Søvn 1 mdr. - del II

10. februar 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn 1 mdr. - del II

Hej Helen,

Tusind tak for dit detaljerede svar. Jeg har lidt mere info og et par opfoelgende spoergsmaal.

Jeg tror ikke, at han mangler mad. Jeg er ret sikker paa, at han ikke fik nok de foerste par uger. Paa hospitalet gav de mig "nipple shields" og jeg tror at de gjorde at han ikke ammede effektivt. Han var stor allerede ved foedslen - 4.1 kg og 56 cm lang, saa han skal, antager jeg, ogsaa have en del mad. Jeg saa en lactation consultant paa en breastfeeding klinik for en uge siden, da jeg havde en anelse om, at han ikke spiste saerlig effektivt og fik nok. De hjalp mig af med nipple shield og bekraeftede, at han uden nipple shield spiser rigtig fint , og at jeg har fint med maelk. Han spiste paa ret kort tid 3.6 ounzes, og han tager paa, selv med nipple shield, som han skal (bekraeftet af boernelaegen). Efter vi fik hjaelp til at komme af med nipple shield, spiser han langt bedre og ikke helt saa ofte. Desuden pumper jeg og vi giver ham en ekstra flaske om aftenen i forbindelse med hans aftenmaaltid, hvor han er mere traet, for at sikre os, at han faar nok og ikke laengere er sulten. Han baade tisser og har affoering, helt som han skal. Det ryger, som du siger, lige igennem:-) Jeg synes dog fortsat ikke, at han har vildt meget energi i loebet af sin vaagentid, men han er selvfoelgelig ogsaa stadig meget lille.

I forhold til soevnen har du nogle rigtig gode forslag og pointer, som vi vil tage til os. Jeg har ventet paa, at han skulle blive traet, men vi forsoeger nu i stedet at hjaelpe ham til at falde i ...

Annonce

... soevn, og vi vil helt sikkert taenke mere over, hvordan vi undgaar overstimulering.

Et par spoergsmaal i den forbindelse:

- Han virker sulten saa snart han vaagner fra sin lur. Graeder og soeger brystet med det samme, saa jeg ammer ham naermest saa snart han vaagner, lige som vi goer om natten. Men hvad goer jeg saa i slutningen af hans 1.5-2 timer "vaagen tid" for at faa ham til at falde til ro og falde i soevn igen? Ammer jeg igen? Det ender med at vaere mange amninger i loebet af dagen.

- Nu vi forsoeger at hjaelpe ham til at falde i soevn naar vi naar de 1.5-2 timer vaagentid, saa tager det ham lang tid at falde til ro og falde i soevn. Er det en tilvaening? Og hvad hvis han gerne vil sove med mindre end 1.5-2 timer imellem?

- Vi har med skiftende held forsoegt at svoebe ham og saa laegge ham i dynen udenover svoebet, saa han foeler sig holdt. Han er ikke altid saerlig glad for svoebet, fordi han gerne vil have sine haender fri og tage dem op til munden. Er det igen en tilvaening og vi skal bare fortsaette med svoebet og konsekvent til baade lure og om natten?

- Er det bedre at han sover baade om natten og sine lure i den samme seng saa han vaenner sig til, at det er, hvor han sover? Eller kan vi have ham liggende i barnevognen i stuen i loebet af dagen?

- Mange amerikanere anbefaler "white noise" maskine, som bruges under lur for at signalere sovetid. Hvad mener du om det? Er det bare endnu en stimuli, eller faar det ham til at slappe af?

Paa forhaand rigtig mange tak og de bedste hilsner

Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder