Meget urolig søvn - 5 mdr.

25. juli 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Meget urolig søvn - 5 mdr.

Kære Helen

Nu har jeg igen igen brug for et råd med på vejen :) Min datter bliver 6 mdr d. 3/8 og har altid været et aktivt og glad barn, men har altid haft svært ved at sove, især dagslurer. Hun plejede dog at sove nogenlunde om natten, som regel fra 20/22 - 6.30/8.30, alt efter hvornår hun faldt i søvn. Hun bruger ikke sut.

De sidste par uger er hun dog begyndt at sove markant dårligere om natten. Hun vågner næsten hver time, og ligger generelt meget uroligt. Hun sover noget af natten i vuggen ved siden af vores seng, og noget af natten i sengen ved siden af mig, da jeg så hurtigt kan give hende brystet og få hende til at sove videre. Men det er en uholdbar løsning, da jeg jo heller ikke selv får sovet så, og hun virker mere træt og pylret da hun ikke er lige så udhvilet som normalt pga alle opvågningerne.

Hun har fået 2 tænder i undermunden for en måneds tid siden, og vi er startet op på grød og mos for små 3 uger ...

Annonce

... siden. Det har hun ikke vist stor interesse for, men mistænker også at det er fordi hun ikke når at blive tilstrækkeligt sulten, da hun jo ammes så tit for at sove. Eller kan afbrydelserne i søvnen skyldes at hendes mave skal vænne sig til fast føde? Hun har bare ikke fået ret meget af gangen endnu.

Om dagen sover hun en formiddagslur på 45 min - 1,5 time og en eftermiddagslur på ca 45 min + powernaps ind imellem. Men jeg er nødt til at amme eller trille hende i søvn. på intet tidspunkt har jeg kunnet få hende til at falde i søvn selv.

Jeg begynder at føle lidt pres, da hun skal starte i dagpleje om 2 mdr, og jeg vil helst ikke gøre det hårdere for hende end det behøver at være. Så det ville være så dejligt hvis jeg kunne få lært hende at sove bedre, så hun ikke behøver mig for at falde i søvn, og så hun får sin nattesøvn, og derved får overskud til at lære alt det nye at kende når den tid kommer...

Mange hilsner
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år