Svar: Nattehysteri

12. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting, som kan spille ind hos jer...

For det første tænker jeg, at det er vigtigt, at du lige nu er opmærksom på, om han kan have ondt. Det kan være ørerne - hvis han har væske i ørerne, så vil det gøre ondt, når han har ligget ned og sovet lidt - fordi trykket i ørerne stiger, når han ligger. Derfor kan det gå fint med at putte ham, men når han så har sovet, så vågner han pludselig med skrig, fordi han har smertejag fra ørerne...

Det kan også være tandfrembrud. Nogle børn får voldsomme smertejag, når tænderne bryder frem og det kan også vække dem om natten. Det kan gøre rigtig ondt nogle dage i træk, men ofte ikke gennem flere uger - det er lige der, hvor tænderne bryder igennem, at smerten ofte er der.. så prøv at tjekke ham i munden og se om der kan være flere tænder på vej samtidig...

Så kan hans alder og udvikling naturligt også spille ind. Du skriver, at der lige nu sker rigtig meget, han er godt igang med at finde ud af at kravle og kommer hurtigt fremad. Det betyder, at han nu er igang med separationsfasen og det gør naturligt, at han har svært ved at sove roligt - han drømmer ekstra meget og kan sagtens vågne med skrig og gråd på grund af drømme. Og han har en stor motorisk uro, som gør at han om natten får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra - og han kan derfor godt vågne og græde, fordi han bliver frustreret over, at han ikke kan finde en rar stilling at ligge i om natten...

Det kunne godt lyde som om, at hans udvikling spiller ind hos jer, og det er her rigtig fint, hvis du kan hjælpe ham til ro med sutten og beroligende hænder, hjælpe ham med at blive lagt ned i en rar stilling, få dynen på, som han har sparket af osv. Og så vidt muligt hjælpe ham videre, hvor han ligger og ikke tage ham op eller gå rundt med ham.

Nogle børn har stor glæde af en musikuro, ...

Annonce

... spilledåse eller lignende, når de skal sove, og den kan du evt. tænde igen om natten, på den måde registrerer han, at alt er, som da han faldt til søvn, og det vil nogle gange kunne hjælpe ham til at sove roligt videre igen. Men hvis han ikke er vant til musik for at sove, så kan det naturligt gøre ham ekstra vågen, og så er det ikke nogen god idé...

Så er det også altid en god idé at se på dagsplanen og rytmen, da den naturligt også spiller ind på nattesøvnen. Men det du beskriver lyder umiddelbart rigtig fint og alderssvarende. Det er rigtig fint med flaske omkring midnat. Denne flaske må I meget gerne bibeholde de næste måneder. Nogle gange kan det være en idé at tilbyde den før I selv går i seng, hvor han kan spise den mere eller mindre i søvne. Andre gange er det bedre at lade ham vågne og melde sig selv og så få flasken der - alt efter hvad tid han vågner og græder på, at du forsøge dig lidt frem. Tidspunktet for drømmeflasken kan godt påvirke hvordan resten af natten forløber.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt fint med en flaske tidlig morgen stadigvæk. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker, som ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og i 8-9 måneders alderen begynder de så at springe den tidlige morgenflaske over. De lyder som om, at jeres dreng nogle gange allerede kan springe den tidlige morgenflaske over, og det er naturligvis helt okay hvis han nogle dage sover igennem fra midnat til kl 06/07.. nyd det.. men de dage, hvor han måske vågner, græder og har brug for en flaske tidlig morgen, er det stadig et reelt behov :) Så hvis det er på det tidspunkt han vågner og græder, så er det således helt fint og helt okay, at du der går ud og laver en flaske til ham...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :) Det lyder som om, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget hos jer - dejligt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig