Hjælp til søvnproblematik

26. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hjælp til søvnproblematik

Hej Helen.

Jeg er ny her på siden, så jeg vil starte med at sige at jeg indtil nu har lært meget af at læse dine breve, samt dine bøger om søvn og mad, så tak for det :o)

Jeg vil lige give dig lidt info om os. Jeg er mor til den dejligste dreng på 10 måneder. William har siden han blev født været rigtig god til at sove, allerede fra han var 3 måneder sov han igennem, helt uden mad om natten.

Han har altid været nem at putte, blev bare lagt i sin seng, og faldt herefter selv i søvn uden problemer. Fra 5 måneder i tremmesengen på eget værelse, også uden problemer:o)

Da han var 7-8 måneder, begyndte det at gå lidt skævt med søvnen/putningen. Pludselig blev William meget ked af det når han skulle puttes, dette kunne tage op mod 2 timer, hvor han bare var rigtig ked af det. Jeg kan sidde der inde i 30 min. og han kan være rolig hos mig, men så snart han kommer ned i sengen, starter det forfra. Et par gange, har frustrationen været så stor, at jeg er kommet til at hæve stemmen (ikke råbe) men snakke i et bestemt toneleje, dette har jeg så dårlig samvittighed over, og sådan ønsker jeg virkelig ikke at være. Jeg ved jo at han i situationen også har det svært, men puha det kan være hårdt :o(

I denne periode vågnede han et utal af gange i løbet af natten, nogle gange flere gange i timen. Det resulterede i at jeg begyndte at tage ham ind i vores seng i løbet af natten, da jeg simpelthen ikke orkede at blive ved, og det hjalp hver gang, så snart vi var ude af hans værelse, var han glad igen. Hertil skal det siges, at jeg har et ønske om at han skal sove i egen seng på eget værelse.

Nu er han 10 måneder, og vi står stadig lidt i samme situation, jeg har den sidste uges tid taget "en kold tyrker" og nægtet at tage ham med ind i soveværelset, bare blevet ved med at være inde hos ham, og jeg syntes at der er ...

Annonce

... lidt fremskridt. Når jeg putter ham, synger jeg elefantens vuggevise, og han får sin natflaske, jeg ligger ham herefter i sengen og bliver siddende i 5 minutter, men jeg føler ikke at han falder til ro når jeg sidder der, han bliver ved med at rejse sig i sengen, uanset hvor mange gange jeg lægger ham igen.

Når jeg så går ud af værelset og siger "godnat skat", så bryder han ud i et skrig, og græder herefter i 1-2 minutter, hvorefter han så falder i søvn.. Det virker jo ikke af meget 1-2 min. men jeg har SÅ dårlig samvittighed over at han skal være så ulykkelig lige inden han skal sove. Så hvad kan jeg gøre? :-/

Det samme forekommer om natten ved. 3 tiden, hvor han er lysvågen, og det eneste der kan skabe ro er endnu en flaske, og ligeledes græder han 1-2 minutter når jeg går, og falder herefter i søvn.. Jeg vil jo gerne droppe natflasken, da jeg ikke tror at det skyldes sult. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan?

Vores dagrutiner ser sådan ud (tiderne er ca.):
6-6:30 - vågner og står op
7 - Havregrød, vand af kop
8 - Formiddagslur i barnevognen 1-1,5 time
9:30 1/2 bolle med smør, evt. lidt bær, vand af kop
12 - 1 rugbrød med pålæg, fiskefrikadelle og grøntsager, vand af kop
13 - Middagslur i barnevognen, ca. en time, nogle gange mindre.
15 - 1/2 bolle, med ost eller en banan, lille glas letmælk af kop
17:30 - Familiens aftensmad, vand af kop
18 - bad
19-19:30 - flaske og godnat (han vil MAX. drikke 120 ml.)
22:30-23 - drømmemåltid, drikker her ca. 90 ml. af flasken
kl. ca. 3 - flaske (drikker ca. 50-90 ml.) har prøvet at "snyde" med vand i flasken, men så bliver han stiktosset.

Sikke nu en lang smøre jeg fik skrevet, håber at det har givet dig en ide om hvad vores problematik er, og ser frem til at høre om du har nogle gode råd til os :o)

Med venlig hilsen
Mor til William

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer