Putte-maraton og sov-selv projekt

6. juli 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Putte-maraton og sov-selv projekt

Kære Helen.

Tak for en rigtig god brevkasse!
Nu er det blevet vores tur til at skrive ind. Vi må have hjælp/gode råd/ideer/hvad som helst.

Det drejer sig om søvn.

Min søn, Liam, er lige over 2 år. Han er, og altid har været, en kærlig, let dreng. Én ting har dog altid været en udfordring: at falde i søvn. Både til middag og aften. Når han først sover, sover han igennem. Det sidste årstid har det i reglen taget 1-2 timer hver aften, dog med perioder på ½ time, men også aftner hvor det har taget længere tid. Han er altid knald træt efter aftensmaden, men han har svært ved at give slip når han så ligger i sengen. Sådan har det altid været, så det har vi accepteret. Han tumlede i sin tremmeseng og vi kunne sidde ved siden af. Det virkede som et OK bytte i forhold til at han var så let og glad på alle andre tidspunkter :-)

Men her i maj fik Liam en lillebror og vi ville gerne have lidt ekstra tid om aftenen. Et par måneder før lillebror, ville vi få Liam til at falde i søvn selv. Vi skiftede derfor i første omgang tremmesengen ud med en junior seng, så han ikke ville kravle ud, når han skulle være alene på værelset. Desværre tænkte vi ikke på at han så kunne kravle ud af sengen og lege på værelset. Det forsinkede vores sov-selv projekt og senere ville vi ikke ændre for meget på rutinerne omkring lillebrors ankomst, så vi kom aldrig i gang med at ”sove selv”.

Derfor bruger vi stadig ca 2 timer om aftenen på at blive natteklar, læse godnat historie og så ellers sidde der. Hvis det bare var den tid vi bruger, så var det såmænd OK, men efterhånden som Liam er blevet mere og mere bevidst og mobil er de 2 timer begyndt at blive en kamp. ”bliv i sengen”, ”lig dig ned”, ”nej, ikke mere vand”, ”du har ikke noget i bleen”… Det er virkelig frustrerende for os og en ufed oplevelse for alle parter.

Frustrationerne, en lille bebs og den lange putte-tid er ved at lade sig mærke i hverdagen. Det er derfor jeg skriver om råd.

Jeg spørger til to ting:

1) hvordan skal vi tackle sov-selv projektet? Problemet er mest at han kun er i sengen, når vi sidder og spærre udgangen.

2) Hvordan kan vi gøre natte ritualet lettere ind til han sover selv? Altså hvordan tackler vi hans absolutte modvilje mod at slappe af.

Her kan du læse om Liams dag og vores putte-maraton:

7.00 vågner af sig selv

8.00 vuggestue

12.00-14.00 middagslur – hvis han ikke selv vågner, vækker de senest kl 14, netop pga. vores putte maratoner.

16.00 hentes fra vugger

17.30 Aftensmad.

18.00 Hele familien slapper af på sofaen med Ramasjang og Liam får som regel en skål havregrød som dessert. Her sidder Liam ofte og nikker. Så snart vi siger sove-tid og går oven på, begynder han at geare op.

18.30 Børstet tænder, nattøj og aften ...

Annonce

... vask. Vi siger godnat til lillebror og den som ikke putter. Det er som regel min mand der putter, da lillebror skal have adgang til den åbne buffet. Vi har prøvet at jeg starter med at putte og vi så bytter når lillebror vågner og vil have mad, men det virker rigtig, rigtig dårligt. Lillebror har også været med inde og få mad imens jeg putter. Det har Liam ikke noget imod, men det er ret svært for mig.

Putte-ritual: Der bliver læst 2 godnat historier og sunget en sang. Derefter er det meningen at Liam skal lægge sig ned og falde i søvn. Min mand og jeg fortsætter herfra på to forskellige måder. I stedet for at gøre det ens, har vi besluttet at gøre det på måder der hver i sær minimere risikoen for at blive frustreret.

Min mand kan ikke klare at Liam ikke ”forsøger at falde i søvn”, altså roder rundt, sparker, slår sig selv i ansigtet. Alt det man kan tænke sig et barn gør for at holde sig selv vågen. Han stopper ham derfor når det bliver for meget. Det fører tit til ”skænderier” når min mand siger stop. Det kan enten blive til gråd og skrig eller gå i sig selv. De er gode til at blive venner og slutte uenigheden med et kram. På et tidspunkt begynder Liam at slappe af og lige så snart han giver slip, sover han. Min mand ligger i sengen ved siden af Liam. Det er lettest at få Liam til at slappe af på den måde. Og så kan han forhindre ham i af stå ud af sengen.

Jeg prøver en lidt mere ”fri” udgave. Liam kan få noget legetøj med op i sengen, så han har noget at fumle med. Jeg tænker at han så har et fokus der kan få ham ned i gear. Det virker meget fint til middagslur, men ikke rigtig om aftenen. Jeg prøver at ignorere alt hans roderi og dermed undgå ”stop-konfrontationen”. Men det er svært når han begynder at snakke til mig. Skal jeg bare lade være med at svare? Vi begynder også at skændes, når jeg alligevel siger stop når han, f.eks. begynder at tage nattøjet af… og bleen af… Eller også er det noget andet. Jeg sidder i en stol ved siden af sengen. Eller det er mit mål, men de sidste mange gange bliver jeg så frustreret at jeg ligger mig ved siden af ham, for at få ham til at slappe af og sove.

Liam sover mellem 20.30 og 21.00.

Jeg putter som sagt ikke så ofte, pga. lillebror, men jeg har en plan om at hvordan det skal gøres. Den holder bare ikke rigtig, da frustrationerne tager overhånd og jeg begynder at blive desperat efter at få ungen til at sove. En anden konsekvens af at jeg ikke kan putte så ofte, er at min mand putter meget. Da jeg ikke rigtig kan aflaste ham (som tidligere), kan jeg mærke at hans frustrationer er begyndt at sætte sig i hverdagen. Min mand er desuden lige startet nyt arbejde, hvilket jeg ikke regner med gør tingene lettere.

Jeg håber du kan hjælpe os!

God sommer og venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt