Brev:
Vuggestuestart og søvn - 21 mdr.
29. juli 2017
Alder:
21 mdr.
Vuggestuestart og søvn - 21 mdr.
Kære Helen
Min datter er nu blevet 21 måneder og startede i vuggestue for 2 måneder siden.
Hun havde en sygdomsperiode på 2 uger efter de første 3 uger. Indkøringen har forventeligt været lang og svær. Hun var meget ulykkelig, når jeg gik, og jeg er også flere gange blevet ringet efter. De sidste 2 uger har hun dog ikke grædt, når jeg er gået, men hun vinker farvel og siger hej hej. Jeg har dog lagt mærke til, at hun ikke rigtig vil kigge på mig, når jeg siger hej hej. Jeg tolker det som om, at det er for svært for hende.
For halvanden uge siden synes pædagogerne, at de ville prøve at få hende til at sove der. Ellers har hun kun været der fra kl. 9.30 til senest 12. Jeg har været og er meget nervøs for, at hun skal sove i vuggestuen, fordi at vi har kæmpet så meget med hendes søvn altid, og fordi hun er meget følsom og har et enormt tryghedsbehov specielt ved søvn. Jeg er ikke glad for, at hun skal græde sig selv i søvn dernede. De første to dage blev jeg ringet efter, fordi hun var meget ked af det. De næste to dage lykkedes det dem at få hende til at sove efter en halv time, men så sov hun også kun 40 min. Dagen efter nægtede hun at sove og var blevet ret ked af det. Pædagogerne mente, at det var bedst at vente med at kæmpe med hendes søvn til efter, at hun har haft 2 ugers sommerferie, som vi nu er påbegyndt.
De sidste 3 dage inden ferien har jeg hentet hende lidt i kl.12 igen. Den ene dag var hun ligefrem glad, da jeg hentede hende. Ellers har hun grædt lidt eller været pjevset, når jeg er kommet, og hun har reageret meget herhjemme med store nedsmeltninger.
Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal takle det her fremafrettet. Jeg er bange for, at det bliver endnu mere forfærdeligt, når hun kommer tilbage, fordi at pædagogerne nu synes, at nu skal hun lære det. Her hjemme får jeg hende til at sove ved at gå rundt og synge med hende i armene til jeg kan mærke, at hun slapper helt af i kroppen, så ligger jeg mig ned ved siden af hende i sengen, indtil hun sover. Efter jeg er gået over til den metode, sover hun igennem om natten og sover minimum 1 time til lur. Indtil da sov hun ofte kun 30-40 min lur og vågnede mellem 5-15 gange om natten. Jeg ved godt, at pædagogerne ikke har ressourcer til det. De dage, hvor de havde fået hende til at sove, havde de holdt hende i hånden, indtil hun overgav sig.
Jeg har termin med lillebror om 11 dage, og jeg er derfor på barsel det næste år. Jeg er begyndt at overveje, at jeg altid bare vil hente hende lidt i kl. 12, når nu jeg går hjemme. Men på den anden side har jeg måske givet op for let. Jeg synes bare ikke, at det skal komme dertil, hvor hun græder i flere timer dernede, fordi hun ikke vil sove der, uden at de ringer efter mig, fordi de mener, at det handler om stædighed.
Derudover havde jeg en betydelig gladere pige de dage, hvor hun kom direkte hjem og sov. Der har været nogle episoder i vuggestuen som gør, at jeg ikke er helt tryg ved dem. Vi har bl.a. oplevet at blive ringet efter 2 gange, fordi hun var ked af det, hvor hun så sidder alene på en stol og græder, når jeg kommer derhen. Jeg har også oplevet, at jeg ikke synes, at de trøster de andre børn tilstrækkeligt og bare lader dem gå rundt og græde, fordi de mener børnene bare er sure og gale.
Derudover får jeg ingen information om, hvordan hendes dag er gået, uden at jeg skal spørge om alt. Jeg får ikke at vide at hun ikke har spist, hvordan hendes humør har været, eller at hun har været på tur, medmindre jeg selv spørger, og det må jeg gøre hver dag.
Har du nogle råd i forhold til situationen i vuggestuen også i relation til hendes søvn? På forhånd tak for svar
Med venlig hilsen
Pernille