Brev:
Hjælp til søvnproblematik
26. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Hjælp til søvnproblematik
Hej Helen.
Jeg er ny her på siden, så jeg vil starte med at sige at jeg indtil nu har lært meget af at læse dine breve, samt dine bøger om søvn og mad, så tak for det :o)
Jeg vil lige give dig lidt info om os. Jeg er mor til den dejligste dreng på 10 måneder. William har siden han blev født været rigtig god til at sove, allerede fra han var 3 måneder sov han igennem, helt uden mad om natten.
Han har altid været nem at putte, blev bare lagt i sin seng, og faldt herefter selv i søvn uden problemer. Fra 5 måneder i tremmesengen på eget værelse, også uden problemer:o)
Da han var 7-8 måneder, begyndte det at gå lidt skævt med søvnen/putningen. Pludselig blev William meget ked af det når han skulle puttes, dette kunne tage op mod 2 timer, hvor han bare var rigtig ked af det. Jeg kan sidde der inde i 30 min. og han kan være rolig hos mig, men så snart han kommer ned i sengen, starter det forfra. Et par gange, har frustrationen været så stor, at jeg er kommet til at hæve stemmen (ikke råbe) men snakke i et bestemt toneleje, dette har jeg så dårlig samvittighed over, og sådan ønsker jeg virkelig ikke at være. Jeg ved jo at han i situationen også har det svært, men puha det kan være hårdt :o(
I denne periode vågnede han et utal af gange i løbet af natten, nogle gange flere gange i timen. Det resulterede i at jeg begyndte at tage ham ind i vores seng i løbet af natten, da jeg simpelthen ikke orkede at blive ved, og det hjalp hver gang, så snart vi var ude af hans værelse, var han glad igen. Hertil skal det siges, at jeg har et ønske om at han skal sove i egen seng på eget værelse.
Nu er han 10 måneder, og vi står stadig lidt i samme situation, jeg har den sidste uges tid taget "en kold tyrker" og nægtet at tage ham med ind i soveværelset, bare blevet ved med at være inde hos ham, og jeg syntes at der er lidt fremskridt. Når jeg putter ham, synger jeg elefantens vuggevise, og han får sin natflaske, jeg ligger ham herefter i sengen og bliver siddende i 5 minutter, men jeg føler ikke at han falder til ro når jeg sidder der, han bliver ved med at rejse sig i sengen, uanset hvor mange gange jeg lægger ham igen.
Når jeg så går ud af værelset og siger "godnat skat", så bryder han ud i et skrig, og græder herefter i 1-2 minutter, hvorefter han så falder i søvn.. Det virker jo ikke af meget 1-2 min. men jeg har SÅ dårlig samvittighed over at han skal være så ulykkelig lige inden han skal sove. Så hvad kan jeg gøre? :-/
Det samme forekommer om natten ved. 3 tiden, hvor han er lysvågen, og det eneste der kan skabe ro er endnu en flaske, og ligeledes græder han 1-2 minutter når jeg går, og falder herefter i søvn.. Jeg vil jo gerne droppe natflasken, da jeg ikke tror at det skyldes sult. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan?
Vores dagrutiner ser sådan ud (tiderne er ca.):
6-6:30 - vågner og står op
7 - Havregrød, vand af kop
8 - Formiddagslur i barnevognen 1-1,5 time
9:30 1/2 bolle med smør, evt. lidt bær, vand af kop
12 - 1 rugbrød med pålæg, fiskefrikadelle og grøntsager, vand af kop
13 - Middagslur i barnevognen, ca. en time, nogle gange mindre.
15 - 1/2 bolle, med ost eller en banan, lille glas letmælk af kop
17:30 - Familiens aftensmad, vand af kop
18 - bad
19-19:30 - flaske og godnat (han vil MAX. drikke 120 ml.)
22:30-23 - drømmemåltid, drikker her ca. 90 ml. af flasken
kl. ca. 3 - flaske (drikker ca. 50-90 ml.) har prøvet at "snyde" med vand i flasken, men så bliver han stiktosset.
Sikke nu en lang smøre jeg fik skrevet, håber at det har givet dig en ide om hvad vores problematik er, og ser frem til at høre om du har nogle gode råd til os :o)
Med venlig hilsen
Mor til William