Brev:
Meget urolig søvn - 5 mdr.
25. juli 2017
Alder:
5 mdr.
Meget urolig søvn - 5 mdr.
Kære Helen
Nu har jeg igen igen brug for et råd med på vejen :) Min datter bliver 6 mdr d. 3/8 og har altid været et aktivt og glad barn, men har altid haft svært ved at sove, især dagslurer. Hun plejede dog at sove nogenlunde om natten, som regel fra 20/22 - 6.30/8.30, alt efter hvornår hun faldt i søvn. Hun bruger ikke sut.
De sidste par uger er hun dog begyndt at sove markant dårligere om natten. Hun vågner næsten hver time, og ligger generelt meget uroligt. Hun sover noget af natten i vuggen ved siden af vores seng, og noget af natten i sengen ved siden af mig, da jeg så hurtigt kan give hende brystet og få hende til at sove videre. Men det er en uholdbar løsning, da jeg jo heller ikke selv får sovet så, og hun virker mere træt og pylret da hun ikke er lige så udhvilet som normalt pga alle opvågningerne.
Hun har fået 2 tænder i undermunden for en måneds tid siden, og vi er startet op på grød og mos for små 3 uger siden. Det har hun ikke vist stor interesse for, men mistænker også at det er fordi hun ikke når at blive tilstrækkeligt sulten, da hun jo ammes så tit for at sove. Eller kan afbrydelserne i søvnen skyldes at hendes mave skal vænne sig til fast føde? Hun har bare ikke fået ret meget af gangen endnu.
Om dagen sover hun en formiddagslur på 45 min - 1,5 time og en eftermiddagslur på ca 45 min + powernaps ind imellem. Men jeg er nødt til at amme eller trille hende i søvn. på intet tidspunkt har jeg kunnet få hende til at falde i søvn selv.
Jeg begynder at føle lidt pres, da hun skal starte i dagpleje om 2 mdr, og jeg vil helst ikke gøre det hårdere for hende end det behøver at være. Så det ville være så dejligt hvis jeg kunne få lært hende at sove bedre, så hun ikke behøver mig for at falde i søvn, og så hun får sin nattesøvn, og derved får overskud til at lære alt det nye at kende når den tid kommer...
Mange hilsner
Anja