Jobstart, amme-nedtraping og søvn

25. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Jobstart, amme-nedtraping og søvn

Kære Helen,

Tak for sidste svar ang. mad – det kan af og til være lidt forvirrende med de forskellige retningslinjer i forskellige lande, men jeg prøver at kombinere lidt, som du foreslog :-)

Lige nu er vi kommet tilbage fra endnu en skøn, lang periode i Danmark, og jeg skal starte på arbejde den 1. august. Alt gik super, mens vi var i Danmark, både hvad angår søvn og mad, og hverdagen var ganske problemfri. M var lykkelig for at være sammen med sine bedsteforældre og nød al den dejlige omsorg og opmærksomhed fra hele tre mennesker. Han spiser generelt godt, og amningen blev naturligt reduceret til 4 gange dagligt: morgen, formiddag, eftermiddag og aften.

Problemet er, at amningen stort set altid er forbundet med søvn, og nu hvor jeg skal tilbage på arbejde er det på tide, at han lærer at falde i søvn uden at blive ammet. Jeg prøvede mig lidt frem, mens jeg var i DK, og efter en del mislykkede forsøg, lykkedes det flere aftener, at få ham til at falde i søvn i sin seng. Det samme gjaldt de første par dage, efter vi kom tilbage til Bruxelles.

De sidste dage har det dog slet ikke fungeret, og situationen synes bare at blive værre og værre. Han kan tydeligvis mærke, at jeg gerne vil stoppe amningen, så han går nu nærmest i panik, hver gang han skal sove og græder, og vrider sig, og klamrer sig fast til mig, så snart trætheden melder sig. Når jeg lægger ham i seng, bliver han dybt ulykkelig, og kan hidse sig op på en ...

Annonce

... måde, jeg aldrig har set før – det er ret overvældende, og indtil videre har jeg, efter utallige forsøg på at berolige ham på en anden måde, måttet opgive og alligevel lægge ham til brystet, som han så nærmest ikke vil slippe igen. Samtidig er han nu begyndt at vågne grædende, flere gange i løbet af natten – her har jeg heldigvis kunnet berolige ham uden at tage ham op. Det virker som om, han har mareridt, eller ikke den samme ro som normalt – han har sovet igennem (8-9 timer) de sidste knap to måneder, så det ligner ham ikke.

Mit spørgsmål er altså, om du har et godt råd til, hvad jeg skal gøre? Vuggestuen åbner først den 16. august, og mine forældre kommer herned og passer M de første to uger, inden han skal starte. Jeg håber selvfølgelig, at det, at jeg ikke er der, vil få ham til at ”glemme” amningen naturligt, men jeg vil være ked af, at det hele skal gå op i gråd, fordi han ikke kan sove uden. På den anden side synes jeg slet ikke mine forsøg på at få ham til at undvære amningen fungerer (flere mellemmåltider, vand, sut osv.) Det handler tydeligvis ikke om sult, men om tryghed, så jo mere jeg presser på for, at han skal sove uden amning, jo mere panisk bliver han...Det skal siges, at det selvfølgelig også er en periode med store omvæltninger: ”nyt” hjem, ingen bedsteforældre mere, tænder der bryder frem – så det kan måske øge behovet for tryghed endnu mere?

Glæder mig til at høre dine tanker
- de bedste hilsener, Nuala

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S