Brev:
Søvn - 4 uger
9. september 2017
Alder:
1 mdr.
Søvn - 4 uger
Hej Helen,
Jeg har fulgt din brevkasse siden, jeg blev mor for fire uger siden, og har fundet en stor hjælp i den - og tænker, at du måske kan hjælpe min kæreste og jeg med vores lille pige.
Vi blev forældre til en lille pige for fire uger siden. Hun er en meget rolig og vågen pige - lidt for vågen i forhold til, hvad man læser spædbørn bør sove, og hvor længe de bør være vågne ad gangen.
Vores pige sover egentlig ganske fint om natten - hun vågner typisk hver tredje time (nogen gange 3,5, andre gange efter to timer) og skal have mad, og hun falder fint søvn bagefter.
Det er i dagstimerne vi har "problemet". Her vågner hun får mad, ren ble, stimulering, mere mad, og efterfølgende et det et stort show, før hun falder i søvn igen. Nogen gange kan der gå flere timer (3-4 ja nogen gange 5 timer) før, at hun sover igen. Den eneste nogenlunde sikre måde, hun falder i søvn på, er ved at putte hende i barnevognen og vandre byen rundt - og man skal ikke stoppe op eller sætte sig og drikke en kop kaffe, så vågner hun.
Vi har prøvet alt; svøb, slyngevugge, supplering med MME efter amning (det gider hun ikke have; hvis hun vil, er det omkring 10-20ml), at vugge hende, høre stille musik, ligge tæt med hende, sut osv. Hun sover ikke. Hun ligger med store øjne og kigger.
Vi aner ikke, hvad vi skal gøre. Om dagen går vi selvfølgelig med hende - vi ved jo, at hun har brug for søvnen. Men om aftenen er det jo lidt svært; jeg har ikke lyst til at gå rundt med barnevognen mellem 20-24 hver dag.
Derudover er det hårdt for mig, når jeg er alene i dagstimerne. Jeg kan ikke få slappet af, da hun kun sover i bevægelse i barnevognen.
Hvad kan vi gøre? Jeg har forsøgt at tale med min sundhedsplejerske om det, men hun siger, at vi blot skal være vågne med hende. Omvendt siger hun også, at hun ikke bør være vågen i mere en halvanden - to timer. Men vi kan jo ikke tvinge barnet til at sove.
Hendes søvn - eller mangel på samme - er virkelig stressende for os. Jeg føler ikke, at vi kan tage nogen steder, da vi ikke aner om, hun kan falde til ro.
Skal vi bare acceptere, at vi har et barn, som ikke sover meget? Eller er der andet vi kan gøre for at hjælpe hende med at falde i søvn?
Kærlig hilsen
den trætte nybagte mor