10 uger og putning

16. januar 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

10 uger og putning

Hej Helen.

Jeg har en datter på 10 uger der fuld ammes og generelt trives rigtig godt.

I løbet af dagen puttes hun i barnevogn uden sut eller klud - jeg triller hende et par minutter og stiller hende så når hun sover. Hun sover gerne mellem 1 og 2 timer 3 gange om dagen - om aftenen ca kl 17.30 går jeg ca 1 time med hende for ellers vil hun ikke sove og uden en lur her bliver aftenen meget dum. Hun bliver lagt til aften i egen seng ved siden af mig ca kl 20. Problemet er om aftenen hvor hun bliver meget ked af det så snart hun kommer ind i soveværelset og græder og vrider sig. Hun vil ikke have mad og bliver hysterisk hvis jeg prøver at lægge hende til brystet.

Så ligger jeg hende i sengen - giver hende sutten og efter ca 10 min kan jeg lægge hende til og hun spiser fint. Derefter ned i seng igen - med sut og sutteklud. Hvis hun kun får sutteklud ...

Annonce

... søger hun ekstremt meget og bliver hurtigt meget vred.

Hun bruger kun sut om aftenen når hun skal sove og uden den kan jeg ikke få hende til at falde til ro på dette tidspunkt. Der går alt fra fem minutter til 3 kvarter før hun falder i søvn og al den tid er jeg nødt til at sidde og holde sutten for hende for hun taber den selv med det samme og bliver meget vred.
Når hun sover fjerner jeg sutten igen.

Når hun vågner om natten og får mad er det som regel nemt bare at ligge hende over i seng igen og så sover hun videre. Hun vågner ca hveranden time indtil kl 3 hvor hun derfra vågner hver time og generelt er urolig.

Hvordan kan jeg ændre på putningen så den ikke strækker sig over en time ?
Hun sutter meget på sin hånd om dagen så måske jeg skal give hende sutten i løbet af dagen også eller skal den helt væk ?

Med venlig hilsen
Stine og Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.