Svar: Trille i søvn til alle lure
26. juni 2017
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du fortæller, at jeres dreng er begyndt at spise lidt mere og spiser okay nu, men dog ikke store mængder. Og jeg tænker, at det netop er vigtigt, at I får øget hans indtag af mad i løbet af dagen. Han skal have mange små måltider, og det er netop vigtigt at sikre hans indtag af mad (og væske) i løbet af dag og aften - for at han kan undvære mælk om natten.
Med den alder han har nu, vil det være fint med 3 amninger og i løbet af de næste par uger, bør du faktisk skære ned til 2 amninger i døgnet. Det betyder, at det nu er slut med at bruge dig som sut.. selvom du oplever, at han dier kortvarigt og bruger brystet som trøst, så får han højst sandsynligt en del mælk hos dig, når han dier så mange gange, og får at sikre ham plads i maven til mere rigtig mad om dagen, så er du nødt til at stoppe amningerne om natten. Det hænger altså sammen - indtaget om dagen skal op og mælken om natten skrues ned :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 07: Havregrød, frugtmos eller revet frugt som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til morgen/formiddagslur
Formiddag 10: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg, stykker af frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Må også stadig meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester eller en middagsret købt på glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl 13-14 som nu
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop. Skal IKKE ammes om eftermiddagen...
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov, får lidt babymassage eller lignende.'
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 - det kan være en flerkornsgrød, vand af kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - måske lidt senere, det afhænger af, hvor lang dagssøvn han har taget..
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Det vil være passende med to lure dagligt nu - og det kan være helt normalt, at han sover 3.5-4 timer om dagen. Det afhænger af, hvor lang nattesøvnen er, altså hvordan hans rytme fungerer bedst. Samlet skal du regne med, at han har behov for ca. 14 timers søvn i døgnet med den alder, han har nu. Det betyder, at hvis han f.eks. sover fra kl 20 til 06, så får han 10 timers nattesøvn og skal derfor sove ca 4 timer i løbet af dagen (fordelt på to lure)... Det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere, og andre sover lidt mindre :)
Og så er der selve problematikken med, at han skal trilles eller vugges.. Det er hans søvnassociation, det er sådan han er blevet puttet altid, og måden han har lært at falde i søvn på. Det er det, han forbinder med at skulle sove. Og ofte er det rigtig fint at vugge børn, som en del af putteritualet. Det lille barn falder naturligt til ro, når det vugges - det minder om at ligge i livmoderen og blive bevæget, hver gang mor bevæger sig rundt, så det er genkendeligt og dermed trygt :) Men i takt med, at barnet bliver ældre, så skal der nye søvnassociationer til og det, der tidligere har fungeret som noget trygt og godt, går hen og bliver uhensigtsmæssigt - og det lyder til at være tilfældet hos jer...
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng forbinder det at skulle sove med at I triller ham i barnevognen. Han har brug for bevægelsen for at falde i søvn og også for at holde sig sovende...
Det er rigtig fint, at du putter ham i barnevognen om dagen. Han er glad for sin vogn, forbinder den med søvn og er tryg ved vognen, men det er vigtigt, at du nu forsøger at putte ham uden at han skal være i bevægelse hele tiden, uden at du skal gå flere kilometer dagligt :)
Jeg vil anbefale dig, at du sætter ham op i barnevognen. Lad ham starte med at sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, I kan kikke på ting, som I kommer forbi, snakke om det I møder på jeres vej. Og læg så mærke til, hvornår han begynder at blive træt og virker parat til at sove. Se på klokken, det kan give dig en idé om, hvornår han er parat til at sove, og måske skal du putte ham en lille smule senere end du gør lige nu...
Og så skal du begynde at holde barnvognen stille. Hvis han ikke siger noget, så holder du vognen stille. Du skal kun trille ham, hvis han begynder at brokke sig eller virker utilfreds - lige så snart han er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du gradvist vænne ham til, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at kunne sove.
Og gradvist vil det være rigtig godt, hvis du så starter med at sætte ham i vognen, gøre klare til putning, som I plejer, men ikke starter med at trille tur. Brug i stedet tide på at pakke en taske, gå lidt frem og tilbage, så du har noget aktivt at tage dig til. Lad ham sidde op, følge lidt med i hvad du laver, men også opleve, at du ikke er der hele tiden og se om han så hen af vejen kan lære at falde i søvn i sin barnevogn, uden at du overhovet behøver gå med ham, men blot ved at han står i haven.. igen skal du være sikker på at puttetidspunktet er rigtigt, så derfor er det godt, at du forinden har holdt øje med tiden og ved, hvornår han reelt plejer at falde i søvn :)
Og det samme om aftenen - det vil være nødvendigt, at I nu stopper med at vugge ham før han skal sove til natten. Du må gerne lægge dig med ham, amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn ved siden af dig - det kan være nødvendigt lige nu, fordi det han lærer ved dette er at sove, uden at være i bevægelse. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan falde ned af din seng, hvis og når du efterfølgende går fra ham. Ellers skal du amme ham og når han så virker parat til at sove, putte ham fra din favn og over i sengen og hjælpe ham med at falde i søvn der...
MEN, det er vigtigt, at han ikke længere falder i søvn med dit bryst i munden. Brystet er ligesom det at blive vugget en dårlig søvnassociation, fordi han naturligt så vil søge dit bryst igen hele natten og ikke kunne falde i søvn, før du giver ham det. Det samme gælder, når og hvis han falder i søvn i din favn. Derfor er det vigtigt, at han ammes før han skal sove om aftenen, men at han oplever at falde i søvn uden at være i favn, og uden at behøve bevægelse og uden dit bryst i munden.
Det kan godt være, at du er nødt til at fjerne en ting af gangen, så du starter med at lære ham at sove uden bevægelse, uden vugning. Og når han kan det, så lærer du ham at falde i søvn uden at have brystet i munden. Måske skal far tage over, fordi far af gode grunde ikke kan amme - han kan give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men amning er udelukket. Nogle gange kan det være en god idé, at du ammer aften og sen aften, men derefter sover i et andet rum, og far sover så sammen med jeres dreng. Det kan nogle gange hjælpe, at mor og duften af mælk ikke er i nærheden....
Det at jeres dreng ofte reagerer, når din favn forsvinder lyder også som et søvnassociationsproblem. Det kan sammenlignes med, at du falder i søvn ved siden af din mand og han så i løbet af natten forsvinder - hvis han ikke er der, vil du ikke kunne sove videre, men du vil vågne mere og mere op, sætte dig op i sengen, kalde på ham osv. fordi han naturligt skal være der. Og sådan er det også for jeres dreng. Hvis han falder i søvn i din favn, så vil han naturligt søge denne og savne den om natten, når han skifter søvnstadie - og vil ikke kunne sove videre, før han atter ligger i dine arme.
Derfor er det vigtigt, at I nu arbejder på at give jeres dreng en søvnassociation, som vil hjælpe både ham og jer senere. Det vil sige, hjælper ham med at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove, hjælper ham med at falde i søvn uden at have bryst i munden, hjælper ham med at falde i søvn, uden at skulle være i bevægelse hele tiden...
En putteklud kan godt bruges nu - du må gerne have en klud hos ham, når du ammer ham og lade den følge med ham, når han skal sove. Han vil ikke bruge den bevidst, men den kan gøre skiftet over i barnevogn eller seng lettere for ham. En godnatsang, beroligende ord osv, som I også har forsøgt jer med, er også fint at bruge nu :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske