Svar: Mælk og falde i søvn selv
28. juli 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev :)
Jeg ved fra dit tidligere brev, at din dreng får flaske og som udgangspunkt skal han have lov til at spise fleksibelt af flaske, ligesom hvis han fik bryst.. men, det er dog en god idé, hvis du kan begynde at give ham flaske hver 3-4 time, så du nu hjælper ham til at have lidt mere rytme. Det betyder, at han nok vil have brug for ca. 7 flasker i døgnet og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at lade flasken indgå som en fast del af hans putteritual.
En skitseret dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Vågner, I leger, hygger, tumler, pludrer osv.
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer osv.
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Vågner og I leger igen, hygger, tumler, pludrer osv.
Flaske og puttes til dagens 3. lur
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer osv.
Flaske og puttes til natten.
Sen aften: Flaske og sover videre.
Midt nat: Flaske og sover videre.
Når du putter ham, så vil det være rigtig godt, hvis du nu kan forsøge at få ham til at sove i egen seng eller i barnevogn, når han skal sove, så han ikke sover i din favn. Det er helt naturligt, at han har brug for tryghed og sover godt hos dig, men stille og roligt vil det være godt at han lærer at sove i sin seng eller barnevogn, så du også kan udnytte hans sovetidspunkter til at få lavet lidt praktisk i løbet af dagen...
Det kan være en god idé at svøbe ham, hvis han ikke bliver for varm, så det afhænger lidt af vejr og temperatur i øjeblikket. Det kan være et babysvøb eller du kan putte ham i en sovepose, eller hvad du nu bruger :) Det at være svøbt vil gøre ham tryg, det vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv og det vil gøre at skiftet mellem favn og seng ikke bliver så stort.
Start med at skifte ham, så han har en ren numse og er veltilpas, svøb ham og sæt dig så med ham og tilbyd ham flasken. Når han har spist, kan du evt. erstatte flasken med en sut. Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned, hvor han skal sove.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt, imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i sin lift så sving den lidt, ligger han i barnevognen så tril den lidt, ligger han i sengen, så vug ham stille med hænderne på hans krop - lul ham i søvn på denne måde, lul ham til ro.
Et putteritual består på den måde af de ting, som du normalt ville gøre - skifte ble, skifte til nattøj og på den måde forberede ham på, at det er sovetid. Svøbe ham, tilbyde ham mælk, tilbyde ham en sut, evt. koblet til en klud, der dufter af dig, lulle ham ind i søvnen med dine hænder, nærhed osv.
Det er helt okay, hvis du lige nu vælger at trille ham en tur med barnevognen for på den måde at holde ham sovende. Det kan være en løsning, hvis han har tendens til at vågne hurtigt op i sin barnevogn :) Du kan også stå parat til at vugge vognen lidt og holde hænderne beroligende på ham, hvis du ved at han plejer at ville vågne op efter kort søvn.
Nogle gange er han mere sulten, så du skal tilbyde ham flasken igen. Hvis det sker hyppigt, så kan du prøve at dele måltidet i to før du putter ham, så han får flaske, bliver skiftet og gjort klar til putning, svøbt og så får flaske igen. På den måde kan du fylde ham ekstra op før han puttes.
Nogle gange har han brug for en sut, for at komme videre i søvnen...
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om putning, putteritualer, forventinger til søvn i forskellige aldre, den udvikling din dreng går igennem netop nu i 3-4 måneders alderen og hvordan den påvirker søvnen osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske