Søvn - 4 uger

9. september 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn - 4 uger

Hej Helen,

Jeg har fulgt din brevkasse siden, jeg blev mor for fire uger siden, og har fundet en stor hjælp i den - og tænker, at du måske kan hjælpe min kæreste og jeg med vores lille pige.

Vi blev forældre til en lille pige for fire uger siden. Hun er en meget rolig og vågen pige - lidt for vågen i forhold til, hvad man læser spædbørn bør sove, og hvor længe de bør være vågne ad gangen.

Vores pige sover egentlig ganske fint om natten - hun vågner typisk hver tredje time (nogen gange 3,5, andre gange efter to timer) og skal have mad, og hun falder fint søvn bagefter.

Det er i dagstimerne vi har "problemet". Her vågner hun får mad, ren ble, stimulering, mere mad, og efterfølgende et det et stort show, før hun falder i søvn igen. Nogen gange kan der gå flere timer (3-4 ja nogen gange 5 timer) før, at hun sover igen. Den eneste nogenlunde sikre måde, hun falder i søvn på, er ved at putte hende i barnevognen og vandre byen rundt - og man skal ikke stoppe op eller sætte sig og drikke en kop kaffe, så vågner hun.

Vi har prøvet alt; svøb, slyngevugge, supplering med MME efter amning (det gider hun ikke ...

Annonce

... have; hvis hun vil, er det omkring 10-20ml), at vugge hende, høre stille musik, ligge tæt med hende, sut osv. Hun sover ikke. Hun ligger med store øjne og kigger.

Vi aner ikke, hvad vi skal gøre. Om dagen går vi selvfølgelig med hende - vi ved jo, at hun har brug for søvnen. Men om aftenen er det jo lidt svært; jeg har ikke lyst til at gå rundt med barnevognen mellem 20-24 hver dag.

Derudover er det hårdt for mig, når jeg er alene i dagstimerne. Jeg kan ikke få slappet af, da hun kun sover i bevægelse i barnevognen.

Hvad kan vi gøre? Jeg har forsøgt at tale med min sundhedsplejerske om det, men hun siger, at vi blot skal være vågne med hende. Omvendt siger hun også, at hun ikke bør være vågen i mere en halvanden - to timer. Men vi kan jo ikke tvinge barnet til at sove.

Hendes søvn - eller mangel på samme - er virkelig stressende for os. Jeg føler ikke, at vi kan tage nogen steder, da vi ikke aner om, hun kan falde til ro.

Skal vi bare acceptere, at vi har et barn, som ikke sover meget? Eller er der andet vi kan gøre for at hjælpe hende med at falde i søvn?

Kærlig hilsen
den trætte nybagte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.