Svar: Vil ikke puttes af far

15. januar 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev - og stort tillykke med at I har fået en lillebror :)

Det er meget svært at blive storesøster, når man kun er 14 måneder gammel, og det er helt naturligt, at jeres datter lige nu har ekstra meget behov for sin mor. Det at bringe en lille ny baby ind i familien sammenlignes ofte med at din mand kom hjem med en ny kvinde, erklærede at hende elskede han, og hun skulle bo hos jer.

Prøv at forestille dig, hvordan du ville have det, hvis din mand sad med en ny kvinde i sofaen. Du kunne se, at de to havde noget særligt sammen. Når han sad og nussede og kælede med hende, når han snakkede med hende, så på hende osv. så var der noget særligt imellem dem - og du ville hurtigt få en følelse af at "De to har noget sammen. De giver det til hinanden og ikke til mig" - og det ville netop gøre dig både ked af det, vred og bange...

Storesøster føler måske:
- At hun ikke længere er den foretrukne
- At hun ikke længere kan være sikker på din kærlighed
- At hun er usynlig i forhold til sin lillebror
- At pladsen i dit hjerte er usikker

Alt sammen helt naturlige følelser og man siger, at børn især har tre store følelser - sorg, vrede og angst. Sorgen går på, at hun har mistet det at have jer for sig selv. Vreden går på, at hun er sat i denne situation, og angsten går på, at hun er bange for, at du vil elske lillebror højere, end du elsker hende...

Hun er så lille, at hun ikke kan sætte ord på disse følelser men kun vise dem ved at klynge sig ekstra til dig, begynde at græde, tydeligt mangle overskud og rummelighed og ved f.eks. at kræve dig om aftenen, når hun skal sove. Det er rigtig svært for hende, hvis du ikke som du plejer kommer og siger godnat, men vælger at blive hos lillebror i stedet. Hun har brug for, at du stadig prioriterer hende og viser hende, at du vil hende:)

Det betyder naturligvis ikke, at far ikke også kan - og ...

Annonce

... det er super godt, at du fortæller, at far holder planlagt barsel i et par måneder. Det er simpelthen guld værd!. Det er rigtig godt, hvis far i løbet af dagen kan gøre flere og flere ting sammen med jeres datter, men også gerne sammen med dig, så I er mere fælles om det praktiske, og så jeres datter oplever, at du bakker op om, at far sagtens kan. Det kan f.eks. være at hjælpe hende med af- og påklædning, hjælpe hende med at spise, putte hende til middagslur osv. Jo mere far er med i løbet af dagen og kan gøre nogle af disse ting, og jo mere hun også oplever, at du er helt okay med det - men stadig er der - jo lettere vil det naturligt på sigt også blive for far at putte hende om aftenen.

Når det så er sagt, så er puttetiden om aftenen ofte det tidspunkt, hvor hun kan have mor for sig selv. Det er det tidspunkt, som er hendes tid og hvor hun har mulighed for at føle sig prioriteret. Far kan tage sig af lillebror i stuen, imens du er hos hende. Og derfor er det også vigtigt, at du om aftenen prioriterer at være der for hende, hjælpe hende med at koble fra overfor dagen og overgive sig til søvnen. Igen vil det være rigtig godt, hvis far som nu børster tænder, giver nattøj på, læser i bog, tænder for spilledåsen osv. og det er super, at hun jo allerede accepterer at far gør dette - men det vil være fint, hvis du så kommer ind med flasken og giver hende den, så du stadig siger godnat til hende og lader hende mærke, at du er der. Og gradvist kan du så trappe ud af mælken, overgå til at få lidt vand af en kop, men stadig komme ind og sige godnat. Og stille og roligt vil det så være naturligt, at far også giver hende vand af kop i forlængelse af det hele, og hvis du en aften ikke er hjemme. Det er dog en god idé at du stadig kommer ind og siger godnat, så hun siger godnat til jer begge :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2