Svar: Meget urolig søvn - 5 mdr.

25. juli 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anja

Tak for dit brev :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det lyder umiddelbart som om, at din datter har brug for lidt mere mad.. Det at hun søger brystet meget hyppigt om natten kan godt være tegn på, at hun forsøger at sætte mælkeproduktionen op, og det er derfor godt, at du har lagt hende til, når hun har bedt om det, men det lyder desværre ikke som om, at det har haft den store effekt - eller også, så har hun netop øget sit indtag af modermælk og spiser derfor ikke nok af grød og mos...

Tandfrembrud osv. kan naturligt også spille ind, ligesom hun også kan få ondt i maven og sove uroligt af for meget mad (skemad), så det er vigtigt, at finde balancen mellem at sikre hende nok af både skemad og mælk, så hun hele dagen igennem fyldes tilstrækkeligt op til at kunne sove 3-4 timer om natten uden mad...

Det vil være passende for hende alder, at hun får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og det lyder rigtig fint med 2 skemmåltider - grød til frokost og mos til aften. Derudover bør hun ammes ca 7 gange i døgnet, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes brystet, før hun puttes. Mælk skal stadig indgå som en fast del af hendes putteritual.

En dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13. Det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap.

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet her afhænger dog af, hvor lang hendes 3. lur er og hvor tidligt/sent den ligger.

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Ved at skabe en rytme på denne måde kan du sikre plads i maven til både skemad og mælk og det vil som sagt være rigtig fint, at du stadig ammer hende, som en fast del af det at skulle sove.

Du må meget gerne også arbejde på at putte hende i egen seng, når hun puttes om aftenen, så hun ikke ligger tæt med dig og sover om natten. Det vil naturligt være sværere for hende at sove uden bryst, hvis hun ligger tæt hos dig og kan dufte din mælk. Det gør det lettere for hende at sove, hvis hun er lidt på afstand af dig.

Om dagen må du meget gerne arbejde på at hun spiser effektivt ved brystet og ikke "slatspiser" for meget, fordi hun lader sig forstyrre af andre ting undervejs. Du kan evt. lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så du ammer hende, skifter hende, ammer hende igen og ...

Annonce

... derefter putter hende, for på den måde at fylde hende lidt ekstra op med mælk i dagtimerne.

Og så er der naturligvis også den mulighed, at du vælger at tilbyde hende en flaske. Jeg ved ikke, hvordan du har det med det og hvad tanker du gør dig, men du nævner blandt andet, at hun skal starte i dagpleje om 3 måneder, det vil sige, når hun er 7 måneder gammel... I den alder, vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet - og jeg anbefaler ofte, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og jeg tænker, at det alt andet lige vil være lettere for dagplejer at passe jeres datter og putte hende til en middagslur, hvis hun kan få en flaske og således er vant til at få flaske. Du kan også vælge at sikre hendes mælkebehov aften og nat, men det vil naturligt give dig mere afbrudt nattesøvn og som du selv er inde på, så har du brug for at sove nogle sammenhængende timer, når du skal starte arbejde....

En flaske har også den fordel, at den kan gives af far, derudover ved du præcist hvor meget, hun har drukket, og samtidig kan modermælkserstatning nogle gange mætte lidt mere. Det giver jer derfor mulighed for f.eks. at give hende en flaske sen aften. Du kan gå tidligere i seng, far kan give det sene mælkemåltid og derefter vil hun måske sove lidt mere sammenhængende, før hun har behov for amning igen...

Hvis du allerede nu ved, at hun skal passes af dagplejer om 2 måneder, far og andre skal kunne putte hende osv. fordi du ikke er hjemme, så kan det være en overvejelse med flaske - og det er vigtigt, at du ikke introducerer den for sent, hvis hun skal acceptere den... Jo mere du ammer, jo mere vil hun foretrække den ægte vare og jo sværere bliver det at få hende til at acceptere flasken... og derfor sværere for andre at passe hende...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg har på fornemmelsen, at amning betyder meget for dig, og også at du har kæmpet en del med at få amningen til at fungere (jf dine tidligere breve), så jeg forstår godt, hvis det er svært for dig... Jeg tænker, at du er nødt til at prøve at vurdere fordele og ulemper, og hvad der kan få hverdagen nu og fremadrettet til at fungere for jer....

Det er ikke unormalt, at formiddagsluren nogle dage kun varer 45 minutter og andre dage varer 1.5 time - det kan sagtens variere og det samme vil hendes middagslur så ofte. Så de dage, hvor hun sover en kort formiddagslur, må du gerne forsøge at få hende til at sove en længere middagslur. Og de dage, hvor hun sover mest først på dagen, er det okay at hendes lure så er kortere derefter. Men det vil være rigtig godt, hvis du kan holde nogenlunde fast i spisetiderne og også kan forsøge at sikre hende et nogenlunde fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt om aftenen. Og derimellem skal der så være en vis fleksiblitet i forhold til hendes søvn og søvnbehov :)

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far