Svar: Aften/nat amning og natteroderi II

10. september 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis meget gerne uddybe :)

Din datters mælkebehov er 110 ml pr. kg hun vejer. Det betyder, at hvis hun vejer f.eks. 7500 gram, så vil hendes døgnbehov være 825 ml. Fordelt på 4 måltider, så vil det betyde, at hun vil skulle indtage ca. 200 ml hver gang. Det kan dog sagtens være sådan fordelt, at hun drikker mindre før middagsluren og drikker mere aften og sen aften.

Du kan ikke regne med, at hun "kun" får 120 ml fra dig, når du ammer, selvom det er denne mængde, at du kan malke ud. En brystpumpe kan ikke stimulere og arbejde med brystet på samme måde, som din datter kan, så når hun dier hos dig, vil hun få mere, end du normalt vil kunne få ud med en brystpumpe. Det er også sådan, at man normalt ikke kan opretholde/bibeholde mælk til barnet, hvis man kun malker ud. Netop fordi brystpumpen ikke kan stimulere brystet på samme måde, vil det være nødvendigt, at barnet kommer til brystet, hvis man skal blive ved med at producere mælk.

Da du både ammer og giver flaske, så er det naturligvis svært at vide præcist, hvor meget hun får, men her må du gå ud fra, at hvis du tilbyder hende bryst eller flaske 4 gange i døgnet, så får hun den mængde mælk, som hun har behov for. Og derudover så skal hun tilbydes vand af kop, som også vil være med til at dække en hvis del af hendes væskebehov, og så naturligvis mange små måltider hele dagen igennem. Du skal naturligvis også holde øje med hendes mave, sikre dig at hun ikke har problemer med forstoppelse, ligesom hun skal have gode våde tissebleer, og hendes urin må ikke virke koncentreret.

Med hensyn til spørgsmålet "hvor længe må hun græde", så skal hun som udgangspunkt ikke græde og ikke forbinde det at sove med noget som er utrygt og ubehageligt. Det er derfor jeg foreslår, at du om aftenen tager det i etaper, og starter med at vænne hende fra favnen, lægger dig med hende i din seng, ammer hende der, så hun stadig har dig tæt på, men lærer at sove liggende - og at du så arbejder på, at hun ikke længere falder i søvn med brystet. Gerne når dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Og når hun kan dette, så kan du øge afstanden mellem jer og arbejde på at hun kommer i egen seng - og det er her super, at hendes seng er koblet til din seng, så du stadig kan ligge ved siden af hende og lade hende mærke, at du er der, men så hun lærer at sove uden bryst og uden tæt ...

Annonce

... favn...

Hvis hun vågner, græder om natten og virker søgende, så skal du i første omgang overveje, om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke, at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt, at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst, hun har brug for.

Det kan godt komme til at give lidt afbrudte nætter i en periode at få hende vænnet fra brystet om natten... Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, ammer hende liggende, og lader hende die et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter die lidt, så hun falder til ro, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Dette skal du sandsynligvis gøre flere gange, og det er helt fint. Stille og roligt skulle hun så gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove, og du vil opleve, at hun slipper, triller om på siden og sover.. Og her kan det så være en god idé at du øger afstanden mellem jer, så I ikke ligger helt tæt. Enten ved at hun sover i den ene side af dobbeltsengen (da du er alene med hende, er dette en mulighed) eller ved at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så sover videre. Det er vigtigt, at hun kommer på afstand af dig og dermed væk fra "mælkebaren". Det vil også være rigtig godt, hvis du kan sove med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv kan søge brystet i søvne.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv., så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun måske have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng, og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du netop læse om, hvordan I kommer væk fra mælken om natten, søvnassociationer, gode ritualer osv. :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor