Modermælk på flaske og natamning

26. juni 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Modermælk på flaske og natamning

Kære Helen.

Som så mange andre vil jeg starte med at takke for en fantastisk brevkasse - man kan jo finde svar på stort set alt, men nu har jeg alligevel et spørgsmål, som jeg håber, du kan hjælpe med.

Min søn er 5 måneder og skal om to uger passes en enkelt aften af sin faster. Han er blevet ammet siden han var nyfødt og har desuden de sidste tre ugers tid fået smagsprøver på grød til frokost samt, som noget nyt, lidt mos om aftenen. Når han skal passes, vil han skulle have flaske, når han puttes, men da jeg jo ikke måler, hvor meget han får, når jeg ammer ham normalt, er jeg i tvivl om, hvor meget, jeg skal tø op af min udmalkede modermælk og have klar. Han vil være 5 1/2 måned til den tid og vejer pt. 6,3 kg.

Derudover vil jeg høre dig, om du har nogen input til, hvordan vi generelt kan justere lidt på amningen om natten. Han har, indtil han var 4,5 måneder ammet tre gange om natten. Dvs han blev lagt og ammet ca. 20.30, ammet kl. 24.00, kl. 3.00 og igen kl. 6. Det har ændret sig og som du kan se af nedenstående oversigt, ammer jeg ham en del både aften og nat. Min sundhedsplejerske siger, at det formentlig vil ændre sig i takt med, at han får mere grød/mos om dagen, men jeg vil alligevel lige høre dig, om du har nogen input.

Han ...

Annonce

... ammer normalt ca. 11 gange i døgnet og vores dagsrytme ser således ud:

6.00: ammes og sover videre
7.45: ammes og står op
9.30: ammes og puttes til formiddagslur
11.30: grød og vand
12.30: ammes og puttes til middagslur
14.30: vågner fra lur og ammes, pludrer/leger
16.30: ammes og tager som regel en kort eftermiddagslur
18.30: ammes og får lidt grøntsagsmos og vand (vi er først lige begyndt på mos om aftenen)
19.30: ammes og puttes til natten
21.30: vågner nogle gange og skal ammes
23.30: sen aftenamning
3.00: ammes
4.30: vågner nogle gange og skal ammes

Min søn sover i samme seng som min kæreste og mig og vi har forsøgt, at min kæreste ligger ved siden af min søn, så han ikke kan lugte mig og vi prøver at give ham sutten, berolige med en hånd på maven osv., når han vågner ved 21.30-tiden og 4.30-tiden, men han er rigtig svær at få til at sove videre, før han har fået mælk. Derudover virker han virkelig sulten og spiser godt. Det er således ikke min fornemmelse, at han klatspiser. Med det sagt, tænker jeg selvfølgelig, om ikke der er et element af tryghed/dårlig vane, når han nu ammer så meget som han gør i dagstimerne. Men hvad siger du til det?

Jeg håber, du vil komme med lidt tanker på ovenstående!

De bedste hilsner,
Sophie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor