Svar: Gråd inden søvn - 3 mdr.

26. juni 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til Johannes

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng stadig er plaget af refluks, men også som om, at det har hjulpet ham, at blive sat op i medicin. Det er godt :)

Det er rigtig fint, at du nogle gange vælger at amme ham i søvn og lader ham sove hos dig, men jeg forstår godt, at du også gerne vil lade ham sove i barnevognen og andre steder - du har jo også praktiske ting, som du skal nå og det er her rart at kunne udnytte tiden, hvor han sover...

Det er godt, hvis du stadig kan amme ham før han skal sove, så du netop med brystet hjælper ham til ro. Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at erstatte brystet med en sut. Det vil sige, at når han er færdig med at spise hos dig, og slipper brystet, så forsøger du at få ham til at tage en sut. Det at sutte på sutten, vil hjælpe mælken igennem mave- og tarmsystem, og det vil gøre hans tendens til refluks mindre, så han netop bedre kan overgive sig til søvnen.

Du kan også prøve at svøbe ham før du ammer ham. Et svøb kan hjælpe ham til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så han ikke oplever skiftet fra din favn og ned, hvor han skal sove helt så voldsomt. Han vil stadig føle sig omsluttet og holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.

Start med at skifte hans ble og i forbindelse med skiftning, så svøber du ham. Derefter ammer du ham, og så skal du se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Erstatte brystet med en sut og derefter stille og roligt putte ham fra din favn ned i hans seng, lift, barnevogn.... Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt, imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften, så sving liften stille og roligt frem og tilbage. Hvis han puttes i barnevognen, så tril ham lidt, så du på den måde luller ham ind i søvnen og vænner ham til at sove, uden at være i din favn.

Hvis han trods dette græder, så kan det godt være fordi han er generet af sin refluks. Det er her vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op ...

Annonce

... der.

Og så kan det også tænkes, at jeres dreng græder, fordi han lukker overskudsenergi ud. Det er helt normalt hos små børn og det lyder som om, at det også kan være tilfældet hos jer. Der er her ikke tale om en ulykkelig gråd, men mere om at han græder et par minutter. Han har svært ved at lade roen komme over sig, græder lidt overtræt gråd, men græder kortvarigt - og falder så til ro. Det at du fortæller, at han græder, men pludselig finder ro og falder i søvn, og at du sjældent tager ham op, da det forværre gråden - det lyder faktisk som en måde, han lukker overskudsenergi ud og at han derefter er parat til at sove.

Det lyder derfor rigtig fint, at du netop putter ham, når du fornemmer, at han er parat. Triller ham i vognen, forsøger at berolige ham med dine hænder, nærhed osv. men hjælper ham ind i søvnen, hvor han ligger - og så falder han i søvn. Selvom det er hårdt, at han skal græde lidt før han sover, så lyder det ikke til at være en gråd, der på nogen måde skader ham... Naturligvis vil det være godt, hvis du kan amme ham mere eller mindre i søvn, så gråden helt kan undværes, men det er ikke sikkert, at du altid kan det.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han ofte vågner med gråd efter en lille times tid, så må du prøve at vurdere, om han skal hjælpes videre i søvnen og hvordan du så bedst kan gøre det. Nogle gange vil det være godt, hvis du kan være der, stå parat til med det samme at berolige ham og lulle ham ind i søvnen igen. Hvis han er svøbt, kan svøbet nogle gange hjælpe ham videre og ellers kan du hjælpe ham med dine hænder. Andre gange er det fint at trille barnevognen eller lignende - og atter andre gange, er du nødt til at tage ham op, give ham lidt mælk og få ro på og derefter så prøve at putte ham igen.

Nogle gange må du også gerne vælge at lægge dig med ham og amme ham i din seng, og så være parat, når han viser tegn på at ville vågne op, tilbyde ham brystet og på den måde med det samme lulle ham videre ind i søvnen, så du sikrer ham mindst en lidt længere lur midt på dagen...

Og så kan det nogle gange også være en god idé, at du ammer ham af to omgange, når han er vågen og før han puttes, så han ammes - og derefter bliver skiftet - og så ammes igen før han så puttes. At amme ham af to omgange kan godt være med til at gøre, at han så falder bedre i søvn, ligesom det kan være med til at sikre, at han kan sove en lidt længere lur, før han vågner og har brug for mælken igen...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder