Svar: Mad vs. putteritual
12. juli 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine spørgsmål:)
Du bør, med den alder jeres dreng har, prioritere mælken som en fast del af jeres putteritual. Du giver et eksempel, hvor I har haft gæster, jeres dreng er blevet leget med, stimuleret rigtig godt, og han er rigtig træt, da det bliver puttetid. Og så får han flasken, men halvsover... Det er okay. Du skal ikke tage flaske fra ham, før han har spist færdig, men lade ham selv sige fra.
Børn her en god evne til at kunne spise mere eller mindre i søvne, og det er vigtigt, at han får mælk/væske nok. Og det er derfor en god prioritering, at han får sin flaske før han puttes om aftenen, også selvom han en aften med gæster, når at falde i søvn undervejs.
Du har naturligvis ret i, at det vil være godt, hvis han generelt ikke falder i søvn med sin flaske. Men det øver I for det første også før formiddagsluren, hvor han ikke tilbydes mælk, men et mellemmåltid før han puttes. Og derudover, så skal man aldrig ændre noget, der fungerer - og din dreng er ikke uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske. Han får sin mælk, falder til ro, kobler fra og falder i søvn - og det er præcis, som det skal være. Han vågner ikke en gang i timen, fordi han savner sin flaske i munden, han sover fint efterfølgende, får flaske igen omkring midnat, sover derefter videre og får så nogle gange flaske igen. Det lyder rigtig fint.
At han nogle gange vågner og græder tillægger jeg ikke en uhensigtsmæssig afhængighed af flaske, men derimod helt andre ting, som f.eks. tandfrembrud, separationsfase, motorisk og mental udvikling osv. Og hos jer går det lige nu rigtig fint med putteritualet, og som du skriver "de fleste dage 100% efter bogen" - det er så dejligt:)
Ikke nogen grund til at lave noget om lige nu :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske