Svar: Putte-maraton og sov-selv projekt

6. juli 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af Liam, jeres putteritualer, dagsplan, tanker omkring det hele osv. Og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig/jer :)

Det første jeg tænker, når jeg læser jeres brev og ser jeres dagsplan er, at Liam bliver puttet for tidligt. Han er simpelthen ikke parat til at sove allerede kl 19, men først 1.5-2 timer senere. Når man er 2.5-3 år gammel, så er det gennemsnitlige søvnbehov 12.5 time i døgnet. I fortæller, at når Liam først sover, så sover han godt, og han vågner af sig selv om morgenen kl 07. Det er så fint :) Han sover så 2 timer til middag - hvilket også er rigtig fint, og så sover han kl 20.30-21.00 - altså 10-10.5 times nattesøvn, det giver i alt de 12.5 times søvn, som han samlet har behov for.

Det er godt med de 2 timers dagssøvn. Jeg synes ikke, at I skal gøre middagsluren kortere, det er dejligt for ham med den lur midt på dagen, og ellers bliver eftermiddagen for lang for ham, og han bliver for træt til at spise aftensmad. Men han skal puttes senere, så han er parat til at sove, når I putter ham.

Der er ikke nogen af os, som kan sove på kommando. Vi kan ikke sove, hvis vi ikke føler os parate og trætte nok. Det kender I også fra jer selv - I kan godt gå tidligere i seng, fordi OI har et vigtigt møde næste dag og I vil gerne være udhvilede til dette, men hvis I går en time tidligere i seng, så kan I ikke falde i søvn, men vil ligge og vende og dreje jer og blive frustreret. Og til sidst måske gøre det, som Liam faktisk gør - rejse jer, stå op og lave noget andet, ind til I så kan mærke, at I er parate til at sove.

Der er ikke noget i vejen med jeres putteritual. Det er rigtig dejligt med godnatgrøden, og få læst to historier og få sunget en sang. Det er super, og det må I gerne bibeholde. Men det er vigtigt, at I putter ham så sent, at I ved at han vil kunne falde i søvn inden for ca 15 minutter med dette ritual. Det han lærer lige nu er et ritual, der varer 1.5 time og som består i at han skal tumle rundt, sparke, ligge og slå sig selv, skændes med far, lege med legetøj med mor... osv. Han tror, at det er sådan det skal foregå, det er sådan det har været, og sådan det er... men det er det jo ikke. Så derfor skal I nu lære ham, at det at komme i seng forbindes med et ca. 15 minutters ritual - og derfor skal han ikke puttes, før han er parat.

Hvis han har brug for og glæde af at være på sit værelse, sidde og lege med sit legetøj osv. om aftenen, så må han naturligvis gerne dette. Måske kan ...

Annonce

... det netop gøre, at han så er parat til at blive puttet, når I så kommer ind til ham og vil putte ham til natten, fordi han så har leget færdig. Det kan også være, at han har ekstra behov for at være sammen med jer om aftenen, og brug for at lege lidt i stuen. Det spiller her naturligt ind, at han er blevet storebror og netop puttetidspunktet om aftenen er det tidspunkt, hvor han har mulighed for at føle sig prioriteret og måske have lidt tid for sig selv. Så måske vil han synes, at det er dejligt at være på afstand af jer, måske vil han have ekstra behov for at være hos jer.. og når han så skal sove, vil det være rigtig dejligt, hvis I netop som nu sidder der, læser for ham, synger en sang.

Nogle gange kan det godt være nødvendigt, at I lægger jer med ham, så han mærker jer helt tæt på, andre gange kan I sidde på sengekanten, læse højt imens I sidder, lade ham have fødderne på jeres ben eller lignende, så han stadig kan mærke jer og fornemme, at I ikke går fra ham, vise ham billeder i bogen, læse lidt igen, bladre og vise nyt billede osv. så han føler sig inddraget i historien og følger med i det I læser.

Når I læser for ham, må I gerne som nu sige f.eks. "læg dig ned", "vi skal blive i sengen", "ikke mere vand, nu læser vi" osv. så han hører, hvad det er der forventes af ham lige nu, og I sætter ord på, hvordan det foregår. At det netop er historien og det at ligge og lytte til historien, som er i fokus. Og det vil naturligt være lettere for ham at følge dette, hvis han er parat til at sove og føler sig parat til at ligge stille :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja, du må gerne snakke med ham. Det kan nogle gange være bedre at tale dagen lidt igennem, svare på nogle af hans spørgsmål, så du på den måde hjælper ham af med noget af det tankemylder han har, nogle af de oplevelser, som han har haft i løbet af dagen. Du må gerne bruge lidt tid på at snakke og imødekomme hans behov for dette og så bagefter læse en historie - så i stedet for to historier, så får han snak og en historie... Det er vigtigt, at han ikke føler at I ignorerer ham, når han skal sove :)

Jeres udfordringer lige nu lyder derfor til at handle om, at hans puttetidspunkt er forkert, at I simpelthen putter ham for tidligt, og han naturligt ikke er parat til at sove. Det hvor han er parat, er der hvor du skriver "på et tidspunkt begynder Liam at slappe af og lige så snart han giver slip, sover han". Det er først lige før dette tidspunkt, at han egentlig er parat og skal puttes... :)

Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger