Brev:
Amning ud af putteritualet
30. august 2017
Alder:
16 mdr.
Amning ud af putteritualet
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg føler at vi har lidt en udfordring ifht putteritualet for vores datter på 16 måneder - hvor amning stadig er en vigtig del for hende for at falde i søvn.
Hun er en meget glad og nem lille pige. Hun trives rigtig godt - også i vuggestuen hvor hun er hver dag fra 9-16 ca. I hverdagene forsøger vi at have rolige morgener sammen alle 3, inden hun bliver afleveret i vuggestuen af enten (oftest) sin far eller mig. Udover at blive hentet tidligt af sine bedsteforældre en gang om ugen, er det af praktiske grunde primært hendes far der henter hende - og de har et par timer sammen inden jeg kommer hjem.
Når jeg kommer hjem vil hun altid gerne være tæt på mig, vi leger imens far laver mad og jeg forsøger at fylde hende op med mor-nærhed - og når vi når helt til sengetid er det kun mor der dur.
Hun bliver puttet mellem 19.30 og 20 - og vores putteritual er:
Bleskift og nattøj, godnatgrød imens vi læser i en bog om muligt både med mor og far, tandbørstning, godnat til far og så ind i soveværelset hvor hun bliver ammet imens jeg synger lidt for hende. Som oftest falder hun i søvn meget hurtigt i mine arme og jeg kan lægge hende i hendes egen seng (som står ved siden af vores) hvor hun sover videre. Hun sover så for det meste - helt indtil kl 5-6 hvor hun kommer over i vores seng og om muligt sover lidt videre til vi står op v 7 tiden - kun afbrudt af lidt enkelte opvågninger i løbet af aftenen, inden vi går i seng - hvor vi bare skal nusse hende lidt eller tage hende lidt op og hun falder hurtigt i søvn igen.
Far kan sagtens tage den første del af putningen - men så snart hun har fået børstet tænder og ved at nu skal hun ind i seng - så er det kun mor der dur. Så snart vi kommer ind i soveværelset og jeg sætter mig med hende - peger hun insisterende på mit bryst. Hun søger ikke brystet på andre tider af døgnet - heller ikke hvis hun er syg eller andet - så det er ret tydeligt at det for hende er - vel nok - den vigtigste del af putningen. Og sådan har det nok været siden hun var helt lille.
Hun er blevet fuldt ammet (har aldrig taget flaske) til hun var 6 måneder - og derfra langsomt trappet ud af det imens maden blev trappet op - og det har været nemt at skære amningerne fra. Hun er altså kun blevet ammet den ene gang dagligt, lige inden hun skal sove, siden hun var vel 9/10 måneder. Nu føler jeg dog slet ikke at der er så meget som en dråbe mælk tilbage i mine bryster - så for hende handler det nok aller mest om sutningen trygheden og nærheden.
Men det er så faktisk ikke sådan at far slet ikke kan putte hende. Jeg har været ude engang imellem, hvor han fint har kunnet putte hende - og hun er sågar også blevet passet og puttet af sine bedsteforældre en aften vi var ude - uden de store problemer. Når far har puttet - har hun dog i modsætning til når jeg putter - klynket og grædt lidt indtil hun faldt i søvn i hans arme - men det har slet ikke været det helt store drama. Men hvis jeg er hjemme - bliver hun rigtig ked af det hvis han forsøger at klare putningen. Dog kan han sagtens tage hende op og få hende til at sove igen lige så nemt som jeg, hvis hun vågner i løbet af aftenen/natten.
Egentlig er det ikke noget problem for mig at amme hende - og jeg har hele tiden tænkt at jeg aller helst ville gøre det til hun selv ikke gad det mere. Men eftersom der (nok) ikke rigtig er noget mælk tilbage og det handler mere om "bare" at sutte og være tæt på - er jeg begyndt at tvivle på om hun sådan bare selv vil sige fra - som det er nu tror jeg det ikke. Det virker somom det tværtimod bliver vigtigere og vigtigere for hende - hvilket nok også har noget at gøre med al den udvikling hun er i lige nu!? Og jeg tænker også at jo længere tid der går, jo sværere og hårdere vil det blive for hende at skulle "afvænnes".
Og jeg vil egentlig også efterhånden syntes at det var meget rart, hvis vi begge to ville kunne putte hende.
Der ligger nok også en udfordring i at jeg også lige skal finde ud af hvordan et putteritual uden amningen skal gøres bedst for hende - det er jo også nyt for mig! Jeg har et par gange forsøgt at gøre som hendes far gør når han putter - men hun bliver bare rigtig gal over at hun ikke bare kan få lov til at blive ammet. Jeg har også forsøgt at erstatte brytstet med en sut og en kop med mælk, mælken vil hun gerne men hun accepterer det på ingen måde som erstatning.
(hun har iøvrigt heller aldrig været interesseret i en sut - dog hun en når hun skal sove lur i vuggestuen og pludselig vil hun også gerne have den nu om morgenen inden morgenmaden - men bliver hurtigt færdig med den og lægger den fra sig. Og hun tygger nok lidt mere i den end hun egentlig sutter)
Så mine spørgsmål er:
Hvordan fjerner vi den amning?
og skal vi overhovedet gøre det lige nu - hvis det gør hende totalt ulykkelig? (jeg tænker også at det jo helt sikkert har noget at gøre med de mange timer i hverdagene uden mor!?)
Eller skal jeg forvente og vente på at hun mister interessen af sig selv indenfor den nærmeste fremtid?
Mange hilsner E's mor