Brev:
Ondt i maven - 1 måned
24. juli 2017
Alder:
1 mdr.
Ondt i maven - 1 måned
Hej Helen
Denne gang drejer det sig om lillesøster :)
Hun er nu 3 uger (født 10 dage over termin), har taget ca 1 kg på siden fødslen og ammes fuldt. Hun har et lille brok et par cm over navlen, som i følge lægen ikke skulle genere hende (han har kun hørt om det i telefonen). Hun har fået D-dråber den sidste uge, hvor vi har valgt Lactocare (med mælkesyre bakterier), som vi har gode erfaringer med fra storesøster, som nemlig fik ondt i maven af andre d-dråber.
Hun tisser og har afføring "efter bogen", men mit spørgsmål går på hendes mavefunktion. Hun virker nemlig noget anstrengt og pressende flere gange om dagen. Især om natten, kan hun i timevis ligge og lave presselyde og se anspændt ud. Ikke at hun som sådan græder, men virker klart utilpas og vrider sig lidt uroligt. Til sidst eller undervejs har hun typisk afføring eller luft x flere...
Er hendes tarmsystem umodent...? Og hvorlænge er det det? Og kan jeg gøre noget for at hjælpe hende? Ender tit med at amme, men nogle gange bliver det til sjat-amning fordi hun nok ikke egentligt er sulten...
Venlig hilsen
mig
PS: Generelt så ammer jeg ca hver 2.-3. time, hvor hun sutter højest 15 min, inden hun slipper og ikke kan lokkes til at spise videre. Hvis hun fx hoster eller bare slipper efter fx 5 min. og ikke vil tage fat igen, så melder hun sig sulten igen eller jeg lægger til igen i løbet af måske 30 min, hvor jeg lægger hende til samme bryst, for at hun skal have noget af den federe mælk. Nogle gange (i hvert fald 1-2 omgange dagligt) bliver hun ved med at virke urolig, søgende og sulten, hvor jeg typisk prøver at lægge hende til x flere, men hun sutter kun et par minutter af gangen. Hun vil gerne tage en sut, så vi kan godt strække hende, men ved ikke, om det måske er sult/appetitspring eller lign, eller om jeg mistolker hende? Får hun meget luft ind, når hun bruger sutten?
Vi kan nærmest aldrig få hende til at bøvse efter et måltid (uanset længde). Vi prøver primært over skulderen. Hvis hun bøvser er det typisk 20-30 min efter, hvis hun fx ligger på maven. Gylper heller ikke.
Når hun er urolig vil hun bare gerne putte på vores brystkasse, hvilket hun gør flere timer dagligt (mest om aftenen, når storesøster sover).
Overspiser hun? Kan hun give tegn til sult, selvom hun i virkeligheden har brug for at bøvse eller komme af med afføring? Når hun er urolig og ser ud til at presse kan vi ofte høre maven rumle meget.
Nætterne er lidt svære fordi jeg fx ikke kan have hende liggende på min brystkasse til beroligelse, da jeg er bange for at falde i søvn. Samtidigt kan jeg ikke sove i de timer, hvor hun ligger og roder rundt, presser, virker lidt sulten, utilpas etc og ofte har afføring x flere. Hvis det drejer sig om et umodent tarmsystem, hvor længe er det så om at udbedre sig?
Udover de perioder, som jeg beskriver, så virker hun tilpas og nem, vil gerne ligge på maven, har efterhånden nogle gode lange vågenperioder, god øjenkontakt og veltilpasse lyde, og sover også nogle gode lange stræk flere gange dagligt. Generelt hører vi hende kun reelt græde, hvis jeg er lidt længe om at få pakket brystet ud :)