Svar: 3 eller 4 lure
23. juni 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Som udgangspunkt skal børn puttes, når de er trætte og skal have lov til at sove, til de vågner af sig selv. Børn falder i søvn, når de har brug for at sove og vågner udhvilet, når de ikke har behov for at sove mere... MEN, når det er sagt, så er man også nødt til at forsøge at hjælpe barnet til en nogenlunde rytme, som sikrer, at dagen kan hænge sammen for barnet og som sikrer, at der er en nogenlunde balance mellem barnets nattesøvn og dagssøvn.
Med den alder, jeres datter har, så vil det være passende med ca 15 timers søvn i døgnet, og hvis hun sover fra kl 19 til 08, så sover hun 13 timers nattesøvn. Det giver kun plads til 2 timers søvn i løbet af dagen, og det synes jeg er for lidt, når man ikke er ældre. De fleste børn vil i denne alder ofte trives bedst med ca 5 timers dagssøvn og 10 timers nattesøvn.
Derfor tænker jeg, at hvis hun sover tre lure, som du beskriver i dit brev, i løbet af dagen, så lyder det relevant med en 4. lur kl 19, og her vil hun så måske sove en lille times tid - og det betyder, at hun så vil være vågen et par timer om aftenen og måske så få en nattesøvn mellem kl 21.30/22-08 i stedet, altså ca 10-10.5 time. Det er normalt for alderen, at børn går sent i seng - og det ændrer sig igen, når hun bliver ældre.
Det vil sige, at hun f.eks. sover 45 minutter formiddag, 2 timer til middag og 45 minutter eftermiddag - og så sover en time om aftenen.. På den måde bliver hendes søvn bedst muligt fordelt ud fra det behov hun lige umiddelbart signalerer.
Har du forsøgt at putte hende kl 19? Hvis du gør dette, hvilket du naturligvis godt kan prioritere, så afhænger det af, hvornår hun så vågner om morgenen. Hvis hun så starter dagen allerede kl 06 og ikke kl 08, så kan det være fint, at lade hende sove det tidligere om aftenen - dagssøvnen vil så stadig kunne være 4 timer samlet og på den måde sikre hendes behov.
Så vurderingen må ske ud fra, hvor lang nattesøvnen bliver, hvis du putter hende kl 19, så der er balance mellem nattesøvn og dagssøvn...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske