Svar: Hjælp til søvnproblematik
26. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Williams mor
Tak for dit brev og dine søde ord om mig, mine svar og mine bøger - dejligt at høre, at du er glad for dette og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at den ændring med Williams søvn, som du har fornemmet de sidste par måneder handler om, at han er i separationsfasen. Denne fase varer ofte flere måneder, men især over 8-10 måneders alderen. Det vil sige den alder, hvor han sandsynligvis er begyndt at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det at han netop vender sig mere ud mod verden, omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Du vil opleve det både om dagen og om natten. Du vil sandsynligvis opleve, at han om dagen kan græde, når du går fra ham - også selvom du kun går ind i et tilstødende lokale. Hvis du går i køkkenet og lader ham blive tilbage i stuen, eller hvis du går på toilettet uden ham, så kan han blive meget ked af det - og når du så kommer tilbage, så viser han stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt. Han har tydeligvis brug for at se dig og mærke dig ekstra meget.
Det samme sker, når han skal sove. Her vil han ofte også søge ekstra fysisk kontakt, han har svært ved at blive ladt alene og behovet for at du er der, er større nu end tidligere. Det er svært for ham at overgive sig til søvnen, hvis du går - når han ikke kan se dig, så føler han sig naturligt ladt alene. Han kan ikke forholde sig til, at du er lige ude på den anden side af væggen og forstår ikke, at du kommer tilbage om lidt. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så når du går, så ved han ikke om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - han mærker "bare" at du forsvinder - og derfor bliver han ulykkelig. Og når han så ser dig, når du går tilbage til ham, så smiler han til dig - ikke fordi han tænker at han snød dig, men fordi han bliver oprigtigt glad for at opleve, at du ikke er gået fra ham, men stadig er der for ham.
Hans store motoriske uro i kroppen, netop fordi han bruge sig selv fysisk meget om dagen, - kryber, kravler, triller, rejser sig ved tingene osv. gør, at han har rigtig svært ved at ligge stille. Han har en rastløshed i kroppen, som gør det svært for ham at finde ro, når han skal sove. Og han har ofte brug for fysisk kontakt og nærhed, for netop at finde fysisk ro. Det hjælper ham, når du lægger dine hænder på hans krop, når du stryger ham ned over ryggen og blenumsen... Om natten får han også lagt sig i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv. Og her har han brug for, at du hjælper ham med stillingsskift. At du hjælper ham med at komme ned at ligge igen, hjælper ham med at finde roen og komme videre i søvnen, hjælper ham med at få dynen på, som han har sparket af osv.
Separationsfasen er en periode, hvor han er lidt mere sårbare overfor, at du (eller far) ikke er i nærheden. Det er en fase, hvor han har ekstra behov for at mærke dig og fornemme, at du stadig er der for ham 100% og han har brug for at klynge sig ekstra meget til dig, mærke dig fysisk tæt på. Han har brug for at føle sig knyttet til for at kunne separere sig :)
Det er meget fint, at du forsøger med en nogenlunde fast dagsrytme, så du sikrer ham mad og væske nok hele dagen igennem og planen for dagen ser umiddelbart fin og alderssvarende ud. De fleste børn begynder i 10 måneders alderen at kunne nøjes med 2 flasker i døgnet, men jeres dreng drikker kun mellem 50-120 ml af en flaske, så det lyder som et relevant behov med de 3 flasker - og du må gerne give ham mme i flaske og ikke vand, så han får sit behov for mælk og dermed også kalk og jern tilstrækkeligt dækket. Alternativet til mme midt nat kl 03, kan også være at give ham det ekstra mme af kop om aftenen sammen med en godnatgrød.
Det kan nemligt godt være en overvejelse værd at tilbyde ham en godnatgrød efter badet om aftenen. Badet er godt at bibeholde, fordi det hjælper ham til fysisk ro i kroppen, især hvis du afslutter det med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage og lignende - det kan hjælpe ham til at slappe af og koble fra. Og hvis du så derefter tilbyder ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, så vil det måske give ham yderligere ro i maven og dermed hjælpe ham til at sove lidt bedre.
Det vil sige, at en rytme for aftenen kan se således ud:
Aften 17.30: Aftensmad, spiser almindelige familievenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød eller en banan ca 19.15, mme af kop. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover måske til næste morgen uden yderligere mælk om natten. Det kommer an på, hvor meget mme han ialt har nået at indtage...
Da han får flaske, har du den fordel, at du kan give ham flasken i sengen, hvor du ønsker at han skal sove. Det kan godt være et forsøg værd, fordi han så undgår det skift, der er fra din favn og ned i sengen. Det lyder nemlig som om, at han bliver ked af det i det øjeblik du lægger ham fra dig. Derfor kan du prøve at putte ham i sengen og give ham flasken imens han ligger ned. Du bør elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt og det vil være rigtig godt, hvis du ikke lader ham falde i søvn med flasken i munden, men prøver at fjerne den før han sover helt - helst sådan, at han puttes, får flaske og drikker den, slipper den, smiler til dig og derefter triller om på siden og sover, imens du er der, beroliger ham med dine hænder, godnatsang eller lignende.
Det samme om natten når og hvis han vågner der - du må meget gerne forsøge at hjælpe ham med stillingsskift, beroligende ord, lade ham mærke, at du er der - og så vurdere, om han har behov for flaske eller ej. Det er helt fint, hvis han har. Det vigtigste er, at du netop hjælper ham videre i sengen, hvor han ligger, gør ham tryg ved at være der og finde roen der - og at du ikke begynder at tage ham op, vugger ham i dine arme, går rundt med ham osv. så han vænnes til, at han på den måde skal aktiveres om natten. Det er godt, hvis du kan hjælpe ham videre med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Og når det så er sagt, så skal du naturligvis altid tage ham op, hvis han græder ulykkeligt og tydeligt har behov for din favn, for at føle trøst og finde ro.
Til sidst vil jeg lige kort nævne, at du skriver i din dagsplan, at han tilbydes letmælk. Det anbefales ikke, at han får letmælk som drikkemælk af kop før 12 måneders alderen. Han kan i 9-12 måneder få en smule surmælksprodukt eller kan få lidt sovs og dermed mælk, som indgår i madlavningen. Det er dog meget små mængder - fra 50 ml stigende til 100 ml ved 1 års alderen... Du bør derfor give ham mme af kop indtil han er et år, hvis han ikke drikker nok af flaske - og ellers bør han tilbydes vand :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske