Brev:
Aften/nat amning og natteroderi
8. september 2017
Alder:
7 mdr.
Aften/nat amning og natteroderi
Kære Helen.
Jeg skriver til dig vedr. aften/nat amning og natteroderi. Min datter er ca. 7,5 mdr og jeg ammer hende delvist. Men det er primært flaske og mad.
Hun er motorisk stærk så hun ligger og roder meget rundt om natten og er oppe på alle fire og vugger frem og tilbage. Af og til mens hun ammer ligger hun også og vipper som om hun ligger og spænder i maven hele tiden.
I løbet af dagen får hun grød, alm mad og flaske efter det som står i dine bøger.
Om eftermiddagen hyggeammer hun af og til når hun vågner fra sin lur, hvis hun er vågnet lidt tidligt. Jeg synes ikke det er et decideret måltid hun spiser, men har svært ved at vide hvor meget hun får.
Om aftenen prøver jeg at putte hende ved 20 tiden, hun sover gerne 2 lure i løbet af dagen, og det er gået godt et stykke tid, men efter hun har været syg er hun begyndt at være meget tryghedssøgende igen og bruger mig som sut.
Hun sover sammen med mig, dog har jeg fået en tremmeseng hvor siden er fjernet så den står op ad sengen, så jeg forsøger at lægge hende i den og ligger på siden og ammer hende.
Jeg ammer hende ved 20 tiden og forsøger at give hende flaske derefter, men når jeg tager brysterne fra hende (efter hun selv slipper den flere gange) begynder hun og græde og græde og græde… Hvor længe må jeg lade hende græde? jeg ligger ved hendes side og siger shhh og aer hende, synger og taler stille til hende.
Jeg ender ofte med at give efter og amme hende igen til hun falder i søvn. Hvad kan jeg gøre anderledes?
Det som så også er et problem, er at hun efter hun får flaske (drømme-flaske) ved 23-24 tiden, så våger hun mange gange i løbet af natten og græder, da jeg ikke kan trøste hende i løbet af kortere tid, ender jeg med at amme hende (bruger mig som sut) og jeg får ikke sovet meget. Hvor længe skal jeg forsøge at trøste om natten? Hun vågner ved måske 1.30 tiden og 3.30 tiden.
Jeg er jo alene med hende så kan ikke få andre til at hjælpe.
Kan jeg vænne hende af med at amme om natten og så stadig fortsætte med amning ellers? Eller skal det så være helt stop?
Jeg vil umiddelbart gerne amme til hun selv siger stop, men blot ikke hele natten.
Jeg håber du kan hjælpe mig.
Mange hilsner
M
PS. Hun er lige startet vuggestue, ved ikke om dette ændre meget i hendes rytmer/sovevaner, synes det var startet før.