Svar: 3.5 mdr. - mad og søvn

13. august 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære W´s mor

Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, for der er flere ting, som kan spille ind hos jer.

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 3 måneder er ca 15 timer i døgnet. Det betyder, at nogle børn sover lidt mere, og andre sover lidt mindre. Det er også sådan at de fleste børn i 3-4 måneders alderen trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover ca. 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen eller først på aftenen. Hvis barnet har en meget tidlig søvnrytme, står tidligt op og sover tidligt hele dagen igennem, kan det nogle gange være nødvendigt med en 4. lur.

Du fortæller, at din dreng sover mellem 10-12 timer om natten. Det betyder, at hvis han nogle nætter sover 12 timer, så er der kun 3 timers dagssøvn at gøre godt med, og så bliver det naturligt nogle meget korte lure. Det vil sige 3 lure af en times varighed, eller flere lure, som så er kortere lure.. Hvis han nogle gange sover 10 timer om natten, så vil han have brug for mere dagssøvn, men alt efter hvor tidligt han starter dagen, kan han godt have behov for f.eks. 4 lure, som samlet ikke vil kunne vare mere end 5 timer, så hvis han nogle dage sover f.eks. 1.5 time til middag, så vil de øvrige lure naturligt være kortere...

For at vurdere, om han sover som han har behov for, så er du altså nødt til at se på hans samlede søvnbehov. Derudover skal du naturligvis også se på, hvordan han trives, udvikler sig osv. Hvis han vågner glad, virker veludhvilet, har overskud og lyst til at pludre, lege, hygger sig osv. så er det super fint. Hvis han derimod vågner grædende, og virker til at have brug for mere søvn, så skal du naturligvis forsøge at hjælpe ham til at få lidt længere lure i løbet af dagen...

Det er naturligt, at han om aftenen kan virke mere urolig og også have en længere vågenperiode. Rigtig mange børn har i denne alder en vågen periode om aftenen, hvor de er aktive, og det er vigtigt, at du ved, at børn ikke nødvendigvis sover kl 20, når de er 3-4 måneder gamle, mange børn er ikke parate til at gå i seng før klokken måske er 22 eller senere... De ti timers nattesøvn kan sagtens ligge f.eks. fra kl 22 til 08... Det er helt normalt for alderen, og det ændrer sig igen, når han bliver ældre. At han er svært at få til at sove om aftenen, virker urolig, spjætter og at det tager lang tid at få ro på ham, kan derfor godt hænge sammen med, at I måske forsøger at putte ham for tidligt...

Derudover, så er det også sådan, at børn i denne alder ofte får lidt tendens til at slatsove lidt i løbet af dagen. Hans søvn ændrer sammensætning nu, den begynder at indeholde flere stadier, og det gør, at mange børn har svært ved at sove sammenhængende lure. I stedet for at komme videre i søvnen, så vågner de op, før de egentlig har sovet lang tid nok. Det er generelt en god idé at arbejde på en rytme, hvor du hjælper ham til at sove mindst en længere lur midt på dagen, gerne en lur der varer mindst 1.5 time. Det kan du gøre ved at lægge dig med ham, amme ham og sove sammen med ham, som du måske gør om natten, eller du kan vælge at putte ham i barnevognen og trille ham en tur, så han på den måde holdes sovende, fordi vognen er i bevægelse.

Det er også sådan, at børn ...

Annonce

... i denne alder ofte lader sig forstyrre af ting omkring sig, når de skal spise. Han tager fat, dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer med dig, dier igen, slipper igen og kikker efter far eller storebror, der kommer ind i stuen. Det er sjovere at kikke efter dem, end det er at spise. Og det betyder at børn i denne alder godt kan få lidt tendens til at slatspise lidt hele dagen.

I 3-4 måneders alderen oplever mange således, at børnene både slatspiser og slatsover lidt, og det vil være rigtig godt, hvis du nu kan forsøge at hjælpe ham til lidt mere fast rytme i løbet af dagen. Som sagt gerne med 3-4 lure dagligt, og meget gerne en rytme, hvor han tilbydes mælk, som en fast del af sit putteritual. Mælk skal stadig indgå som en fast del af det at skulle sove.

Du må gerne forsøge at amme ham af to omgange. Du kan enten gøre det, at du ammer ham fra begge bryster - det lyder som om, at du allerede gør det - eller du kan forsøge at få ham til at spise længere tid fra et bryst af gangen, så du snyder ham ved at vende ham rundt. Det vil sige, at du f.eks. starter med at amme ham i den traditionelle stilling, og når han slipper, så lader du ham bøvse, og der hvor du normalt så ville tilbyde ham modsatte bryst, så vender du ham rundt og lægger ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. På den måde kan du snyde ham til at tro, at han er lagt til modsatte side og få ham til at spise længere tid fra det ene bryst...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skriver, at du ammer fra begge bryster, og at du ammer hyppigere og hyppigere op af dagen. Hyppig amning er godt, fordi det er med til at øge din mælkemængde, men du fortæller, at du stadig ikke føler, at der er mælk nok.. Og hvis det er sådan, så er det naturligvis rigtig godt at supplere ham med modermælkserstatning. Han er for lille til skemad, det er ekstra mælk, han skal tilbydes.

Det er fint, at du har forsøgt med forskellige flasker og forskellige typer mme.. Du nævner at han bruger sut. Det kan være en god idé, hvis du kan finde en flaskesut, der minder om hans sut, så han ikke skal forholde sig til flere forskellige sutteteknikker end højst nødvendigt. Du skriver, at han gerne vil have mælken, men det er sutteteknikken, som er svær for ham.. Nogle gange kan det hjælpe at dryppe mme i munden på ham med en 2 ml sprøjte, så han kan mærke, at der er mælk at komme efter, og derfor pludselig tager fat omkring flaskesutten og finder ud af at holde vakuum og sutte.

Du kan naturligvis også vælge at give ham ekstra mælk på en sprøjte, af en lille kop eller lignende, for at få givet ham lidt ekstra og så arbejde på og håbe på, at han efterhånden lærer sig teknikken med flasken. Han har fra fødslen været en fysisk meget stor dreng, så jeg forstår godt, hvis du synes, at det kan være svært at følge helt med. Og det er helt okay, hvis du lige nu gerne vil prioritere at han lærer flasken. Jeg ved ikke, hvilke planer I har fremadrettet omkring barsel, start i dagpleje/vuggestue osv. men det er naturligvis også en overvejelse værd i forhold til, hvor nødvendigt det er, at han lærer at tage imod en flaske.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, at det giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer, og hvad du kan arbejde videre med :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.