Svar: Amning ud af putteritualet
30. august 2017
Alder:
16 mdr.
Kære E's mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)
Jeg synes faktisk ikke, at du skal stoppe med at amme jeres datter lige nu... Hun bliver ammet en gang i døgnet - amningen før hun puttes om aftenen, og den hjælper hende til at falde trygt i søvn, hun sover rigtig godt, når hun sover, hun søger ikke brystet om natten og når du ikke er hjemme, så kan far faktisk godt putte hende. Hun får en amning i døgnet, den har stor betydning for hende - og det fungerer. Og jeg synes, det vil være synd at ændre på dette.
Og du har helt ret - med den alder hun har, så vil hun sandsynligvis ikke selv sige fra. Hun er meget bevidst om amningen og kan sætte flere og flere ord og signaler på, at det er brystet hun har brug for, når hun skal sove... Og selvom du ikke føler, at der er ret meget mælk tilbage, så er brystet vigtig for hende. Det hjælper hende til at sove, og det giver hende også en samhørigshedsfølelse til dig, som hun lige nu lyder til at have brug for... MEN, at hun ikke selv siger fra, betyder ikke, at det bliver sværere at fjerne brystet på sigt, for i takt med at hun bliver ældre, så kan hun også begynde at forstå begrebet "slut".
Det betyder, at I i hverdagen kan begynde at sige "slut" om forskellige ting. Det kan være, når tallerkenen er tømt for mad "slut, der er ikke mere mad", eller når glasset er tømt for vand "det er slut med vand", eller når historien klappes sammen "nu er historien slut". Og du kan derfor på sigt overføre dette til brystet - "slut, der er ikke mere, det er slut". Så når du føler, at det er tid til at stoppe, så kan du bruge "slut".
Det kan komme til at kræve lidt tålmodighed og overskud fra din side, og du skal kunne rumme den frustration og fortvivlelse, som måske kommer, når hun mærker, at der ikke er mere bryst. Du kan holde hende, sidde med hende, give hende masser af kys, kram og tæt fysisk kontakt og vise hende, at du stadig er der for hende - du kan forsøge at efterligne det, som far plejer at gøre.. Det er ikke dig, der forsvinder, det er brystet, som ikke længere er tilgængeligt.
Det vil være nødvendigt, at du tager en skjorte eller bluse på, som hun ikke kan løfte op i og hvor brystet derfor ikke er tilgængeligt for hende - og du skal også inden I når dertil, holde fast i de gode rutiner, som I allerede har. Det er vigtigt, at hun ikke pludselig får lov til at die om eftermiddagen eller tidlig morgen - hold fast i at brystet kun er den ene gang om dagen.
Amning er ikke kun godt for barnet. Undersøgelser viser, at det nedsætter risikoen for brystkræft hos mor, hvis man ammer længe. En lang række studier viser, at for hver 12 måneders amning, så falder risikoen for brystkræft med 4.3 procent. Der er også et mindre antal studier, som tyder på, at amning kan nedsætte risikoen for at få kræft i æggestokkene. Og WHO anbefaler, at barnet ammes til 2års alderen, og derefter så længe både mor og barn har det godt med det...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske