Svar: 3 eller 4 lure

23. juni 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Som udgangspunkt skal børn puttes, når de er trætte og skal have lov til at sove, til de vågner af sig selv. Børn falder i søvn, når de har brug for at sove og vågner udhvilet, når de ikke har behov for at sove mere... MEN, når det er sagt, så er man også nødt til at forsøge at hjælpe barnet til en nogenlunde rytme, som sikrer, at dagen kan hænge sammen for barnet og som sikrer, at der er en nogenlunde balance mellem barnets nattesøvn og dagssøvn.

Med den alder, jeres datter har, så vil det være passende med ca 15 timers søvn i døgnet, og hvis hun sover fra kl 19 til 08, så sover hun 13 timers nattesøvn. Det giver kun plads til 2 timers søvn i løbet af dagen, og det synes jeg er for lidt, når man ikke er ældre. De fleste børn vil i denne alder ofte trives bedst med ca 5 timers dagssøvn og 10 timers nattesøvn.

Derfor tænker jeg, at hvis hun sover tre lure, som du beskriver i dit brev, i løbet af dagen, så lyder det relevant med en 4. lur kl 19, og her vil hun så måske sove en ...

Annonce

... lille times tid - og det betyder, at hun så vil være vågen et par timer om aftenen og måske så få en nattesøvn mellem kl 21.30/22-08 i stedet, altså ca 10-10.5 time. Det er normalt for alderen, at børn går sent i seng - og det ændrer sig igen, når hun bliver ældre.

Det vil sige, at hun f.eks. sover 45 minutter formiddag, 2 timer til middag og 45 minutter eftermiddag - og så sover en time om aftenen.. På den måde bliver hendes søvn bedst muligt fordelt ud fra det behov hun lige umiddelbart signalerer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Har du forsøgt at putte hende kl 19? Hvis du gør dette, hvilket du naturligvis godt kan prioritere, så afhænger det af, hvornår hun så vågner om morgenen. Hvis hun så starter dagen allerede kl 06 og ikke kl 08, så kan det være fint, at lade hende sove det tidligere om aftenen - dagssøvnen vil så stadig kunne være 4 timer samlet og på den måde sikre hendes behov.

Så vurderingen må ske ud fra, hvor lang nattesøvnen bliver, hvis du putter hende kl 19, så der er balance mellem nattesøvn og dagssøvn...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!