Svar: Opvågninger og korte lure

8. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jeanette

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, hvis du stadig kan forsøge at holde nogenlunde fast i dagens rytme og nu, hvor jeres dreng bliver 6 måneder, så vil tiden sandsynligvis arbejde lidt mere for jer. Det betyder nemlig, at han begynder at kunne spise flere måltider om dagen, og det vil være rigtig godt med faste spisetider for både morgenmad, frokost og aftensmad og derudover mellemmåltider - og så skal han stadig tilbydes flaske, før hver lur. Så flasken indgår som en fast del af hans putteritual.

Det er dog vigtigt, at han ikke spiser så store mængder skemad, at han ikke drikker mælk nok. Selvom han skal have mere skemad nu, så betyder det ikke nødvendigvis større måltider. Det er bedre, at han spiser 3/4 dl. grød eller mos og så drikker sin flaske end at han spiser 1.5 dl grød eller mos og derefter afviser flasken eller ikke drikker nok mælk.

Han vil sandsynligvis også kunne begynde at have lidt længere vågne og aktive perioder i løbet af dagen, og det kan være en god idé, hvis I forsøger at indføre et bad midt på dagen i en periode, for at se om det kan forlænge hans vågenperiode før middagsluren og samtidig stimulere ham så godt både fysisk og mentalt, at han kan begynde at sove en længere middagslur. Hvis det ikke virker at trille ham i barnevognen, så kan du også vælge at lægge dig med ham og tilbyde ham flasken imens han ligger ved siden af dig, eller du kan putte ham i tremmesengen og efterligne den rytme, som I har om natten.

Hvis han har tendens til altid at vågne efter 30 minutters søvn og der virker yderligere sulten, så han søger flasken igen, så kan det være en god idé at du forsøger at tilbyde ham flaske af to omgange, før du putter ham. Det vil sige, at du kan give ham flaske og i stedet for at putte ham, så lægger du ham på puslebordet og skifter hans ble, så han vågner lidt op til dåd igen og bruger lidt energi - og så giver du ham flasken derefter, hvor han så kan spise lidt mere og så blive puttet til en forhåbentlig længere lur.

Det vil også være rigtig godt, at du holder fast i de 3 lure dagligt, når han har tendens til at sove meget korte lure - så han stadig får de tre afbræk i løbet af dagen.

En dagsplan kan derfor nu se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner, kommer op og leger lidt

Frokost 11: Tilbydes grøntsagsmos og i 6 måneders alderen begyndes der med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Flaske og puttes til middagslur måske ca. kl 13....

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos og også her begyndes stille og roligt med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske - det der også kaldes drømmemåltid

Nat - begynder stille og roligt at kunne undvære mælk midt nat i takt med at mængden af skemad øges i løbet af dagen.

Det er vigtigt, at jeres dreng ikke længere falder i søvn med flaske i munden. Selvom flasken ...

Annonce

... indgår som en fast del af hans putteritual, så er det vigtigt, at han lige når at slippe flasken og registrerer at den ikke er i munden, når han overgiver sig til søvnen.

Det er naturligvis også en forudsætning for at kunne undvære flasken om natten, at han får mad og mælk/væske nok hele dagen igennem, så derfor er det vigtigt, at du forsøger at sikre balancen mellem skemad og mælk i dagtimerne...

I kan med fordel også prøve at skifte til en anden type erstatning - de smager lidt forskelligt og måske er han ved at køre træt i smagen af den erstatning, som I giver ham nu. Hvis han har fået samme type erstatning siden fødslen, så kan det godt spille ind:)

Hvis I skønner, at han trives med flasker a 90 ml - han vokser, tager på som han skal, han tisser rigtig godt, urinen er klar osv. og I ikke kan få ham til at indtage mere, heller ikke selvom hans udregnede behov er betydeligt højere, så må det jo et eller andet sted være sådan. Nogle børn optager næringen fra deres mad rigtig godt og trives godt med at spise mindre, end vi lige umiddelbart synes de bør. Men det vil være rigtig godt, at I får en aftale med lægen om, hvor lidt jeres dreng må drikke, da det er meget vigtigt, at hans væskebehov dækkes... Og da han vågner mange gange om natten og ofte søger flaske om natten, så er det naturligvis vigtigt at medtænke, hvorvidt dette skyldes behov for mælk eller om der er tale om et søvnassociationsproblem...

Prøv om I om natten kan vænne ham fra flasken ved at trappe ud af mælken, så han kun trøstes men drikker mindre og mindre. Når I fornemmer at kærtegn, stillingskift osv. ikke er nok og I er nødt til at give ham flasken, så giv ham den, men prøv at lirke den ud af munden på ham, så han ikke fylder sig med mælk - selvom han i forvejen ikke drikker ret meget, så prøv igen og igen at få flasken ud af munden og hjælp ham videre i søvnen med kærtegn, beroligende ord, stillingskift osv. så han lærer at komme videre i søvnen uden sin flaske....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det er sagt, så kan det naturligvis også være en overvejelse værd at få undersøgt, om jeres dreng vågner efter kort søvn, fordi han har problemer med ørerne. Smerter fra ørerne kan give afbrudt søvn og gøre, at han vågner og græder... Forklaringen kan også være refluks, evt. silent refluks... Nogen børn har problemer med mælk og mavesyre, der løber tilbage fra maven og op i spiserøret, og det kan gøre ondt og være forklaringen på at barnet sover uroligt, græder i søvne og sover afbrudt... Og faktisk kan refluks også nogle gange være forklaringen på hvorfor han spiser små måltider...

Det er naturligvis vigtigt at afklare, at der ikke er en fysiologisk forklaring på, hvorfor jeres dreng sover så afbrudt og så kortvarigt, som han gør, og måske skal I tale med lægen omkring dette :)

Når alt dette er sagt, så fortæller du dog, at han er en glad, smilende og aktiv dreng. Og det lyder til, at han derfor trives trods sine korte lure, og at han ikke drikker store mængder mme af sin flaske... Og man skal naturligvis altid se på, hvordan barnet udvikler sig og trives. Det er rigtig godt, og du skal naturligvis også stole på din fornemmelse, men det er naturligt svært for mig at vurdere via brevkassen, så derfor er det rigtig godt, hvis I også har lægen inde over :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god weekend, når I kommer så langt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København