Brev:
Vil ikke puttes af far
15. januar 2018
Alder:
14 mdr.
Vil ikke puttes af far
Hej Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig vedr vores dejlige datter på nu 14 mdr. Vi har netop fået en lillebror i huset også.
Vi er kommet ind i en god rytme hvor vores datter har været vant til at blive puttet af mig (far har ofte haft sent fri fra arbejde), og det har den seneste lange tid ikke taget mere end 15 min ca. Hun har fået flaske på sengekanten (ikke faldet i søvn med den!), og derefter lagt i tremmesengen hvor hun som regel vender og drejer sig lidt mens jeg holder en hånd på hende, hvorefter hun falder i søvn. De dage hvor hun har været "flitsbue frisk", har jeg taget hende med tilbage i stuen og ventet på næste søvntog. Næste step er at indføre en godnat grød, så hun kan blive trappet ud af flasken.
Nu er der dog opstået et nyt 'problem'. Jeg er ret medtaget efter lillebrors fødsel og må intet løfte et stykke tid endnu. Derfor er det nu far som skal putte og det er hun jo ikke vant til og reagerer meget kraftigt! Far prøver alle de samme ritualer som jeg bruger (børste tænder, nattøj på, læse bog, høre spilledåse mens hun får flaske og sidder med nusseklud og sove kanin, hviske synger vores godnat sang). Men allerede i det sekund far sætter sig og vil give hende flasken skubber hun den væk, kaster sig baglæns og virker fuldstændig overstadig og frisk! Går far ud græder hun helt vildt. Far har prøvet at tage hende med ud igen og vente på næste søvntog, men seancen gentager sig bare. Som regel bliver situationen mere og mere desperat og ender i voldsom (overtræt) gråd osv. Hvis jeg går ind og overtager, tager hun flasken og sover på 10 min som om intet er hændt.
Hvad tænker du vi skal gøre? Skal vi opgive tanken om at far skal putte hende? Eller er der en bedre måde hvorpå vi kan træne det op, så det ikke ender i gråd og timelange forsøg... jeg synes det kunne være rigtig rart at far osse kan putte ind i mellem nu vi har to børn i huset, men ikke for enhver pris for hun skal bestemt ikke slutte dagen af på den måde.
Hun går ikke i institution, så der er masser af kvalitets tid i løbet af dagen sammen med os, da far har barsel et par måneder.
Glæder mig til at høre dine råd!
Med venlig hilsen
M