Brev:
Langt fremme motorisk og sprogligt - og morsøgende
24. juni 2017
Alder:
20 mdr.
Langt fremme motorisk og sprogligt - og morsøgende
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig angående vores nu præcis 20 måneder gamle dreng. Dit tidligere svar var til stor gavn (og trøst) så nu forsøger jeg igen.
C er en fysisk meget aktiv og meget motorisk stærk dreng. Han gik ekstremt tidligt og har både grov og fin motorisk været fremme i skoene. Ligeledes udvikler han sig sprogligt i en enorm fart. Alt går ligesom meget stærkt med ham og det betyder samtidig at han har et enormt stort behov for MOR og for tryghed. Han sover fortsat virkelig dårligt og det trækker tænder ud. Som lille var han i perioder voldsomt frustreret og vred simpelthen fordi han ikke kunne alt det han gerne ville. Men han er blevet en virkelig glad dreng i takt med at hans lille krop kan hvad han vil og han kan gøre sig forståelig.
Han taler meget og bruger både babytegn og ord (ca 200). Han kan navnene på de andre børn i vuggestuen og har helt styr på hvem der er hvem SF forældre. Han er blevet rigtig glad for bøger (en af de mere stillesiddende aktiviteter) og er glad for musik også.
P.t oplever vi enorme spring i hans forståelse og sproglige udvikling. Han kan tælle til fem og genkender nogle af bogstaverne i alfabetet, opdagede jeg ved et tilfælde en dag (a,b, c og f). Vuggestue starten var svær! Men nu er han rigtig glad for vuggestuen. Han er selv begyndt at fortælle om hvem han har leget med den dag og om de har spiller bold, været i sandkassen etc. Samtidigt med at han er glad og på alle måder i trivsel oplever vi igen dette ekstreme behov for MOR. Mor hele tiden. Som min mand sagde en dag, hvis han kunne ville han helst sidde inde i maven på dig. Og det kan virkelig føles sådan. Han elsker sin storebror højt og leget meget med ham og hans kammerater og er glad for far så længe det er noget praktisk de gør sammen (vander, slår græs etc) eller leger. Men det er KUN mor der mål lægge ham, trøste ham, putte med ham etc.
Vi insisterer på at far også lægger ham fordi det ganske enkelt bliver for hårdt på anden vis. Det tager mellem 20-30 min at lægge ham, nogle gange 1 time. Men han har i den grad brug for den tryghed i, at vi sidder eller ligger hos ham og det vil vi gerne give ham. Han får stadig en flaske at sove på og det er virkelig også en tryghedsting der beroliger ham meget. Han vågner som regel en til to gange om natten og vil have flaske igen. Det har vi indtil videre givet ham - fordi det helt ærligt er den nemme løsning. Vi ved godt det er uholdbart og vi skal UD af den gænge, men hvordan?
Får han ikke sin flaske om natten bliver han meget ulykkelig, vred og frustreret og det går ikke over med det første. Da det betyder ingen søvn for resten af familien har vi taget den med, givet ham den halvt i søvne og som regel sover han så videre 20-30
min senere. Vi har behov for at få ændret natterytmen - da vi begge er virkelig slidte på nuværende tidspunkt af natteroderiet. Hvordan gør vi dette bedst?
Er der andre råd du kan give ift. til at få far mere ind i varmen. Han forsøger virkelig mange ting! Og de gør sjove og gode ting sammen. Men lige meget hjælper det!
Kærlig hilsen
LB