Brev:
Trille i søvn til alle lure
26. juni 2017
Alder:
9 mdr.
Trille i søvn til alle lure
Hej Helen
Jeg er mor til en dejlig dreng på 9 mdr. (10 mdr. om 6 dage). Han er en livlig, smilende og viljefast dreng. Han kravler rundt og rejser sig op. Alt bliver undersøgt. Der er fart på! Han er som oftest glad og tilfreds i løbet af dagen, men når natten melder sig går det galt. Hans nattesøvn har aldrig været særlig god.
Som spæd var han meget urolig og han havde mange vågne timer. Den eneste måde han kunne få ro/falde i søvn, var ved at blive viklet, svøbt, trillet og vugget.
Nu, hvor han er snart 10 mdr. gammel gælder det fortsat. Han bliver trillet i søvn til alle hans lure om dagen, og når han skal puttes til natten bliver han vugget. Vi er efterhånden ret tyndslidte herhjemme, og vil gerne finde en anden måde at putte ham i sin egen seng på.
Indtil han var ca. 3 måneder gammel kunne han vugges helt i søvn og lægges i egen seng. Også om natten efter en amning. Herefter begyndte han at vågne helt op efter amningerne om natten, og jeg kunne bruge mange nattetimer på skiftevis at vugge, lægge ham i seng og amme ham indtil han faldt i søvn igen. Søvn var allerede dengang en mangelvare, så da han faldt i søvn ved at være blevet vugget og ammet i vores seng, lod jeg ham ligge. Siden da har jeg sovet sammen med ham. Når han først er faldet i søvn ved mit bryst kan jeg ikke forlade sengen. Står jeg op, går der ikke mange minutter før han vågner igen, og det hele kan begynde forfra.
Han vågner meget i løbet af natten. Første gang er 40-45 min efter han er faldet i søvn. Han falder til ro og i søvn ved hjælp af mit bryst. Han vågner igen ved midnatstid, mellem kl. 02-03, kl. 05 og vågner helt ml. 05.30.06.00. Han får bryst hver gang han vågner. Han spiser ca. 2 gange om natten, de resterende gange bruger han mig som sut. Rigtig sut vil han ikke have, flaske heller ikke.
Jeg læst meget i din bog om børn & søvn. Vi har forsøgt forskellige ting med inspiration derfra, bl.a. at lægge os ved siden af ham med en hånd på hans mave, synge en godnatsang og sige "sssh". Det gik ok til at starte med. Han blev ammet og faldt efter lidt uro hen. Det kan vi ikke længere. Han bliver urolig, græder og vælter rundt i sengen.
Vi har taget til os, at vi skal putte ham der, hvor vi gerne vil have at han skal sove resten af natten. Det er tremmesengen! Vi har forsøgt os det, og han kan godt lægges i tremmesengen når alt det andet er det samme. (Vugge og bryst). Men han vågner fortsat på præcis de samme tidspunkter om natten. Hvis han ikke får brystet hurtigt, græder han meget og vågner helt. Det hele gøres forfra og tager som oftest 2+ timer om natten..
Vores dag ser pt. ca sådan ud:
Kl. 5.30-06.00 Vågner. Morgenmad.
Kl. 08.00-8.30. Puttes til første lur. Trilles i søvn med en barnevognstur.
Sover ca. 1,5 - 2 timer.
Kl. 10-10.30. Tilbydes lidt frugt.
Kl. 12.00. Frokost.
Kl. 13-14.00. Puttes til anden lur. Ammes. Trilles i søvn med en barnevognstur.
Sover ca. 1-2 timer.
Kl. 15-16.00. Tilbydes lidt frugt/bolle. Ammes inden aftensmad.
Kl. 17.30-18.00. Her får han nogle gange en kort powernap på 30-40 min. Som oftest er der ikke behov for den, men det hænder..
Kl. 18-18.30 Aftensmad
Kl. 19.00-19.30. Ren ble, nattøj, børste tænder. Vi går ind på soveværelset, hvor der er dæmpet belysning. Vi hygger i sengen med stille aktiviteter. Evt. stille "falde i søvn" musik.
Kl. 20.00. Puttes til natten. Det tager ca. 45-50 min. Vågner igen efter 40-45 min.
Han sover ca. 3,5 - 4 timer i løbet af dagen. Er det for meget ift. hans alder? Hvad tænker du om vores situation? Hvad kan vi gøre for at få ham til at sove bedre og i sin egen seng?
Til bonusinfo, så har han været lang tid om at lære at spise. Han spiser ok nu, men det er endnu ikke så meget.
På forhånd tak!
Med venlig hilsen :)