Brev:
Lege med mor eller lege selv?
12. juli 2017
Alder:
7 mdr.
Lege med mor eller lege selv?
Hej Helen,
Der var i min mødregruppe, snak om hvor meget babyerne leger selv, jeg deltog ikke i den lange debat, da jeg ud fra snakken følte mit barn leger meget med sig selv og derfor blev lidt usikker på mig selv.
Jeg har fået den forståelse fra min sundhedsplejerske at barnet har godt af at lege på gulvet, selvfølgelig både med mor/far, men også alene.
Kan du give mig en retningslinje for hvor meget et barn kan forventes at lege selv og hvor meget man "bør" aktivere barnet?
Jeg ved godt det kommer meget an på barnet selv, men jeg har en meget selvstændig dreng der elsker at lege med alle sine ting, studere dem, bide i dem og videre til næste stykke legetøj. Hans ynglingsbeskæftigelse lige nu er at ligge på maven, kravle/møffe sig han til hans kasse med legsager, sætte sig op, kigge i kassen og derefter tage den ene ting efter den næste op og ligge på gulvet for at kigge ned i kassen og konstatere den er tom.
Den "onde mor" fylder så alle tingene i kassen og legen starter forfra.
Min søn kan sagtens lege selv i 20-30 min af gangen, jeg holder selvfølgelig øje med ham, men jeg er ikke nødvendigvis lige ved siden af ham eller i samme rum. Er det for længe? Mange af de andre mødre leger eller er sammen med barnet i alle dets vågne timer, derfor mit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Kris