Svar: Søvn - 4 uger

9. september 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte nybagte mor

Tak for dit brev, stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er rigtig godt, at du forsøger at lægge din datter hyppigere til brystet, da børn som er meget vågne, godt kan være vågne fordi de har behov for ekstra mad. Og det er derfor også rigtig fint, at du har forsøgt at supplere hende med lidt mme. Hvis du har indtryk af, at hun falder i søvn efter at have spist 30 ml på flasken, så bør du give hende dette. Jeg kan ikke se, hvor meget jeres datter vejer - men hendes døgnbehov er ca 170 ml pr. kg - og det betyder, at hvis hun vejer f.eks. 4 kg nu, så skal hun have 170 x 4 = 680 ml i døgnet. Hvis hun f.eks. spiser ca. hver 3 time, altså 8 gange i døgnet, så skal hun have 85 ml hver gang. Hvis hun først har spist hos dig, og derefter så tager 30 ml på en flaske, så kan det altså godt være et reelt behov, for det er stadig små mængder hun vil spise af gangen...

Derudover, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lade mælk indgå som en fast del af hendes putteritual. Det er vigtigt, at hun får mælk i maven, når hun skal sove. Det hjælper hende både til at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen, og det hjælper hende også til at sove en længere lur, før hun så vågner og har brug for mælk igen. Du skal ikke være bange for, at hun lige nu falder i søvn ved brystet og derfor får dårlige vaner. Det er ikke problematisk med den alder hun har, og det vigtigste er derfor, at du hjælper hende med at sove.

Du fortæller, at I ofte har en rytme, hvor hun får mad, ren ble, bliver stimuleret og derefter får mere mad, og så er det hun er vågen i flere timer før hun sover igen.. Det er rigtig fint, at du tilbyder mad af to omgange, men måske skal du lade det andet mælkemåltid ligge tættere på hendes puttetid, end du måske gør lige nu, netop for at hjælpe hende ind i søvnen med mælken (bryst eller flaske).

Det kan være en god idé at du lægger dig med hende og ammer hende i din seng. Hvis du kan ligge ned og amme, vil det være rigtig godt, og du kan så bare lade hende falde i søvn på denne måde.. Hvis du sidder og ammer hende, og derefter flytter hende fra din favn, så kan du risikere, at hun vågner lidt for meget op, bliver ked af skiftet fra favn til seng og derfor bliver sværere at få til at sove igen.

Det er også rigtig godt, hvis du kan være opmærksom på, at hun ikke falder for meget i søvn undervejs i amningen, men at du forsøger at holde gang i hende, så hun spiser så effektivt som muligt og derefter så kan sove.. Hvis hun har tendens til at powernappe imens hun spiser, så kan det være derfor hun har sværere ved at sove efterfølgende.

Derudover, så er det vigtigt, at du kender til der der kaldes hendes bevidsthedsstadier. Det er sådan at små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. og det er dette man kalder for bevidsthedsstadier:

Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme, som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for ...

Annonce

... sig selv, og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode, at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Det er helt rigtigt, som jeres sundhedsplejerske har sagt, at hun ikke bør være vågen i mere end 1.5-2 timer af gangen. Når hun har været vågen, ligget og kikket (stille årvågenhed) og være aktiv (aktiv årvågenhed) så vil hun begynde at blive urolig, ked af det, søgende - og her skal hun så have mælk, og så skal hun puttes. Hvis det er svært at aflæse hendes signaler - nogle børn sender ikke tydelige signaler - så må du se på klokken og beslutte at nu er det tid til at sove, og så give hende mælk og putte hende...:)

Det er rigtig fint med svøbet, fordi det kan hjælpe hende til at blive flyttet fra favn og ned, hvor hun skal sove. Det er også rigtig fint, at I har en slyngevugge, ligesom det er super, at I forsøger at trille ture med barnevognen for på den måde at holde hende sovende. Jeg forstår dog godt, at du ikke kan trave byen rundt i flere timer...:(

Hun må gerne være i stuen når hun er vågen - hun kan ligge i sin lift, slyngevugge eller hun kan være i din favn. I skal gøre det, som fungerer bedst for jer :) Det du skal være opmærksom på er, at så lille et barn ikke har evnen til at lukke lyde ude. Hun hører alt. Hvis I har radioen tændt i løbet af dagen eller Tv´et kører, så vil hun høre dette, ligesom hun vil høre alle andre lyde omkring jer. Og det kan godt gøre, at hun har rigtig svært ved at koble fra og falde i søvn. Derfor er det vigtigt, at du prøver at skærme hende og hjælpe hende til at sove ved f.eks. at slukke for unødig støj i løbet af dagen. Hvis du ikke ser TV eller hører, hvad de egentlig sender i radioen, så sluk for det. Du skal ikke begynde at liste rundt, hviske osv. Det er ikke det jeg mener, men det er vigtigt, at du er opmærksom på at hun har brug for ro...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kan hun sove hos dig? Kunne det være en idé med en vikle eller slynge, så hun kan være i din favn og få koblet fra i løbet af dagen og du samtidig kan få lavet lidt praktisk?

Kan hun have ondt? I skal sikre jer, at hun ikke vågner, fordi hun har smerter eller andet der generer hende. Hun skal snart til 5 ugers undersøgelse hos lægen, og det vil være rigtig godt, hvis hun bliver undersøgt grundigt. Du skal være sikker på, at hun ikke har en låsning eller skævvridning i nakke eller skuldre (det kan hun få i forbindelse med fødslen), at hun ikke har blærebetændelse, problemer med mave, ører eller andet, som kan forklare, hvorfor hun ikke falder til ro og falder i søvn.

Du skal ikke bare acceptere, at hun ikke sover meget, men når det er sagt, så skal du naturligvis også se på, hvor meget hun egentlig sover i løbet af et døgn. For hvis hun sover en meget lang nattesøvn så vil hendes dagssøvn naturligt være kortere, end hvis hun sover mindre om natten... Nogle spædbørn sover meget og andre sover mindre, men generelt har hun brug for en del søvn - og hvis jeg skal sætte timer på, så vil jeg sige, at hun ikke bør sove mindre end 16 timer i døgnet, når hun ikke er ældre.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :) Og jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan I læse meget mere om søvn, rutiner, hvad I kan forvente i forskellige aldre, og hvordan I kan hjælpe hende med at sove godt...

Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger