre arbejd. Specielt nu når han er over de tre måneder, tænker jeg det er vigtig at etablere gode rutiner og jeg føler vi er inde i en ond cirkel.
Med venlig hilsen
Sarah