Svar: Ammestop - sover kun med amning

24. juli 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lihams mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse - jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er ingen tvivl om, at jeres lille dreng forbinder det at sove med at få bryst. Han har brug for brystet for at falde i søvn og han har også brug for brystet, for at komme videre i søvnen om natten. Jeres dreng har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er de ting, de rutiner og ritualer vi forbinder med at skulle sove. Det er det vi har brug for, for at kunne falde i søvn. Voksne læser nogle gange i en bog, og børn har ofte brug for at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Og det er helt naturligt at små børn har brug for at få mælk, som en fast del af deres putteritual - men det der starter som et godt ritual kan nogle gange ændre sig til at blive et uhensigtmæssigt ritual, og det er det, som er sket hos jer.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, beroligende ord som ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Når barnet lærer at sove i sin seng, forbinder sin seng med stedet, hvor det skal sove. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør barnet afhængig af den voksne.

Jeres dreng er afhængig af mors bryst for at sove. Og lige nu får han for meget mælk, hvilket I også er opmærksomme på. Det er derfor vigtigt, at du får skruet antallet af amninger betydeligt ned.

Jeg vil anbefale, at du ammer ham 3 gange dagligt, og at disse tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Han skal altså ikke længere ammes om natten, ej heller tidlig morgen, formiddag eller eftermiddag. I stedet skal han tilbydes flere måltider dagen igennem og vand af kop. Og I skal arbejde efter en fast rytme, som sikrer ham mad nok og væske nok i løbet af dagen - så han ikke behøver søge det ekstra om natten. Trygheden om natten kan han så få på anden vis...

Det er vigtigt, at han nu lærer at blive puttet uden brystet om dagen, fordi når han kan det om dagen, så kan han også bedre lære det om aftenen og natten. OM formiddagen skal han tilbydes et mellemmåltid lige før han puttes og ikke længere tilbydes bryst. Før sin middagslur skal han stadig ammes, men han skal puttes uden at han har brystet i munden.

En dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning - mellemmålidet erstatter amningen

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg, stykker af frikadelle og lignende - og suppleres også stadig med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop.

Tilbydes en banan og ammes derefter - og puttes til middagslur. Måske kl 13-13.30. Det afhænger af, hvor lang en formiddagslur han tager og hvor sent formiddagsluren ligger.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - små hapsere og større stykker som han kan sidde med i hånden, og der skal være mos, som fylder ham ekstra op. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 20, får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca 20.30 som nu - men skal ikke falde i søvn med brystet i munden.

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og sover derefter videre uden mælk til næste morgen, hvor dagen starter med grød.

Det er vigtigt, at I forsøger at følge dagsplanen så tæt som muligt. Giv ham mad, når han vågner og vand af kop. Og mellemmåltider og vand før han puttes - og før middagsluren ammes han men puttes uden brystet i munden.

Selvom han ikke er meget for at sidde i sin vogn, så prøv om ikke det kan lade sig gøre. Lad ham sidde op, kikke på verden, som I kører forbi. Giv ham lidt ristede rugbrødsbjælker, en rosinbolle eller lignende i hånden, virker han tørstig, så tilbyd ham vand af en kildevandsflaske med tut eller en drypfri kop imens I ...

Annonce

... kører, så han på den måde hjælpes til at koble fra - uden brystet. Og put ham først, når han tydeligt viser sig parat. Læg mærke til tidspunktet, det kan give jer lidt idé om, hvornår han er putteparat.

Når I putter ham om aftenen, så er det vigtigt, at han nu puttes i sin seng, der hvor I ønsker han skal sove. Hvis han falder i søvn i jeres favn, vil han naturligt vågne op og savne den om natten. Jeg plejer at sammenligne det med at I som voksne falder i søvn ved siden af hinanden og far f.eks. forsvinder i løbet af natten. Hvis mor vågner, og oplever at far er væk, så vil mor ikke kunne sove videre. Hun vil sætte sig op, kalde på ham, til sidst stå ud af sengen og lede efter ham, fordi han jo skal være der - det er forkert, at han ikke er i sengen...

Og det er præcis det samme for jeres dreng, hvis han falder i søvn i mors eller fars favn, så vil han naturligt vågne op, når han skifer søvnstadie, lige mærke efter om I er der. Hvis I er det, så sover han trygt videre, men hvis I ikke er der, så vil han blive urolig, vågne mere og mere op og vil ikke kunne sove igen, før han atter er i jeres arme. Han kan altså være uhensigtsmæssig afhængig af både brystet og af jeres favn.

Det er som sagt vigtigt, at han ammes før han puttes om aftenen, men han skal slippe brystet før han sover helt. Du må gerne vælge en overgang at amme ham i din seng, lægge dig og amme ham og arbejde på, at nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.

Du kan med fordel koble hans seng til din. Fjerne tremmerne fra den ene side og koble jeres senge sammen. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt! På den måde kan du lære ham at sove i egen seng imens du stadig kan være lige ved siden af ham, berolige ham med dine hænder og lade ham mærke, at du er der. Og når han kan dette, så kan du amme ham og flytte ham i egen seng, stadig holde dine hænder beroligende på ham og hjælpe ham med at overgive sig til søvnen med nærhed osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan godt være nødvendigt at gøre tingene lidt i etaper, så I ikke starter med at putte ham uden favn, uden bryst og direkte i egen seng, men prøver at lade ham falde i søvn ved siden af jer og stiller og roligt så øger den fysiske afstand imellem jer. Det afhænger af, hvad I fornemmer vil kunne lade sig bedst gøre hos jer. Det er en meget svær alder at ændre på søvnen og rutinerne netop nu...

Jeres dreng er i separationsfasen. Han er rigtig godt igang motorisk, kravler, rejser sig, tager måske endda de første skridt ved møblerne osv. og øver sig på den måde rent fysisk i at være på afstand af jer - og for at kunne separere sig, så er han nødt til at være tilknyttet. Derfor vil han lige nu godt kunne virke ekstra klyngende og tryghedssøgende og også brystsøgende - og det gør det svært at ændre rutiner nu, men ikke desto mindre vigtigt for ham fremadrettet... Det er vigtigt, at han ikke sætter antallet af amninger op, men lærer at undvære brystet og lærer at dække sit behov via vand af kop og mere rigtig mad...

Når du skal trappe ud af natamningen, så handler det i første omgang om, at han fyldes tilstrækkeligt op med vand og rigtig mad hele dagen igennem og også aften. Derfor aftenamad, bad og efterfølgende godnatgrød - og anbefalingen om, at du sen aften eller først på natten, ammer ham fra begge bryster. Når han så derefter vågner og søger brystet, så skal du forsøge at få ham videre i søvnen uden brystet. Er brystet det eneste som virker, så må du tilbyde ham det, men forsøge igen og igen at lirke brystet ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk.

Du skal gøre det mange gange, men efterhånden skulle han gerne begynde at acceptere kortere og kortere amning, for til sidst helt at kunne undvære brystet om natten. Og samtidig med, at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Stille og roligt kan du så arbejde på, at han kun ligger ved siden af dig og slet ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med projekt "ammestop før søvn"... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!