Svar: Projekt flaske og putteritual
23. juni 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du kan prøve at give din datter lidt kogt vand, evt. med lidt sukker - det kan de fleste børn godt lide, og det kan give dig en idé om, hvorvidt det er smagen af mælken eller flasken, som hun protesterer imod. Hvis det er flasken, så må du forsøge dig med forskellige flasketyper, forskellige flaskesutter. Hvis det er smagen af mælk, så må du forsøge dig med forskellige typer erstatning - vælling anbefales dog først fra 6 måneder:)
Alternativet kan være at tilbyde hende modermælkserstatning af en kop, så hun får mælken på en anden måde og måske accepterer den, hvis du en dag ikke er hjemme. Og så har du naturligvis ret - ellers må du amme :)
Du må meget gerne nu forsøge at indføre et putteritual, hvor du ikke går med i seng, men det vil ofte være en god idé, hvis du ammer hende i værelset, hvor hun skal sove og ikke i stuen. Det vil sige, at du stadig kan gå i soveværelset med hende, men i stedet for at du lægger dig og ammer hende i din seng, så sidder du op og ammer hende siddende og lige før hun sover helt, så putter du hende over i sengen, hvor du ønsker, at hun skal sove.
Du kan med fordel svøbe hende eller putte hende i dynen - og amme hende imens hun er svøbt i sin dyne, så hun stadig føler sig omsluttet. Det vil hjælpe hende med at komme fra din favn og ned i sengen, og hun vil ikke føle skiftet fra din favn så tydeligt, som hvis hun ikke er svøbt.
Du skal ikke flytte hende fra dig, imens hun er vågen, men prøve at putte hende fra dig lige der, hvor hun næsten sover, men dog ikke sover helt. Gerne lige der, hvor du kan se, at hun har svært ved at holde sig vågen, hun kan næsten ikke holde øjnene åbne, hendes vejrtrækning er dyb og rolig, hun er lige ved at falde i søvn - flyt hende fra dig, stille og roligt, stå ved hende, lad dine hænder hvile på hendes krop, så hun mærker tyngden og varmen fra dine hænder, vug hende stille, der hvor hun ligger, så du på den måde luller hende ind i søvnen.
Hvis hun vil acceptere en sut, så må du meget gerne erstatte brystet med en sut og evt. en putteklud, der dufter af dig, når du flytter hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Hvis hun finder ro ved bestemte kærtegn, så skal du bruge disse, hvis du plejer at sige beroligende ord, synge en godnatsang eller lignende, så skal du gøre dette. Så alt er, som det plejer at være, eneste forskel er, at hun ikke længere falder i søvn i din seng eller i din favn, men der hvor du ønsker, at hun nu skal lære at sove :)
Nogle forældre kobler tremmesengen til dobbeltsengen. Fjerner den ene side af tremmerne og sætter sengen sammen. Vælger man denne løsning skal man naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. At koble sengene, giver mulighed for at putte hende i egen seng, imens du stadig kan ligge tæt ved hende, berolige hende med dine hænder, nærhed, fysiske kontakt osv. og stille og roligt kan du så bevæge dig længere væk og øge den fysiske afstand mellem jer. Om natten kan du på samme måde berolige hende med dine hænder og nærhed, men hvor hun ikke behøver komme op i din favn, men i stedet stadig sover i egen seng - du er der bare tæt på, parat til at lade hende mærke, at du netop er der, så hun trygt kan sove videre, hvor hun er :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske