Svar: Institutionsstart og søvnvaner
10. februar 2018
Alder:
12 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng lige nu bliver ekstra træt af vuggestuestart - og selvom han er faldet rigtig godt til og nyder at være der, og alt faktisk går super godt, så er han naturligt påvirket af alt det nye og den nye store verden, og bliver derfor naturligt ekstra træt.
Undersøgelser viser, at børns stressniveau, altså mængden af stresshormoner i kroppen er betydelig forhøjet i den periode, hvor de starter i institution, og at niveauet godt kan være højt i et par måneder, og derfor er det rigtig vigtigt, at give barnet tid til at falde rigtigt til og vænne sig til den nye hverdag.
Jeg vil derfor ikke umiddelbart anbefale, at I lige nu vækker jeres dreng om formiddagen. Når han sover den længere formiddagslur, så er det fordi, han har brug for det, og så sover han til gengæld en kortere middagslur. Jeg er helt med på, at I tænker at han vil have glæde af at lege med de andre og derfor større glæde af at være vågen, når de andre børn er vågne og sove samtidig med de andre, men lige nu er det ikke det vigtigste. Han får rigeligt med stimuli, som situationen er og har ikke brug for yderligere aktivitet. Og det lyder som om, at vuggestuen følger hans behov, og det de fornemmer er nødvendigt, netop for at han trives bedst muligt.
Når det så er sagt, så skal I og vuggestuepersonalet naturligvis lægge mærke til, om han i løbet af de næste måneder ændrer søvnvaner. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lidt længere lur i løbet af dagen, og det kan sagtens tænkes, at jeres dreng - i takt med at han vænner sig til den nye hverdag i vuggestuen - vil begynde at kunne være længere tid vågen om formiddagen, lege med de andre børn og være aktiv der og så blive puttet senere og senere til formiddagslur. Så det ender med at hans nuværende lange formiddagslur gradvist bliver til en længere middagslur i stedet.
Det kan også være, at han af sig selv begynder at korte formiddagsluren ned igen, så han sover mindre der og i stedet så sover lidt mere til middag - det er lidt forskellige hvordan børn gør, når de går fra 2 til 1 lur dagligt, og det er vigtigt, at I forsøger at følge hans behov. Ofte vil der også være tale om en overgang, så han måske nogle dage har brug for to lure stadigvæk, men andre dage faktisk klarer sig med kun en lur dagligt. og der kan også være forskel på, hvordan han sover hjemme og hvordan han sover i institutionen.
Og så skal I naturligvis også holde øje med, at han ikke begynder at vende op og ned på nat og dag. Det er fint, at han lige nu sover 4 timer i løbet af dagen og nogle gange lidt mere, men det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis han begynder at sove meget længere, fordi hans nattesøvn så naturligt vil blive kortere og det er vigtigt, at der er nogenlunde balance mellem, hvor meget han sover om dagen og om aftenen, hvis hverdagen også skal hænge sammen. Det er derfor uhensigtsmæssigt, hvis han f.eks. sover 5 timer om dagen og kun sover 8.5-9 timer time om natten.
Hans samlede søvnbehov vil være 13.5-14 timer i døgnet nu, og han har naturligt brug for en vis mængde nattesøvn, for at kunne klare dagen og alle oplevelserne der. På sigt kan det derfor godt være nødvendigt at sikre, at at han ikke sover dagen væk, men hjælpe ham med at holde dagssøvnen på et vist niveau og samtidig så arbejde på at forlænge nattesøvnen i stedet. Det betyder, at det nogle gange vil være nødvendigt at vække ham fra lurerne om dagen, men det skal ske med meget små skridt - og det er vigtigt ikke pludselig at fjerne en times dagssøvn eller mere. Og lige nu er han så lille, og der sker så meget i hans liv, at jeg ikke synes, I skal gå ind og pille ved noget. De næste måneder ændrer søvnen sig, og han vænner sig mere og mere til hverdagen i vuggestue, så der vil naturligt komme lidt ændrringer helt af sig selv, og her kan I så håbe på, at han kommer lidt mere tilbage i sin gamle rytme igen :) Krydser fingre for det!
Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske