Brev:
Institutionsstart og søvnvaner
10. februar 2018
Alder:
12 mdr.
Institutionsstart og søvnvaner
Kære Helen
Vores søn på 1 år startede i institution for en måned siden. Det går godt - han er glad for det, men det er også tydeligt, at han bruger en masse energi på alt det nye dernede.
Inden han startede i institution havde han et meget fast søvnmønster, særligt om dagen. Han sov ca. halvanden times formiddagslur (fra omkring kl. 9), og ca. to timers eftermiddagslur (fra omkring kl. 13/13.30). Om natten sov han fra kl. 19/20 og så til ca. kl. 6 næste morgen. Efter han er startet i institution er han dog begyndt at sove en meget lang formiddagslur - både når han er institution, men også herhjemme, når det er weekend. Ofte sover han tre timers formiddagslur (fra omkring kl. 9), og så sover han en time til halvanden time om eftermiddagen (fra omkring kl. 14). Han er stadig træt til sin normale sengetid om aftenen, men mener så nu at det er tid til at stå op omkring kl. 5. Samtidig er han også ofte vågen i op til en time om natten, og det er jo hårdt med vågne perioder og slut med søvn kl. 5, når vi begge skal op på arbejde.
Jeg synes han sover meget om dagen, og det betyder også, at han ikke er så meget med i de sociale ting i institutionen. Han er en meget snakkende dreng, men motorisk er han ikke så langt fremme. Han kryber/møver sig frem, men er ikke oppe at kravle eller stå. Han vil gerne op og rokke på alle fire, men når han så vil fremad, så bliver det til en "maveplasker".
Hvad tænker du om hans lange lure om dagen? Skal vi bare lade ham sove så meget han vil, eller skal vi forsøge at regulere lidt, så nætterne bliver lidt længere, og dagslurerne lidt kortere?
Med venlig hilsen
M