Svar: Putning og søvn der gør bims!

28. juli 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Først, hvor er det dejligt at høre, at I har prioriteret, at du går hjemme, og at I har skabt en så rolig hverdag, som I har. Det lyder rigtig dejligt! :)

Jeres dreng er afhængig af bevægelse for at sove. Han har brug for enten at blive trillet i sin barnevogn eller brug for at I holder ham i jeres favn og går rundt med ham og vugger ham igen og igen, indtil han så overgiver sig til søvnen og derefter kan flyttes ned i sin seng... Og det er naturligvis uholdbart i længden, han vejer 11 kg nu, og I kan ikke blive ved at holde til det....

Han har et søvnassociationsproblem. Det betyder, at han er blevet uhensigtmæssigt afhængig af et bestemt ritual, for at sove...

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn...

Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor man skal sove. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør barnet afhængig af den voksne. Det vil sige, når jeres dreng har brug for at I vugger ham eller triller ham igen og igen og igen og igen - både for at han kan falde i søvn, men også for at han kan sove sammenhængende i løbet af natten.

Når børn skal lære at sove uden at være i bevægelse, altså uden at blive vugget eller trillet i søvn, så handler det om at minimere bevægelsen, så barnet vugges mindre og mindre og til sidst lærer at undvære denne vane/rutine.

Nogle gange er man nødt til at tage tingene lidt i etaper, så han f.eks. først skal lære at sove, uden at være i favn, og når han kan det, så skal han lære at sove uden bevægelse. Nogle gange kan det være en rigtig god idé at bruge barnevognen, slyngevugge osv. til dette, ligesom I også har forsøgt. Og det lyder også som om, at barnevognen faktisk virker godt. Som jeg læser jeres brev, så kan han godt puttes i sin barnevogn og sover umiddelbart godt i den - så her behøver han ikke favnen og følelsen af at være omsluttet og tæt ved jer. Og det er rigtig fint, det kan I godt udnytte.

Det vil sige, at I f.eks. kan bibeholde at putte ham i barnevognen om dagen, og så skal I øve at minimere behovet for bevægelse. I skal altså trille ham mindre og mindre. I putter ham og hvis han græder eller protesterer, så triller I ham, men når han er stille, så holder I vognen stille. Så han på den måde lærer, at det er okay at være i sin barnevogn, uden at den behøver være i bevægelse hele tiden.

Nogle gange kan det, med den alder jeres dreng har nu, også være en god idé, at du/I gør ham klar til putning og så starter med at sætte ham op i barnevognen. Hvis I bor i hus, så kan han sidde i sin barnevogn i haven og imens kand du gå til og fra, pakke en taske, hente lidt ting osv. hvor han sidder og kikker på, at du pakker sammen og gør klar til at gå. På den måde lærer han også at sidde og vente i barnevognen, uden at den er i bevægelse... Og du kan evt. give ham lidt frugt, en rosinbolle eller lignende, osm han kan sidde og pille i og gumle på, - det kan virke næsten meditativt, ligesom han også gerne må få en drypfri kop, en kildevandsflaske med tut eller lignende som han kan drikke vand af imens han venter... det kan nogle gange gøre, at han så begynder at koble helt fra, læner sig tilbage og faktisk ender med at falde i søvn, uden at du begynder at trille ham....

Når han kan sove i sin barnevogn uden bevægelse, så kan man nogle gange bruge denne en overgang om aftenen - og putte ham i barnevognen i stedet for i sengen, og så flytte ham over i tremmsengen sen aften, når I selv går i seng, hvorefter han så kan sove videre...

Nogen vælger også at komme hjul på tremmesengen eller køber brio-bedrockers, for ...

Annonce

... at kunne gøre tremmesengen lidt mere mobil, så han igen kan bevæges, selvom han ligger i den, men så han til at starte med, kommer væk fra favnen. Igen en ting af gangen.

Og ellers så er det med favnen på samme måde en god idé at minimere behovet for bevægelse ved at I gradvidst holder ham stille. Prøv om I kan undgå at gå rundt med ham, men sidde med ham og holde ham, vugge ham lidt - og igen kun vugge ham, når han er ked af det, protesterer. Når han ligger stille, så lad ham ligge stille. Hele tiden skabe pauser, hvor I stopper med at vugge ham, så han vænnes til, at bevægelse ikke er nødvendig for at sove.

Hvis der ikke er noget af dette, som fungerer, så kan det naturligvis også være en mulighed, at I vælger at lægge jer med ham i dobbeltsengen. Når I ligger ved siden af ham, så kan han mærker jer helt tæt på, ligesom når han er i favn. I kan holde beroligende hænder på ham og vippe ham, vugge ham, men imen han ligger ned ved siden af jer. Brokker han sig, kan han komme op og ligge på jeres brystkasse og når der er lidt ro på, kan I lægge ham ved siden af jer igen, så han oplever stillingskift og til en vis grad lidt bevægelse, men stadig uden, at I stiger ud af sengen og går rundt med ham eller sidder og vugger ham i jeres arme. Denne løsning kan nogle gange være bedre end at putte ham i tremmesengen og så sidde ved siden af ham. Det kan gøre ham ekstra frustreret, hvis I netop sidder der og ikke tager ham op, fordi han ikke forstår, hvorfor det foregår sådan og det vil ofte ikke hjælpe ham til ro, tværtimod. Derfor kan det være en god idé at forsøge at vænne ham til ikke at behøve favnen først, og så minimere behovet for bevægelse gradvist derefter...

Det er som I skriver naturligvis vigtigt, at han ikke har en følelse af, at I går fra ham. Samtidig med, at I naturligt skal kunne rumme, at han bliver ked af det, når han pludselig skal vænne sig til ikke længere at blive vugget og gået med.. Det sker naturligt ikke uden protester og frustration, men det betyder ikke, at I svigter ham :)

Du fortæller, at nogle dage kører rytmen skævt og han ender med at sove kl 21.30 - og herefter sover han uden afbrydelser til næste morgen. Det kan naturligvis godt skyldes, at der de dage er sket nogle ting i hverdagen, som har kørt ham ekstra træt og han derfor sover bedre. Men det kan også være en overvejelse værd, om han måske skal puttes lidt senere, for bedre at kunne overgive sig til søvnen.

Når jeg ser hans dagsplan, så lyder det umiddelbart fin og alderssvarende, men I kan godt overveje, om I skal prøve at ændre lidt på aftenrutinen, for at se om det vil gøre en forskel hos jer.

Det vil sige, at en aften kunne se således ud:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

18.00: Aftensmad.

18.30: Bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, babymassage og gøres klar til natten.

19.30: Tilbydes en godnatgrød, det kan være en grovere grød som f.eks. flerkornsgrød eller mysligrød. Grøden har den fordel, at den kan være med til at give ro i kroppen og få ham til at slappe fysisk mere af, når han bliver puttet.

Får børstet tænder - og ammes så og puttes til natten ca kl 20... måske endda lidt senere, det afhænger af, hvor langt hans bad er, hvor sent han er stået op fra middagsluren osv.

Hvis han lærer at sove uden at være i favn og uden bevægelse, så vil han sandsynligvis også blive bedre til at sove igennem om natten. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, at han puttes i sin seng, så han ved hvor han er, når han har sine små natlige opvågninger. Hvis han falder i søvn i din favn, puttes i sengen sovende, så vil han vågne op og registrere, at han ligger et andet sted og vil derfor have svært ved at sove videre. Han vil først kunne sove, når du igen tager ham op i din favn og vugger ham...

Jeg håber, at du kan bruge lidt af dette videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder